Gå til innhold

Garanti uten kvittering?

Anbefalte innlegg

Har en venn som har kjøpt seg en brukt P900 uten kvittering da vedkommende hadde kjøpt tlf gjennom jobben. Det er en liten sprekk på front dekselet der flippen slår ned, når man lukker igjen, går dette på garantien? har hørt at det er endel som har hatt dette problemet. Bak på tlf står det 04W34 altså produsert uke 34/2004, under 1 år gammel.

Kan han få service/rep på tlf? IMEI holder vel?¨

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skader som du beskriver her vi ikke gå på garantien. Det kunne til nød muligens gått på reklamasjonsretten, men da er du nødt til å ha kvittering for å ta denne retten i bruk. Og da måtte du siden produktet er mer enn 6 måneder gammel bevist at skaden ikke har oppstått som følge av noe du selv har gjort, altså støtskade eller uforsiktig behandling. Så det hadde uansett blitt vanskelig.

Lenke til kommentar
Og da måtte du siden produktet er mer enn 6 måneder gammel bevist at skaden ikke har oppstått som følge av noe du selv har gjort

Det er butikken som må sannsynliggjøre at det er din feil at problemet har oppstått.

Lenke til kommentar

Feil! For det første, den som leverer et produkt i butikken den er kjøpt gjør virkelig en stor feil, da vil reperasjonstiden bli betraktlig lenger siden de fleste butikker ikke får/sender produkter til servicestedet mer enn et par ganger i uka. Dra derfor RETT til servicestedet. Og, når du leverer produktet der vil de ta kontakt med importøren/produsenten hvis de mener at det er en garanti reperasjon, det er importør/produsent som tar seg av garantien, ikke butikken du kjøpte produktet.

Endret av killerost
Lenke til kommentar
Feil! For det første, den som leverer et produkt i butikken den er kjøpt gjør virkelig en stor feil, da vil reperasjonstiden bli betraktlig lenger siden de fleste butikker ikke får/sender produkter til servicestedet mer enn et par ganger i uka. Dra derfor RETT til servicestedet. Og, når du leverer produktet der vil de ta kontakt med importøren/produsenten hvis de mener at det er en garanti reperasjon, det er importør/produsent som tar seg av garantien,  ikke butikken du kjøpte produktet.

Hva er feil?

Innen garantien kan man levere produktet hvor man vil (avhengig av hva garantien sier; vanligvis til et hvilket som helst autorisert verksted innen det samme markedet, f.eks EU), mens i reklamasjonssaker er det selger, evt tidligere salgsledd man reklamerer til.

På de fleste produkter tranger man kvittering for å bevise at produktet er innenfor garantitiden. Andre ganger må man ha et stemplet garantikort, mens enkelte mobilprodusenter også kan ta utgangspunkt i fabrikasjonsdatoen på enheten. Ligger den lenge på lager vil da altså garantien bli forkortet i forhold til om man har garanti.

det er importør/produsent som tar seg av garantien, ikke butikken du kjøpte produktet

Spørs hvem som gir garantien. Klart Svar f.eks gir 3 års garanti på mobiler produsenten kun gir 1 på. Da er det butikken som behandler garantien også.

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
Og da måtte du siden produktet er mer enn 6 måneder gammel bevist at skaden ikke har oppstått som følge av noe du selv har gjort

Det er butikken som må sannsynliggjøre at det er din feil at problemet har oppstått.

Nei, det er de første 6 månedene, som du ser jeg sier så er det kundens ansvar å bevise dette etter 6 måneder.

Og bare for å la det være sagt, garanti på telefon trenger man som oftest ikke kvittering på, da verksted sjekker imeinr og finner ut om telefonen er mindre eller mer enn 1 år gammel.

Reklamasjonsretten (som er en vesentlig bedre rett enn garantien) derimot, så trenger man kvittering.

Lenke til kommentar
Og bare for å la det være sagt, garanti på telefon trenger man som oftest ikke kvittering på, da verksted sjekker imeinr og finner ut om telefonen er mindre eller mer enn 1 år gammel.

Vanligvis så ordner dette seg, ja. Men de KAN si at du ikke har garanti så lenge du ikke har kjøpsbevis. Det er helt opp til dem.

Reklamasjonsretten (som er en vesentlig bedre rett enn garantien) derimot, så trenger man kvittering.

Man trenger kun å sannsynliggjøre kjøpet. F.eks ved vitner, bankutskrift etc. Kvittering er uansett alltid best.

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar
Vanligvis så ordner dette seg, ja. Men de KAN si at du ikke har garanti så lenge du ikke har kjøpsbevis. Det er helt opp til dem.

Hva for et usannsynlig dårlig produkt har du kjøpt da? Om verkstedet nekter å ta imot et produkt det faktisk er garanti på skjønner du at du har kjøpt feil merke!

Da jeg leverte inn Qteken min rett på Qtek-service trengte jeg ikke vise en dritt.

Man trenger kun å sannsynliggjøre kjøpet. F.eks ved vitner, bankutskrift etc. Kvittering er uansett alltid best.

Og de fleste steder registrerer og lagrer kjøp over en vis sum. Om du ikke nok en gang har valgt feil sted å kjøpe tingen på :-)

Endret av killerost
Lenke til kommentar

Hva for et usannsynlig dårlig produkt har du kjøpt da? Om verkstedet nekter å ta imot et produkt det faktisk er garanti på skjønner du at du har kjøpt feil merke!

Da jeg leverte inn Qteken min rett på Qtek-service trengte jeg ikke vise en dritt.

Og de fleste steder registrerer og lagrer kjøp over en vis sum. Om du ikke nok en gang har valgt feil sted å kjøpe tingen på :-)

2 kommentarer.

Trådstarter har ikke kvittering, og det er han vi diskuterer om/hjelper her. Han ser heller ikke ut å ha mulighet til å skaffe seg kvittering. Men for å ta det, skrivefeil ved registrering, veldig mange med samme navn og lignende kan gjøre det vanskelig (her snakker jeg av egen erfaring på jobben min) å finne igjen enkelte kvitteringer for en kunde som har mistet sin. Så jeg hadde ikke stolt på det. Det er uansett aldri butikkens ansvar å lage nye kopier for folk som har mistet sin kvittering.

Så nr to:

Verksteder sjekker IMEI-nr på telefonen, og finner således ut hvor gammel den er, de kan også finne ut annet om når telefonen er brukt første gang og lignende.

På andre typer aparater enn mobiltelefoner går ikke dette, hvordan kan et verksted finne ut om et produkt er innenfor garantitiden når dette produktet ikke har noe "fingeravtrykk"?

Følger man logikken din der er alle produkter untatt mobiltelefoner dårlige produkter.

Lenke til kommentar
Hva for et usannsynlig dårlig produkt har du kjøpt da?

Har da absolutt ingen sammenheng med kvalitet!

Alle butikker har plikt til å registrere alle salg (jamfør regnskapsloven). Det de derimot ikke har plikt til er å ta seg jobben med å finne frem kvitteringen til kunder som ikke har vett eller organisatoriske evner til å ta vare på den selv.

Vår butikk f.eks registrerer ikke salg uten abonnement på navn og må dermed inn på de respektive kvitteringene for å finne kjøper. Har han da f.eks kjøpt en T610 en gang på høsten 2003 tar det forferdelig lang tid å finne frem kvitteringen.

Betyr dette at produktet er dårlig?

Lenke til kommentar
Hvis det er en garanti skade, må en da ha kvittering for å få utbedret den?

nei!

Jo.

Garanti må man ha kvittering for.

Reklamasjon trenger man ikke alltid det. Holder f.eks med et vitne eller en bankutskrift etc.

Nei!

Ved en reperasjon på garantien tar de et raskt IMEI-søk og finner kjøpsdato samt flere detaljer angående kjøpet av telefonen.

Lenke til kommentar
Hvis det er en garanti skade, må en da ha kvittering for å få utbedret den?

nei!

Jo.

Garanti må man ha kvittering for.

Reklamasjon trenger man ikke alltid det. Holder f.eks med et vitne eller en bankutskrift etc.

Nei!

Ved en reperasjon på garantien tar de et raskt IMEI-søk og finner kjøpsdato samt flere detaljer angående kjøpet av telefonen.

Hvordan kan verkstedet finne kjøpsdatoen?

Hacker de seg inn i butikkenes kassesystemer og søker etter IMEI-nr?

Verkstedene kan kun finne produksjonsdatoen, ikke kjøpsdatoen.

Som nevnt tidligere betyr dette at om mobilen har ligget lenge på lager får du en forkortet garantitid.

Garantien blir også ytterligere redusert i omfang da den uten kvittering ikke dekker mobiler kjøpt i andre land (nokia-garantien f.eks dekker hele EU/EØS-området)

I mange tilfeller har verkstedet unnlatt å søke på IMEIr selv om vi har bedt om det, men da gjaldt det Motorola-telefoner.

Lenke til kommentar
Jeg fikk garanti uten kvitering, og min mobil ble kjøpt i Frankrike.

Og de så på et nummer inni mobieln.

Selv med kvittering pleier vi å få beskjeden tilbake:

Denne telefonen er ikke ment for det norske markedet og dekkes ikke av garanti.

De ulike produsentene har ulike garantier. Nokias dekker hele EU/EØS-området. Dette står det ikke noe om under garanti på SE-sidene f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...