Gå til innhold

Fikk feil i Memtest 3.2!

FuzzFuet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk også feil i memtest x86 helt til jeg endret timingene på minnebrikkene i bios.

Hvis du kjører testen flere ganger, feiler den på samme sted hver gang eller varierer det?

Hvis den feiler på samme sted så tror jeg du har noe feil med brikken, ellers tror jeg det hjelper med å endre timinigene.

Endret av toeg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå har "Toeg" svart bra her, men jeg kan jo bare komplettere med at dette ikke er en alvorlig feil.. Snarere enn mindre feil som ved ett eller annet tidspunkt kan gi en krasj/heng for systemet.

Hva er "specs" for minnebrikken(e)?

Dersom SPD sier 3-3-3-8 for DDR400 så har du jo trolig svaret der.. selv om de fleste brikker lar seg kjøre på strammere timings enn hva SPD tilsier...

Lenke til kommentar

Jeg har to brikker på 512 mb. fra Corsair og kjører disse i dual channel. SPD sier 2-3-5-3 på mine, men da feilet testen som hos meg. Satt timingene til 2-3-6-3 og har ikke hatt en feil etter det.

Endret av toeg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det er denne RAM'en det er snakk om.

Den kjører på de timings som er orginalt.

Du sier dette er iht. "specs"..

Nå har jeg sett at minne-produsenter er litt "sleipe" i og med at de oppgir de beste timings'ne for SPD for den laveste FSB'n.

Eks. fra SPD (bruk CPU-Z eller EverestHome/Aida32 for å sjekke):

133 - 2-3-3-6

166 - 2.5-3-3-7

200 - 3-3-3-8

I tillegg er det av og til slik at minnetider er oppgitt for ett "tregt" Intel-chipset som blir for "tight" for en A64 som har minnekontroller i CPU'n...

Dette er en av grunnene til at det for noen av oss ikke er helt "A4" å "parre" minnebrikker til ett A64-system...

Det er da bl.a. Memtest og "fikling" i Bios må til.. for å finne korrekte timings i *ditt* system..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...