Gå til innhold

Hvilken skrekkfilm/grøsser er den beste i verden?

Grundig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal Evil Dead 2 være en grøsser? I så fall fungerer alle  de dårlige forsøkene på humor, ketchup-blod og overdrivelser heller dårlig.

Jeg kjøpte den i England rundt 1990. Den gang var alt slikt fy-fy her i landet, og jeg hadde aldri sett en jævligere film i hele mitt liv.

For meg var det helt klart en grøsser, men nå skal det sies at det sikkert er 12-13 år siden jeg har sett den ;)

Lenke til kommentar
Skal Evil Dead 2 være en grøsser? I så fall fungerer alle  de dårlige forsøkene på humor, ketchup-blod og overdrivelser heller dårlig.

Evil Dead 2 er en blandingsfilm. Delvis skrekk og delvis humor. Cannibal Holocaust er også en slags skrekkfilm, men den prøver ikke engang å skremme deg (hvertfall ikke på den måten f. eks Scream prøver).

Lenke til kommentar
- Nosferatu, eine Symphonie des Grauens

Joda. Den var sikkert spennende den.

Eller, det vil si, for 80 år siden ja. Idag har den vanskelig for å skremme noen som helst, føler jeg.

Likevel må jeg si at Graf Orlok er den beste vampyren noensinne. :confused:

Uansett, mer eller mindre skremmende filmer etter min mening:

• The Shining - En tidvis visuell nytelse og til tider ganske så skremmende
  • Evil Dead I/II - Helt herlig blanding av humor og grøss
  • The Ring - Spennende
  • IT - Skummel
  • 28 Days Later - Spennende apokalyptisk zombie-film
  • Gozu - Grøsser og grøsser? Uansett, sykt spennende, med overnaturlige elementer, fra godeste Miike
  • Le Locataire - En del av Polanski sin triologi om leilighetskomplekser. Etter min mening er den på høyde, hvis ikke over, Rosemary's Baby
  • Rosemary's Baby - Djevelen, okkultisme, Roman Polanski og nevnte jeg Djevelen?
  • The Texas Chainsaw Massacre - Spennende splatter fra Hooper
  • Suspiria - Argento...
  • De Dødes Tjern - En av de beste norske filmene noensinne. Utrolig spennende

Endret av Beistet
Lenke til kommentar

Nå pleier ikke jeg å bitche på slike små ting, men jeg må få lov til å arrestere deg. TCM er ikke en splatter. Noe av det geniale i filmen er hvordan de skjuler volden. Ta den kjente krok-scenen f.eks. Hooper ville egentlig at kroken skulle komme ut gjennom brystet, men effektfyren mente at da kom publikum til å prøve å finne ut hvordan de klarte å få det til å se realistisk ut. Når publikum egentlig bare skal følge med å se filmen, uten å tenke for mye. Og det funker som f***. Det er jo en av de mest creepy scenene ever.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvilken skrekkfilm/grøsser er den beste i verden?

Jeg har enda til gode å se en film jeg kan kredittere den beste grøsseren i verden, men filmer som:

• The Texas Chainsaw Massacre
  • Ringu
  • Evil Dead
  • Zombie Flesh Eaters
  • The Shining
  • 28 Days Later
  • Stephen King's IT

kommer høyt opp på listen av gode filmer.

Lenke til kommentar

•  

Nå pleier ikke jeg å bitche på slike små ting, men jeg må få lov til å arrestere deg. TCM er ikke en splatter. Noe av det geniale i filmen er hvordan de skjuler volden. Ta den kjente krok-scenen f.eks. Hooper ville egentlig at kroken skulle komme ut gjennom brystet, men effektfyren mente at da kom publikum til å prøve å finne ut hvordan de klarte å få det til å se realistisk ut. Når publikum egentlig bare skal følge med å se filmen, uten å tenke for mye. Og det funker som f***. Det er jo en av de mest creepy scenene ever.

Det har du egentlig helt rett i, men av mangel på en bedre beskrivelse endte jeg opp med det ordet. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

•  

Et enda bedre eksempel er Rosemary's Baby (1968). Det finnes ikke sjokkeffekter, og det er overhode ikke noe vold i filmen. Men fy faen så bra den er.

Lenke til kommentar
Jeg har enda til gode å se en film jeg kan kredittere den beste grøsseren i verden, men filmer som:

•  
  • The Texas Chainsaw Massacre

• Ringu

• Evil Dead

• Zombie Flesh Eaters

• The Shining

• 28 Days Later

• Stephen King's IT

kommer høyt opp på listen av gode filmer.

Bortsett fra Ringu er jeg stort sett enig. Holdt nesten på å pisse i buksa av IT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...