Gå til innhold

Usunt å dusje flere ganger, dagen?

FpsStu

Anbefalte innlegg

Dusje mye er usunt. Du kan får veldigt tørr hud(plagsomt og flassete), du kan få eksem(stygt, skikkelig plagsomt), du kan også bli for følsom for såpe (dyrt å kjøpe apotekersåpe).

De som har peiling (doktern og slike) sier at man toppen skal dusje og vaske seg med såpe 1 gang i uka. Men det å dusje(uten såpe) er ok flere ganger i uka.

Meeeeeen ... kan jo ikke stinke dritt heller.

Jeg vil si at man bør la vær å dusje når man kan (skal du kun være hjemme neste 34timene, så la vær å dusj). Vask deg med en fryktelig mild såpe, gjerne bruk oljer(babyolje er godt), eller smør deg godt med sånn bodylotion etter dusjen.

Men husk at dusjer man mye så oppdager man ikke problemene før senere i livet. Det er ikke noe som kommer med en gang.

Huden reparerer seg selv til en viss grad, men vi er ikke laget for å bli vasket med sterke kjemikalier. Vanlig såpe fjerner fettlaget som beskytter huden, derfor bør man bruke kremer og dritt. Det med kremer er skikkelig dritt for oss menn, vi liker ikke å kjøpe eller bruke produkter med rosa kork på. urk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg dusjer nesten alltid 3 ganger om dagen.

jeg merker det på huden min.

At du tør å dusje 3 ganger om dagen må vel bety at du enten er:

1. uredd for huden din

2. redd for å stinke

3. veldig, veldig redd for å gå med det samme tøyet i mer enn 10 timer.

4. veldig glad i vann og såpe.

Selv dusjer jeg annenhver dag, og det går bra, huden må jo få lov å bygge opp fettlaget på nytt igjen før man skyller det vekk!

Lenke til kommentar

Men .... dusjer man 3 ganger om dagen fordi man er skitten så er man paranoid (forutsetter at vedkommende har normal aktivitet) ... for 1 gang til dagen er som regel nok. Trener man, eller gjør noe annet som fører til "skitt" så kan jeg jo forstå den ekstra vasken.

Men man bør redusere ...

Men eg dusjer mye fordi jeg liker å dusje - beste måten å koble av på for min del. Men jeg merker at det sliter for å si det slik.

Lenke til kommentar

nå kommer alle her til og se rart på meg , men jeg dusjer max 2-3 ganger i uka , det finnes noe som heter deo folkens , dusje flere ganger om dagen er dirkete SKADELIG for huden .

ser heller ikke vitsen , man skal ikke se ut som man skal på fest hver dag da heller ;)

btw dette har vert oppe før

Lenke til kommentar

Jeg dusjer ikke alltid hver dag. Hvis man dusjer f.eks om morgenen, og så etter trening om kvelden, så er det ikke nødvendig å dusje om morgenen etter. Jeg er ikke mest bekymret for huden min, egentlig. Tingen er at hvis man vasker håret hver dag så blir håret utrolig fort fett. Mulig det er forskjellig fra person til person. Jeg foretrekker uansett å dusje om kvelden. Deilig å legge seg ren og nyvasket, så kan man heller vaske seg på vitale steder om morgenen uten å dusje.

Lenke til kommentar

Jeg MÅ dusje for å klare og våkne ellers går dagen til helvete. Og etter hver trening. 2-4 ganger i uka. Men da skal det sies at jeg kun bruker sjampo annenhver dag. Og ikke på trening. Ansisktsvask med slik ansikts såpe gjøres hver morgen. Dusjer mest forde det er så behagelig å være nydusjet. Og det at man lukter mindre er jo ikke dumt.

Men hava er denne historien med Ananas?

Lenke til kommentar

Dusjer man mye (med eller uten shampo) vil håret bli veldig tørt og bli litt "flyvende" så sant man ikke har noe i det (gelé/voks/spray).

Bare må dusje på morran jeg, hver dag ellers så føler jeg meg utrolig skitten, selv om jeg kanskje dusjet kvelden før. Pleier som regel å dusje 7-10 ganger i uka. (som regel bare med såpe under armene og nedentil).

Man skal passe på og ikke bruke for mye såpe i ansiktet, hvis man bare spyler ansiktet med vann et halvt minutt blir man kvitt det meste av fett uten å måtte bruke såpe, og huden blir ikke fullt så tørr. Noen såper er også skadelig å ha i ansiktet i.o.m at de fører til flere kviser :thumbdown:

Lenke til kommentar
Dusjer man mye (med eller uten shampo) vil håret bli veldig tørt og bli litt "flyvende" så sant man ikke har noe i det (gelé/voks/spray).

Mitt hår blir temmelig 'fluffy' etter en dusj uansett hvor mye/lite jeg dusjer :p

Lenke til kommentar

Denne husker jeg vi hadde oppe for lenge siden, og som sagt også den gang; folk dusjer og vasker seg alt for mye i dag. Det ødelegger de naturlige fettstoffene i huden, og kan bidra til eksemer og diverse hudsykdommer.

Det er sikkert bedre å gni seg inn med dyrefett, som folk gjorde før i tiden

Dessuten er ikke dusjing noe særlig effektiv måte å rengjøre seg på (masse gnikking og såpe). Bedre å legge seg i bløyt i badekaret en halvtime og vaske seg ganske lett og dusje det lettvint av etterpå. Blir reinere av det :yes:

Endret av groenn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

At dusjing er direkte farlig for huden er bullshit. Hvis det er i så stor grad allmen kunnskap som dere dere presenterer det, hvor er kildene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...