Gå til innhold

Usunt å dusje flere ganger, dagen?

FpsStu

Anbefalte innlegg

Jeg har fallt inn i et mønster der jeg av og til dusjer 2 ganger dagen.

Jeg vasker håret mitt en gang om morgen så det blir lettere å "style"

Jeg kan dusje en gang før jeg går ut og gjør noe, også dusjer jeg en gang til om kvelden. Er dette skadlig for meg / håret? Hørte at dette svekker immunsystemet elns... Noen som kan bekrefte/avbekrefte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har absolutt ikke noe peiling på dette her, men jeg kan ikke tenke meg at det er så veldig bra å dusje mye. Man tørker ut huden og fjerner vel ganske mye fettlag, talg osv som egentlig skal være der for å forsvare huden. Bakterier er også sunt å ha på kroppen, så å vaske bort alt er vel ikke så lurt.

Lenke til kommentar

En av kompisene mine fra da jeg tjenestegjorde i militæret dusjet minimum 2 ganger daglig og utviklet sopp av noe slag både her og der. Man skal ikke dusje med vanlig såpe mer enn en gang hver dag ifølge legen, hvis man absolutt må er det essensielt med en mild såpe med lav ph verdi. Bruk fuktighetskrem etterpå...

Lenke til kommentar

Jeg dusjer minst én gang om dagen..

Det blir med én gang, så sant jeg ikke føler meg litt ekkel, eller svett.. Eller har trent, eller noe.. Før, når jeg trente veldig mye, når jeg gikk på skolen, så så kunne jeg dusje 3 ganger om dagen.. En før skolen, etter etter gym, og etter etter trening på kvelden.. Og det er jo bare rett og rimelig, spør du meg..

Men nå trener jeg ikke så mye, og skole er jeg ferdig med, så nå dusjer før jeg skal på jobb, og kanskje av og til etterpå.. Skal jeg og kjæresten finne på noe, så kommer det kanskje en dusjetur inn i bildet da også.. ;)

Når det gjelder uttørking av huden, så har jeg ikke lagt så mye merke til det.. Men, nå er jeg jo bare snart 27 år også da.. Jeg bruker ikke slike "hud/hånd"-kremer for å ikke blir tørr heller, fordi de tror jeg ikke på!.. Jeg tror på huden/kroppens egen evne og egenskap til å tilpasse seg etter miljøet uten hjelp av kunstige og tilsatte midler..

Men, jeg pusser tennene da.. :p

Lenke til kommentar
Slites ikke håret av mye dusjing da?

Igjen.. er bare 27 år.. og dette merkes kanskje når man blir "enda eldre"..

Men, når det gjelder håret (og jeg bruker shampo fra Rema1000 :p ) så får jeg "hver eneste gang (uten unntak)" kommentar ifra damen som klipper meg at jeg "har så tjukt, fyldig og fint hår" .. :blush:

EDIT: jeg bruker shampo hver gang.. Alltid gjort.. Unntakene er marginale..

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Nå trenger man strengt tatt ikke dusje hver dag av hygieniske grunner, med mindre man er veldig utsatt for ting som kan være potensielt skadelige om de blir latt være på huden over tid.

Så generelt sett, er det greiere å bare dusje etter hvorvidt man lukter eller ei, og om man har den typen hår som folk ikke ser forskjell på om det er fett eller har produkter i seg.

Nå har jeg lite kroppslukt å har tjukt uregjerlig hår, så for meg er 3 ganger mer enn nok.

Også er det strengt tatt flere måter å vaske seg på enn å dusje mtp. ansiktsvask, våt klut, regnvær og håndsåpe.

Med en stram timeplan er ikke det alltid like lett å finne tid til sånt heller, bare sånn for unnskyldningens skyld. :p

EDIT: Nå er ikke jeg så forferdelig fysisk aktiv utenom på vei til jobb og tilbake, så er ikke gjennomvåt av svette så ofte at det gjør noe heller.

Endret av Neophus
Lenke til kommentar
Jeg dusjer 3-5 ganger i uken. Trenger man egentlig dusje mer?

Lol?

Jeg dusjer 1 gang hver dag.

Tenk på hygienen du..

Tenk deg en episode ala AnAnAs.. I so3 engang :wee:

Da ønsker du du hadde dusja..

Ja, kom dere i dusjen. :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...