objorkum Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Driv på med ei webside, og slit litt med CSSen. Slik vil eg ha det Har ikkje nokon problem med å få DIVar til å stå under kvarandre, men å få 2, 3 og 4 til å stå atmed kvarandre slik, det får eg ikkje til. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Noe sånt: http://glish.com/css/7.asp, med en div til under disse der du legger til clear: both på den.. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Bruk "faux coloumns" til å lage kolonner som går helt ned til footeren. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 Bruk "faux coloumns" til å lage kolonner som går helt ned til footeren. Uhm dvs? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 No har eg prøvd meg litt fram, og det er ikkje langt i frå ser det ut som. Først laga eg DIVen "innhald" som er sentrert med "margin: 0 auto", så prøvde eg å lage 3 DIVar inne i den. Det ser no slik ut: http://lrc.objorkum.com/ Dei to første er rett, men den siste "Hei" kjem nedom. Kva må til? Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 grunnen til at den kommer nedfor er vel fordi det ikke er plass til den på høyre sida der. "innhald" er 800px brei her skal du da putte inni "venstre" 150px, "midten" 500px + 2px (border left og right), "hogre" 150px = 802px. du må huske og legge til tykkelsen på boarderne. også kan du jo putte inn float: right; under "hogre" i css'n. arti å se folk kode på nynorsk da. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Husk at for å få det semantisk korrekt, skal menyen din være satt opp som en liste. Deretter legger du inn følgende: div#meny ul li { display:inline } Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 Husk at for å få det semantisk korrekt, skal menyen din være satt opp som en liste. Deretter legger du inn følgende: div#meny ul li { display:inline } Veit. Tek det etterpå. Må først få inn det grunnleggande Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 grunnen til at den kommer nedfor er vel fordi det ikke er plass til den på høyre sida der. "innhald" er 800px brei her skal du da putte inni "venstre" 150px, "midten" 500px + 2px (border left og right), "hogre" 150px = 802px. du må huske og legge til tykkelsen på boarderne. også kan du jo putte inn float: right; under "hogre" i css'n. arti å se folk kode på nynorsk da. Okey, då har eg justert størrelsen på den, og "Hei" kom nesten på rett plass. Dvs, alle "Hei"-ane hoppa ut av "innhald" (dei er nedom)... Skjønte ikkje heilt det du meinte med "float: right". Kvar skal det? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Det ser jo helt greit ut, det, gjør det ikke? Kan du ikke erstatte «hei» i alle kolonnene med en overskrift som sier hvilke kolonne det skal være, og litt lorem ipsum i en paragraf? Blir mye lettere å se helhetsinntrykket da. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) *sletta* Endret 18. mai 2005 av objorkum Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 Endeleg La til ein "clear: both" i botn-DIVen, men då forsvant blant anna bakgrunnsfarge og borders eg hadde satt i "innhald"-DIVen, men det kunne eg berre sette i kvar DIV (venstre, midten, hogre). Ser koden grei ut no, eller har eg gjort det heilt feil? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Kan du legge inn litt dummytext? Kodingen ser grei ut, bortsett fra at jeg ville ha gjort en del ting annerledes. Blant annet ville jeg ha byttet ut img i header med en bakgrunn. Deretter ville jeg laget en skjult h1 og link i header, som ledet en til hovedsiden. I tillegg må menyen listes. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) Jepp, alt det der skal gjerast, tenkte meir på det eg hadde gjort for å gå DIVane på rett plass. Ja, eg la inn Lorem ipsum, truleg rett etter at du besøkte sida elns. No er problemet at kolonnane ikkje går heilt ned. Får sjå på det der "faux columns" greiene. Nokon tips ang. det? Endret 18. mai 2005 av objorkum Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns/ Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) Såg litt på den, men skal eg vere heilt ærleg skjønar eg ikkje korleis eg skal få det inn i min layout. EDIT: Korleis skal eg få alt midtstilt på sida med faux columns då? Endret 18. mai 2005 av objorkum Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Midtstilt alt på sida? Skjønner ikke helt hvor du vil, men her er en artikkel om midtstilling i CSS. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 Aha, no er det finfint. Berre eit problem att, og det er om venstre eller høgre går lenger ned enn den i midten. Då må eg vel lage ein slikt bilete og bruke det som bakgrunn. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 Då har det, med å lage ein wrapper rundt heile greia og lage eit bakgrunnsbilete til den, så har eg fiksa på koden. Link Kommentarar på koden? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Koden ser veldig bra ut, den, men skal ikke menyen være en strek lenger oppe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå