Gå til innhold

Hmmm ... Linux'en kræsja


Anbefalte innlegg

Trodde ikke det var mulig jeg da. Det skal jo være såååå bra :razz:

 

Nåja, det som skjedde var følgende;

 

Fikk installert "Skole-linux" for å prøve det. Dette fungerte i og for seg greit men skjermoppløsningen var bare 640X480. Prøvde så xf86cfg og fikk satt oppløsningen opp, men da jeg så gikk ut av terminalvinduet restartet pc'en.

 

Når den så starter om igjen kommer følgende feilmelding;

 

/dev/hda1 contains a file system with errors, check forced

 

dette er også greit, den kjører testen og finner;

 

Inode 764667 has illegal block(s)

 

javel, men problemet her er jo at den så ber meg om å logge på som root for å manuelt fikse problemet??

 

(Give root password for maintenance)

 

Hva gjør jeg så? Ikke akkurat begynnernivå dette her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser linux ut som Win95? Ok, den setningen der viser at du ikke vet hva du snakker om....

 

Linux ER mer stabilt enn Windows, til og med 2000/XP har man konfigurert det skikkelig. Men selvfølgelig går det an å krasje det. Særlig når man tukler med kernelen. I tillegg er det mange som sliter med boot-problemet (får det ikke til å boote, hvordan skal jeg få det til å boote, den boota før, men ikke nå lenger...hjæælp). Men dette er noe en har problemer med når en ikke vet HVORDAN det skal gjøres. Egentlig er det ikke vanskelig og NÅR det fungerer så er det stabilt som f :smile:

 

Ok, nå babler jeg bare....får vel unnskylde meg. Men folk som kritiserer at linux er for vanskelig og "se nå, det er jo ikke stabilt. Haha, dere er tullinger" får vel heller bare holde seg til Windows...

 

Du får det nok til etterhvert Dan! :smile: Det går godt!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-14 17:37, Dan Hansen skrev:

Trodde ikke det var mulig jeg da. Det skal jo være såååå bra
:p

Nåja, det som skjedde var følgende;


Fikk installert "Skole-linux" for å prøve det. Dette fungerte i og for seg greit men skjermoppløsningen var bare 640X480. Prøvde så xf86cfg og fikk satt oppløsningen opp, men da jeg så gikk ut av terminalvinduet restartet pc'en.


 

Restartet den av seg selv, eller restartet du den?

Hvis maskinen restarter av seg selv pga X ville jeg

tro at du har en hardware feil en eller annen plass.

OS'et gjør ikke dette pga at det er ustabilt som

en annen antydet her (og sammenlignet med Win95).

 

Quote:


Når den så starter om igjen kommer følgende feilmelding;


/dev/hda1 contains a file system with errors, check forced


dette er også greit, den kjører testen og finner;


Inode 764667 has illegal block(s)


 

Hvilket filsystem bruker du?

Hvis du har Ext2 vil jeg anbefale å gå over til Ext3 da dette er mer robust

(redundans -> journalføring) og gir kortere recovey-tid.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-14 22:07, hanscats skrev:

Tar jeg ikke helt feil så kjører det ext2 (steingammalt og stabilt), men det tåler virkelig ikke harde rebooter, da går det til ******* (akkurat som med FAT ja...). fsck /dev/hda1 bør løse problemet


 

Joa, men det hender at ikke det hjelper heller... og da er du "screwed" uten nytt filsystem :/

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-14 21:52, uberboss skrev:

Godt å høre at dette "ultra stabile operativsystemet som aldri kræsjer"...hmmmm...opps ...det var jo akkurat det det gjorde...hahahahah...holder meg til Win Xp jeg.(ferdig med operativ systemer som ser ut som Win 95)


 

Og det gjør ikke XP? lol.

 

Men seriøst: det er ingen som sier at linux aldri kræsjer. Eller rettere sagt: det er ingen som har huet skrudd på rett som sier det.

 

Videre: Skolelinux er ennå i beta, og det forventes dermed at det tryner av og til.

 

En godt oppsatt linuxboks tryner ytterst sjelden. Heldigvis kan det samme sies om win2k og XP - men gud bedre så stygge de er :wink: Og lisenspolitikken kan vi ta over en annen diskusjon...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-14 21:52, uberboss skrev:

Godt å høre at dette "ultra stabile operativsystemet som aldri kræsjer"...hmmmm...opps ...det var jo akkurat det det gjorde...hahahahah...holder meg til Win Xp jeg.(ferdig med operativ systemer som ser ut som Win 95)



 

:lol:

 

Kan ikke si jeg er expert i Linux på noen måte, men jeg har ALDRIG greit å kræsje en kjerne. Mange programmer har gjort det, KDE osv, men aldri en kjerne :smile:

 

Får ha det tilgode, til en annen gang.

 

[ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-07-15 00:10 ]

Lenke til kommentar

Quote:


:lol:

Kan ikke si jeg er expert i Linux på noen måte, men jeg har
ALDRIG
greit å kræsje en kjerne. Mange programmer har gjort det, KDE osv, men aldri en kjerne
:)

Får ha det tilgode, til en annen gang.


 

Jeg har klart dette ved tre anledninger de siste årene :)

 

1) Jeg røsket ut nettverkskortet i forbindelse med støvsuging bak

firewallen min (nei det var ikke skrudd fast). -> Kernel Panic -> Heng.

 

2) Athlon AGP korrupsjonsbug + NVidia drivere => Fryser maskinen.

Løsning: mem=nopentium som parameter til kjærnen.

 

3) Buggy Pinnacle PCTV kort med nesten like buggy drivere ha

gitt rare resultater ved autoprobe. (Gikk greit når jeg visste hvilke parametere jeg måtte sette manuelt.).

Lenke til kommentar

Jeg tror nok du bør ta et lite oppfrisknings kurs selv...

 

1. A cutting, often ironic remark intended to wound.

2. A form of wit that is marked by the use of sarcastic language and is intended to make its victim the butt of contempt or ridicule.

 

Det er mulig du mente det som sarkasme, men det er også lov til å mene at det var et dårlig forsøk.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-14 21:59, smetho skrev:

Ok, nå babler jeg bare....får vel unnskylde meg. Men folk som kritiserer at linux er for vanskelig og "se nå, det er jo ikke stabilt. Haha, dere er tullinger" får vel heller bare holde seg til Windows...


 

Linux er IKKE for nybegynnere. Selv har jeg holdt på med PC på ett relativt avansert nivå i 10 år, og har prøvd å installere Linux to ganger. Første gangen så likte ikke Linux grafikk-kortet mitt så jeg måtte gi opp og knote en stund for at Windows skulle kunne bruke den disken igjen. Andre gangen prøver jeg å installere en annen Linux versjon på en separat harddisk. Er veldig forsiktig og dobbeltsjekker at ingenting ved Linux skal ha innvirkning på den andre harddisken, men hva skjer? Joda... den klarer å slette en hel partisjon på den andre harddisken, men legger seg selv på den harddisken jeg ville ha den. Den gjør ikke annet med den partisjonen den sletter, annet enn å slette den... faktisk så grundig at undelete og unformat programmer ikke nytter.

 

Det beviser at selv om man er VELDIG forsiktig, så kan det faktisk skje skumle ting. Det må da påpeke at Linux er vanskelig. Mulig det var min feil, men når jeg dobbeltsjekker og ikke ser at den vil slette en annen partisjon, at den rett og slett ikke "sier ifra" om det, er jo helt hårreisende. Man har jo ikke kontroll over operativsystemet føler jeg da.

 

Jeg har hatt dårlig erfaring med Linux, men det er mange som er fornøyd med det. Uansett... jeg følger mine erfaringer ; Aldri mer Linux på meg.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-15 13:20, Afseth skrev:


Det beviser at selv om man er VELDIG forsiktig, så kan det faktisk skje skumle ting. Det må da påpeke at Linux er vanskelig. Mulig det var min feil, men når jeg dobbeltsjekker og ikke ser at den vil slette en annen partisjon, at den rett og slett ikke "sier ifra" om det, er jo helt hårreisende. Man har jo ikke kontroll over operativsystemet føler jeg da.


Husker du hvilken distro det var?

 

I de mer "avanserte" distroene må man gjøre all partisjonering manuelt og har absolutt full kontroll over OS'et. Derimot har noen av de mer newbie-vennlige distroene en sånn take-over mulighet, beregnet på folk som ikke vil bruke Windows eller hva annet de har inne, og bare kjøre Linux fra nå av. Da sletteer den alt annet og oppretter linux-partisjoner over hele disken. En slik funksjon kan selvfølgelig være veldig skummel (men ikke verre enn folk som bruker Pf.eks artitionMagic uten å ha minste peiling), men det skal stå tydelig at alt blir slettet. Forøvrig er det alltid smart å gjøre insatlleringen mest mulig manuelt, spesielt partisjoneringen. Da skal du slippe slike ting.

Lenke til kommentar

Alle er jo nybegynnere foerste ganga de kjoerer linux, aa ha drevet med windows/dos i 10aar hjelper egentlig ikke saa veldig mye i og med at det er som natt og dag.

 

Men kan jo skjoenne frustrasjonen fra aa gaa fra noe man kan til noe man ikke kan, vi har alle hatt den, men de sleste som poster under linux her paa dette forumet har ikke gitt opp etter 2 forsoek.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-15 15:21, Booth skrev:

Alle er jo nybegynnere foerste ganga de kjoerer linux, aa ha drevet med windows/dos i 10aar hjelper egentlig ikke saa veldig mye i og med at det er som natt og dag


Du har så rett så rett.

 

Et lite tankeeksperiment: Tenk hvis alle disse Elkjøp-maskinene som den mindre HW-interesserte delen av befolkningen gjerne kjøper, ble levert med en tom harddisk og Windows bare på cd. Brukerne måtte selv partisjonere/formatere disken og installere Windows. Tenker det hadde blitt endel hjelpeløse Windows-brukere der ute da. Linux er ikke nødvendigvis så mye vanskeligere, det er bare annerledes og man får ikke den luksusen med at maskinene kommer preinstallert med det. I tillegg må man vanligvis laste ned drivere fra nettet fordi produsentene bare gidder å legge med Windows-drivere til produktene sine. Men det siste punktet er heldigvis i ferd med å endres, stadig flere satser nå seriøst på lage linux-drivere.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...