whom Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Lurte på en ting... Hvis jeg har komprimert en .wav til en 192 kbps .mp3 med en bestemt codec, så vil selfølgelig kvaliteten reduseres. Om jeg så videre konventerer den 192kbps mp3 fila til 128kbps med samme codec, vil det føre til "et ekstra kvalitetstap"? Altså, vil kvaliten blitt dårligere enn om jeg hadde konventert direkte fra original til 128kbps? Kompresjon av noe allerede komprimert blir som regel dårlig, men gjelder det også når det blir brukt samme codec? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Jepp, den blir forringet. Codecen har ikke mye å si om det er et lossy format. Codecene er også totalt ulike, selv om de er laget av samme man for å si det sånn. Biten for en type konvertering gjennkjenner ikke de andre og oppter i henhold til dette. Uansett kildemateriale vil det prosesseres likt. En kan kvantifisere problemet på følgende måte: Et filformat, X, som konverteres ved bruk av en codec, Z, som har n i kvalitetstap til Y vil uansett ha n i kvalitetstap. Håper det hjalp Lenke til kommentar
whom Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 Takktakk. Skjønte så mye som jeg trengte. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Altså, vil kvaliten blitt dårligere enn om jeg hadde konventert direkte fra original til 128kbps? Jepp, for den allerede komprimerte filen du skal 'nedgradere' mangler jo allerede en del info som kun originalen har. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Men man kan også tenke seg at to generasjoner med beslektede codecer (f.eks wav -> mp3 192 -> mp3 128) gir et betydelig mindre _ekstra_ tap enn å gå via noe totalt forskjellig, f.eks wav -> minidisk -> mp3 128. Dette fordi frekvensinndeling og tidsluker er nært beslektet for samme codec ved forskjellige bitrater. Alt dette blir fryktelig vanskelig å måle, høre og prediktere. Best er det nok å ha backup i lossless filformat som gir rundt 50% størrelsereduksjon, og så distribuere (til f.eks ipod) i lossy format. mvh Knut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå