Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ser ikke de andre maskinene på i nettverket

Anbefalte innlegg

Jeg er dritlei av å alltid måtte slite med å finne de andre maskinene i et nettverk. Maskinene er på samme subnett i et trådløst nettverk, så oppsettet skulle det ikke være noe galt med. Jeg vil at maskinene skal kunne dele filer og en printer som er koblet til den ene maskinen. Jeg pleier å få til dette etter sånn ca 6-10 timer med prøving og feiling. tenkte jeg skulle unngå dette denne gangen, og gå rett til ekspertpanelet. Begge maskinene bruker windows XP SP1. Skal snart oppgradere til SP2. Håper dere kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er enkelt å feilsøke.

1. Ping ip-addressen til maskinen du prøver å nå. Får du ikke svar er det enten feil i konfigurasjonen eller du blir blokkert.

2. Får du kontakt prøv "telnet x.x.x.x 445". Dette er porten CIFS-tjenesten lytter på (windows fildeling), får du ikke kontakt med den er du enten blokkert av firewall eller tjenesten kjører ikke (evt konfigurert feil).

Lenke til kommentar

Han brukar SP1, trur det berre er SP2 som har innebygd brannmur.

Sp 1 har også brannmur innebygd. Det er bare litt vanskeligere å finne den ;)

Du må svare på om brannmuren skal gjelde for hver nye tilkobling du oppretter.

Det som mangler i SP1 er sikkerhetssenteret der det er fort gjort å gjøre alle innstillinger rundt sikkerheten, samt overvåkingen av sikkerhetsinnstillingene. Det er heller ikke eget ikon i kontrollpanelet for konfig av brannmuren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Akkurat nå fikk jeg veldig lyst til å anbefale deg å gå til optiker om du ikke ser datamaskinene dine, emnetittelen var dårlig formulert :p

Men fra spøk til alvor: Har du alle maskinene i samme windows-nettverk?

TIPS: "MSHOME" funker ikke alltid, bytt til noe mer personligt ;)

Lenke til kommentar

windows "på nettverket" har strengt tatt ikke noe med fildeling å gjøre, men med netbios.

telnet ip.adr.ess.en 137 vil sånn sett gi mer mening, eller enda bedre: nbtstat -A ip.adr.ess.en

den vil da spørre om bl.a. netbios navn på ipen. og i samme slengen oppdatere sitt eget navneregister.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
windows "på nettverket" har strengt tatt ikke noe med fildeling å gjøre, men med netbios.

telnet ip.adr.ess.en 137 vil sånn sett gi mer mening, eller enda bedre: nbtstat -A ip.adr.ess.en

den vil da spørre om bl.a. netbios navn på ipen. og i samme slengen oppdatere sitt eget navneregister.

Pleier da normalt å sette alle datamaskinene i samme arbeidsgruppe ;)

Lenke til kommentar

Tull, selvsagt har "windows på nettverket" med fildeling å gjøre! Netbios er bare protokollen for SMB oppslag. Skal man teste oppkoblingen bruker man også port 139 og ikke 137.

Dessuten har XP gått fra gamle SMB til CIFS og dette går på port 445.

Lenke til kommentar

tull? du bommer ganske grovt til å svare så bastant.

windows på nettverket har like mye med fildeling å gjøre som en webserver har med sitt dnsnavn å gjøre. fint lite.

Trådsstarters spørsmål er åpenbart relatert til hvordan windows orienterer seg i nettverket med andre maskiner (og da rimeligvis før noen form andre tjenester kan komme på bane, f.eks fildeling, selvom dette er det han ønsker å gå videre inn på etter dette)

dermed er det mer logisk å sjekke node status enn hva denne maskinen har fått opp av delte kataloger.

ved å sette seg inn i en logisk riktigere feilsøkingsteknikk vil han også i større grad forstå hva han holder på med og være bedre rustet til neste gang. (så han slipper å bruke 6-8 timer også da)

hva er forøvrig et SMB oppslag? det er et ord jeg hadde vanskelig for å finne en forklaring til.

EDIT: Og nodestatus får du på port 137, prøv selv på din maskin!

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Vær snill og ordlegg deg litt bedre, du virker bare mer og mer useriøs.

Til opplysning står SMB for Server Message Block, dette er Microsofts gamle fildelings-protokoll som fungerte via TCP/IP og Netbios.

Når jeg sier SMB oppslag mener jeg navn til ip-addresse via Netbios (Netbios gjør da en broadcast etter andre Netbios-servere og får da navnet tilbake fra netbios-ns porten 137)

EDIT:

$ telnet 10.0.0.5 137

Trying 10.0.0.5...

telnet: connect to address 10.0.0.5: Connection refused

telnet: Unable to connect to remote host: Connection refused

$ telnet 10.0.0.5 139

Trying 10.0.0.5...

Connected to 10.0.0.5 (10.0.0.5).

Escape character is '^]'.

^]

Navneoppslag via Netbios bruker UDP.

# netstat -taunp | grep nmbd

udp 0 0 10.0.0.4:137 0.0.0.0:* 2798/nmbd

udp 0 0 10.0.0.4:138 0.0.0.0:* 2798/nmbd

Endret av arokh
Lenke til kommentar

*) hvor formulerer jeg meg feil?

*) hvor fremstår jeg som useriøs?

telnet på port 137 var en skivebom. nbtstat slår opp netbiosnavn på port 137.

EDIT: med test på egen maskin siktet jeg først og fremst til ting som tcpdump (ikke la deg lure av navnet) og ethereal.

de viser begge pakker som detter inn på port 137 når du gjør nodestatus oppslag.

EDIT2: SMB er meg vitende fildelingsprotokollen. denne kjører så over dertil egnet protokoll, f.eks tcp/ip eller netbios. Å da snakke om SMB oppslag er direkte misvisende.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...