Gå til innhold

Hva er "timings"?

MadRos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Synes "Jarmo" har ett glimrende godt svar på hva timings er..

Dersom trådstarter vil vite mer.. så foreslår jeg "Google".. og så bruke noen timer derfra.. og komme klokere tilbake til forumet...

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Når du har fått tak i 2 damer som vil være med på 2 omganger med deg og

du får lov til å se sex mellom de 2 og du er helt ferdig kl 5...

Da har du timings... ;)

Jeg syns personlig at alle n00bs skal få det der presset opp i fleisen.....Jeg har selv brukt timer på å skjønne timings på andre forum (de var til og med på engelsk). Aldri har jeg fått en så bra forklaring.

Men altså se en eller annen guid om RAM på no forum. Vet ikke om vi har det. Som sagt er det hvor lang tid det tar for ramen og reagere. Det som er at de strammeste timings som noen har klart er vel så vidt jeg vet 2-2-2-5. Det som er viktig i den nummer rekka (x-x-x-x) er det første og siste tallet. De to i mitten har egentlig ingen hensigt når det er snakk om ytelse. Det som er kjekt å huske er at Cas og T-ras skal addere opp og bli til det siste tallet i rekken....eller var det omvendt.....neida finn heller ut for deg selv....det er alltids best....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Så "enkelt" er det nok ikke...

Dersom du tester litt selv med å endre timings vil du se at verdi 2(R2CDelay) og 3(Ras Precharge) også har en del og si.. 1.verdi (CL) har i enkelte tilfelle mindre å si har jeg opplevd.. dvs. 2.5-4-4-10 gir dårlige scores i benchmarks enn 3-3-3-8 (som ett eksempel).

En annen pussig ting er at "AMD-site numero uno".. Anandtech.. av en eller annen grunn har konkludert med at Tras (siste verdi) bør være 10 for A64/nForce for beste ytelse.. Dette etter grundig testing.. noe som ikke stemmer for Via chipset/A64.

Så jeg holder fortsatt en knapp på "Jarmos" definisjon av hva som er beste timings.. :)

Lenke til kommentar

Det var en bra guide corky :-)

Men fikk meg til å lure på noe annet som jeg har glemt litt! Frekvens ram versus fsb burde være likt for å oppnå best ytelse. Hovedkortet jeg skal kjøpe har 1000Mhz fsb, dual channel og 4 slots(RS480M2). Støtter kun opp til ddr400 som har kun frekvens på 200 Mhz. 200x4=800.. Eller kan man da gå ut ifra 2x200 pr ram-brikke?? Er det en fordel hvis det går ann å senke hastigheten på fsb??

javascript:emoticon(':ermm:')

Lenke til kommentar
Det var en bra guide corky :-)

Men fikk meg til å lure på noe annet som jeg har glemt litt! Frekvens ram versus fsb burde være likt for å oppnå best ytelse. Hovedkortet jeg skal kjøpe har 1000Mhz fsb, dual channel og 4 slots(RS480M2). Støtter kun opp til ddr400 som har kun frekvens på 200 Mhz. 200x4=800..  Eller kan man da gå ut ifra 2x200 pr ram-brikke?? Er det en fordel hvis det går ann å senke hastigheten på fsb??

javascript:emoticon(':ermm:')

Altså, socket 939 hovedkorta bruker en HT multiplier som står på 5x.

Vanlig systembuss for HK, CPU og minne er 200 Mhz.

200 Mhz * 5 = 1000 Mhz. Dette er for hovedkortet.

200 Mhz * 2 = 400 Mhz. Dette er for minnet. Grunnet til at du ganger med 2, er fordi det er Double Data Rate.

Når det gjelder timings, så gr det ann å få CL 1.5 også :)

Edit: Leif...

Endret av BaX
Lenke til kommentar

Ok :thumbup:

Så da har det ikke så mye å si med hvor mange ddr400 brikker jeg har i forhold til dette da. Men med ddr333 med 167 Mhz så hadde dette blitt asynkron minnebehandling?? Sorry er ikke helt kjent med begrepene og litt dårlig kunnskap på dette..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...