snorri Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=417578 Jeg satt og spilte SH3 da plutselig PC'en frøs, skjermen ble svart og gikk over i standby-mode. Jeg trykket på reboot knappen som jeg pleier å gjøre når noe sånt skjer, men skjermen gikk aldri fra standby-mode (gult lys og svart skjerm) til å være på (grønt lys og bilde) som den pleier. Jeg har tidligere hatt det samme problemet, dog ikke nødvendigvis med frysingen som her, men da har det løst seg når jeg slo PC'en helt av og så på igjen, 1-2 ganger. Men nå går altså ikke det. Skjermen er en Compaq S920 19" CRT, jeg kjører Win XP SP2, med Abit NF7 v1.2 HK, AMD CPU, 1024 MB minne og et Gainward GeForce 6800LE med 128MB minne. Jeg har selvfølgelig sjekket alle relevante kontakter. Til å begynne med trodde jeg at det var skjermen eller skjermkortet som var problemet, men etter kryss-sjekking så har jeg funnet ut at de fungerer. Jeg tror det er HK'et, men er ikke sikker, og det er flere som sier at det ikke "skal" være det. Er det noen her som kan bekrefte eller avkrefte mistankene mine? Jeg vil gjerne kjøpe et nytt HK så fort som mulig, men å kjøpe et og så finne ut at det ikke er problemet vil jeg jo ikke, så jeg vil være 100% sikker... Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Du kan jo se på lysene som er på HK hvilken farge de er, så finner du som oftest ut hva som er galt. Du har ikke prøvd å ta en reset på biosen da? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) (7)CCMOS Header: CMOS Discarge Jumper. Side 3-13 User´s Manual Reset BIOS... Hvis BIOS funker er det vansklig å se at HK er Fucket.......... Har en følelse av at problemet skyldes varme. Ta av sidedekslene (opne døren) og forsøk.... Kan være CPU som er cracket (Athlon)... Kjør memtest 86+ for å være sikker på at RAMmen er ok. Lykke til Edit: Leste i hin tråden.....se om kondensatorene på hk lekker..... seig veske... Endret 18. mai 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 har hatt lignende problem selv på flere maskiner faktisk. men det har aldri oppstått sånn der plutselig, det har alltid skjedd når jeg har fiklet inni maskinen, innstallert noen nye enheter eller noe slikt f.eks. når jeg da skal starte opp maskinen så kommer ikke bildet og skjermen går bare i standby. "løsningen" min har alltid vært og trekke ut kabelen fra psu også vente litt for så og starte opp på nytt. visst ikke det går bare restarte maskinen et par ganger så kommer bildet tilbake igjen. har opplevd dette på 2-3 maskiner og aldri klart og skjønne hva problemet egentlig er. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 har fiklet inni maskinen, innstallert noen nye enheter eller noe slikt f.eks. når jeg da skal starte opp maskinen så kommer ikke bildet og skjermen går bare i standby. "løsningen" min har alltid vært og trekke ut kabelen fra psu Jeg husker ikke forskjellen på "varm" og "kald boot", men i noen tilfeller må man forta en "kald boot" tror jeg det var. Det som skjer når man tar ut støpselet og trykker på startknappen er at kondensatorene lader seg ut og maskinen blir gjort helt strømløs. Det hender at jeg gjør det for å få maskinen "helt nullet", spesielt når hardware er blitt forandret. "Gjengen" flirer når jeg er så omstendig. Forklaringen kan noen andre komme med.... Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Jeg husker ikke forskjellen på "varm" og "kald boot", men i noen tilfeller må man forta en "kald boot" tror jeg det var. Det som skjer når man tar ut støpselet og trykker på startknappen er at kondensatorene lader seg ut og maskinen blir gjort helt strømløs. Det hender at jeg gjør det for å få maskinen "helt nullet", spesielt når hardware er blitt forandret. "Gjengen" flirer når jeg er så omstendig. Forklaringen kan noen andre komme med.... hm, da har man lært noe nytt idag også. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) Jeg har lest begge trådene dine. Det første som slår meg er at prosessoren din er gåen. Har du mulighet til å prøve den i en annen maskin? Jeg har opplevd noe av det samme en gang. Da var det slik at jeg slo på maskinen. Alt av vifter startet,men skjermen sto bare i standby og det lille "pipet" fra maskinen kom heller ikke. Etter masse feilsøking tok jeg til slutt ut prosessoren og kjente med en gang at det luktet svidd av den. Skjønte derfor at det var den som var gåen. Kjøpte ny prosessor og alt var i orden igjen. Hvis du får testet prosessoren din i en annen maskin og finner ut at den virker,så er det nok hovedkortet som bare av en eller annen grunn har tatt kveld.Foreslår da at du kjøper dette hovedkortet. Hvis du da ikke har god råd og oppgraderer til Socket 939. Endret 18. mai 2005 av Morten K Lenke til kommentar
snorri Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Dette har jeg prøvd nå: Prøvde med åpen sidedør og stor (30-40cm diameter) vifte rett inn i kabinettet Reset BIOS - nå lenger på posisjon 2-3 enn sist gang (ca 1-2 min nå) Dra ut støpselet til PSU, vente ett minutt elns prøve igjen. Samme som over en gang til. Starte PC'en etter reset av BIOS med Insert knapp inne (Stod i User's manual) Edit: Har nå tatt ut CPU og sjekket den. Lukter ikke ille og ser helt fin ut. Ingenting har fungert, får samme sak hver gang. Men jeg kom på noe nå som jeg ikke har nevnt tidligere - jeg får ikke de samme "bip-ene" som jeg får ved vanlig oppstart - så det kan ikke være en helt vanlig oppstart. Jeg skal se om ikke jeg kan ta ut CPU og se på den... Du kan jo se på lysene som er på HK hvilken farge de er, så finner du som oftest ut hva som er galt. Du har ikke prøvd å ta en reset på biosen da? Hvilke lys indikerer hva? Går det på farger? Edit: Og nei, ser ingen seig væske i kabinettet... Endret 20. mai 2005 av meet-loaf Lenke til kommentar
nocord Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Har hatt et lignende problem. Har et MSI K8N Neo2 Platinum HK, med AMD Athlon 64 3500+ og et ASUS A9600 Radeon gfx-kort. Maskinen har flere ganger nektet å kald-starte, intet bilde på skjermen og ingen "beep-code" (oppstarts bip'et). Har god erfaring med å feilsøke slike oppstartsproblemer på følgende måte: 1. koble fra ALT (inkludert HD, RAM, GFX-kort og det du måtte ha av andre PCI-kort+ strømledningene til harddisken(e), CD-brenner osv) fra HK, untatt prosessor, strømforskyning, kasse-høytaleren og kabelen til av/på-knappen. Skal du være helt nøyaktig, kobler du også fra strømledningen til harddisken(e). 2. Skru på maskinen. Forhåpentligvis vil du få en beep-code, hvis ikke kan du nokså trygt gå ut ifra at HK er dødt (i de fleste tilfeller vil defekt CPU faktisk gi en beep-code, men helt sikker kan du ikke være) 3. Hvis du får en beep-kode, skru maskinen av igjen, sett inn EN rambrikke, og skru maskinen på igjen. Forhåpentligvis ny beep-kode, og er du rett så heldig, en annen kombinasjon en i punkt 2. Ingen beep-kode her --> anta defekt rambrikke 4. Så er det gfx-kortet sin tur, av med maskinen, inn med gfx-kort, og på med maskinen. Her bør du IKKE få en beep-kode, men et enkelt lite pip, akkurat som du pleier, hvis tyst, eller en beep-kode -> test med annet gfx-kort. 5. Alt vel så lang, av med maskinen, koble inn noe nytt, og på igjen osv... Enten vil maskinen din stoppe opp igjen -> siste del inn er ant. defekt, eller så vil den funke... Lønner seg å koble til harddiskene sist... Om dette hjalp på mitt problem? Nope, men jeg fant ut at maskinen min startet opp og ga beep-kode for manglende gfx-kort da gfx-kortet var ute. Testet med et gammelt kort jeg hadde liggende, maskinen bootet, inn i bios og resette til "default setup", bytte tilbake til mitt ordentlige gfx-kort og voila, maskinen fungerer igjen, til det samme skjer igjen... Etter en del research er hypotesen at det har noe med Vcore å gjøre, bruker Cool'n Quiet, som bl.a senker Vcore dynamisk. Satt Vcore til standard (1.5)i BIOS, ikke noe problem siden... Lykke til! N Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 (endret) lyskodene bak (vanligvis 4 grønne lys) er koder ja og de står i hk boka di. mene om det er som nocord skreiv i punkt to at du ikke får noe respons fra maskina og den ikke piper på noen måte når du starter den, så er nok hovedkortet ditt dødt. eventuelt at psu har dævva, mene da skal det ikke være noe aktivitet overhode, ikke et lite rykk i viftene når du trykker på på-knappen engang Endret 22. mai 2005 av Spirre Lenke til kommentar
ProZ Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Om det virker som at maskina starter (vifter osv begynner å gå) men du ikke får noen beep så vil jeg faktisk tippe på CPU'n eller rammen ! kan selvfølgelig være hk og... Kjører du dual channel brikker så kan det være noe som fucker der og.. Har vært borti at et dual channel set sluttet å virke sammen og da startet bare viftene og ikke noe mer... satte de i Singel mode og da funket de fint... Men høres ut som typisk cpu for meg... Slikt kan også oppstå om kjøleren ikke har helt kontakt med cpu'n, eller står feil vei... altså at cpu har løsnet.. men du har jo hatt ute og satt inn igjen så... er så lite som skal til for at den ikke vil starte når kjøleren står feil... Opplevde det en gang, snudde bare kjøleren 180 grader så funket det fint etter det... Lenke til kommentar
snorri Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) Vel - jeg liker ikke de motstridende meldingene jeg får. Det er IKKE minnet. Det vet jeg nå etter å ha tatt de ut og fått samme sak som med de. Men som sagt så har jeg tatt ut og inn igjen CPU'en, så det er ihvertfall ikke kjøleren som er dårlig plassert etc. Men jeg har ingen anledning til å teste CPU'en på et annet HK, så da er jeg veldig usikker på om det er selve CPU'en eller HK'et... Endret 23. mai 2005 av meet-loaf Lenke til kommentar
phax Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 bare kom til og tenke på en sak. når man resetter bios, skal man ikke starte opp pc'n med jumperen i den andre posisjonen? eller skal man bare flytte på den? Ellers visst det var noe hardware feil så burde du jo fått beep codes. Lenke til kommentar
ProZ Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Mener du ikke vil få beep's om det er cpu'n som er feil på... jeg fikk i såfall ikke det engang jeg satte kjøleren feil vei/litt skjevt... Lenke til kommentar
snorri Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) CMOS jumperen skal man vel bare flytte fra 1-2 til 2-3 i ett minutt og så tilbake. Vel, enten det er CPU eller HK, så har jeg sendt en noe optimistisk returforespørsel til komplett. Mulig de bare sier jeg kan takke meg selv, men det er verdt et forsøk. Edit: Ikke overraskende avslag fra Komplett. Har kjøpt nytt HK, og håper det er det som er problemet. Endret 25. mai 2005 av meet-loaf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå