Buffaloboy Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Kjøpte i desember en Intel Pentium 4, 3.0GHz PC800 Socket 478 prosessor. Reagerte på temperaturen, så jeg kjøpte ny kjøler (aero cool med 2 vifter) Nå ligger cpu på 50C idle og opptil 85C med 100%. Har lest litt om prosessoren, og har aldri hørt om at den kan bli så varm, ihvertfall ikke med ny kjøler. Kan det være en feil på prosessor, eller sensor på hovedkortet? På forhånd takk Buffalo boy Lenke til kommentar
Myx Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Kjøpte i desember en Intel Pentium 4, 3.0GHz PC800 Socket 478 prosessor.Reagerte på temperaturen, så jeg kjøpte ny kjøler (aero cool med 2 vifter) Nå ligger cpu på 50C idle og opptil 85C med 100%. Har lest litt om prosessoren, og har aldri hørt om at den kan bli så varm, ihvertfall ikke med ny kjøler. Kan det være en feil på prosessor, eller sensor på hovedkortet? På forhånd takk Buffalo boy 1: påførte du ny prosessorpasta mellom cpu og vifta når du byttet? 2: Er vifta korrekt montert ? 3: Det kan som du selv sier være sensoren som er gåen. Lenke til kommentar
datageni Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 intel er laget for å takkle slike temperaturer og selv arbeide stabilt under 60-70-80 grader. men du kan godt stille inn viften til å bli en bråkete støvsuger vist du liker å se på at temperaturen holder 40 grader. men det er stor forskjell på socket 478 og 775. 775 er mest sabil. menst 478 er mer overklokkings vennlig som etter min mening er helt unødvendig når vi er oppe i 3,8 ghz. men cpuen tar ikke skade av 60 grader. men likevell er kjølepasta og riktig montering av vifte viktig. Lenke til kommentar
Buffaloboy Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 Ja, jeg har både montert riktig og tatt på kjølepasta. Tar prosessoren skade av å være oppe i 80C, og burde jeg få noen til å se på sensoren på hovedkortet eller prosessoren ? thx for hjelp så langt Buffalo boy Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 ta på ribba når cpu'n er varm da finner du det ut Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 80 C er alt for høyt. Tror noe er feil påsatt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) Ja, jeg har både montert riktig og tatt på kjølepasta. Dersom du ikke har ett HK med en "vanvittig" Bios har du garantert gjort en feil/glipp med montering av kjøler.. Selv en skamklokket "Prescott" går ikke mye over 60 grader på full load.. med en anstendig kjøler.. Edit: Faktisk.. det er ikke store forskjellen på max.load på hverken Clawhammer, Winchester eller Prescott når jeg kjører Prime95.. Alle system har da hatt samme type kjøler.. Zalman 7000 eller AC Freezer.. De ligger rett rundt 60 grader.. Prescott'n høyest.. "Winnien" lavest.. OBS! Dette er da klokkede systemer... Endret 17. mai 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Buffaloboy Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 Jeg var ikke med å montere, og har nå ringt han som monterte, han sier at han var usikker på om han tok på kjølepasta, kan det være årsaken til en så stor økning i temperatur Takk for raske svar! Buffalo boy Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Kjøpte i desember en Intel Pentium 4, 3.0GHz PC800 Socket 478 prosessor.Reagerte på temperaturen, så jeg kjøpte ny kjøler (aero cool med 2 vifter) Nå ligger cpu på 50C idle og opptil 85C med 100%. Hmm, du sitter muligens på litt av svaret selv her. Hva var temperaturen før du byttet ut orginalkjøler, er det feil på sensor var det vel det da også? til sammenlikning sitter jeg selv på en 3,0 Prescott @3,3Ghz med boxed kjøler, uorginal billig silikon goop, og Q-fan stilt til sitt varmeste (mest stille), og elendig luftflyt i kassa (kun en dårlig psu) og har da ca 50 grader idle og 67 max load. 85 grader med en eller annen 2 vifters fancy kjøler er jo helt vanvittig... Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Ta en titt å se om der er kjølepasta du Lenke til kommentar
jacoweb Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Min 478 2.8 cpu lo på 28 grader idle, 43 grader i LOAD. Da hadde jeg den kjørende på [email protected] med boxed vifte. Lenke til kommentar
ToLi Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 til sammenlikning sitter jeg selv på en 3,0 Prescott @3,3Ghz med boxed kjøler, uorginal billig silikon goop, og Q-fan stilt til sitt varmeste (mest stille), og elendig luftflyt i kassa (kun en dårlig psu) og har da ca 50 grader idle og 67 max load. 85 grader med en eller annen 2 vifters fancy kjøler er jo helt vanvittig... Jeg har en Prescott 3,2. Med artic silver pasta og en feit NorthQ ufo kjøler, så har jeg minimum 50 grader på idle. når jeg kjører spill og sånt, havner den fort oppe i 65 grader. har vært høyere enn det og. Lurer på om det er noe feil på mitt oppsett? Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 det er stor forskjell på socket 478 og 775. 775 er mest sabil. menst 478 er mer overklokkings vennlig som etter min mening er helt unødvendig når vi er oppe i 3,8 ghz. p0h^3 Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 intel er laget for å takkle slike temperaturer og selv arbeide stabilt under 60-70-80 grader. men du kan godt stille inn viften til å bli en bråkete støvsuger vist du liker å se på at temperaturen holder 40 grader. men det er stor forskjell på socket 478 og 775. 775 er mest sabil. menst 478 er mer overklokkings vennlig som etter min mening er helt unødvendig når vi er oppe i 3,8 ghz.men cpuen tar ikke skade av 60 grader. men likevell er kjølepasta og riktig montering av vifte viktig. P4 throttler vel ned hastigheten ved 70-72 grader, så ved 80C så er man jo godt over terskelen. Her er noe feil, en Intel CPU skal ikke operere under slike forhold. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) ToLi Skrevet 18/05/2005 : 11:38 Jeg har en Prescott 3,2. Med artic silver pasta og en feit NorthQ ufo kjøler, så har jeg minimum 50 grader på idle. når jeg kjører spill og sånt, havner den fort oppe i 65 grader. har vært høyere enn det og. Lurer på om det er noe feil på mitt oppsett? Feil og feil..., nå blir vel dette litt ot kanskje, men du er jo i motsetning til trådstarter, innefor akseptable grenser vil jeg si (altså godt under trhottling, eller skadelig temperatur) Men hvis ikke dine vifter er satt til å gå veldig sakte vil jeg kanskje mistenke at du ikke får varmen godt nok vekk fra området rundt cpu. Igjen bare som et eksempel kan jeg nevne at jeg med den samme cpu som jeg har nevnt bare ved og bytte psu (fra en med 80mm vifte, og som suger luften i forkant, til en med 120 mm vifte som suger luften ut rett over cpu gikk ned ned ca 10 grader både på idle og load) Prescott er jo ganske varm, er ingen tvil om det, men min erfaring med boxed viften er at den er mer enn god nok til å holde tempen akseptabel, så lenge den får nok kjølig luft og jobbe med. Problemet med boxed vifta er støy, den bråker jo fryktelig på høyere turtall. Det er forøvrig derfor jeg lar det bli så varmt hos meg for tiden. Så lenge den er stabil og grei, er det i grunn ikke så farlig at den er 50 grader idle... Edit; litt trøbbel med quoten her.. Endret 18. mai 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
Buffaloboy Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 Tusen takk for bra svar. Skal sjekke om det er kjølepasta på med en gang jeg er ferdig med noen nedlastninger. Hvis ikke, er det noen spesielle kjølepastaer som er å anbefale eller skal jeg bare skaffe en billig en? Elsker HW forumet! Buffalo boy Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 artic silver5 er klart den beste senket tempen min med over 6 grader Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 mini me Skrevet 18/05/2005 : 16:03 artic silver5 er klart den beste Jepp, det er relativt godt dokumentert at kjølepasta med sølv (som feks Artic silver) er vel andvendte penger. Det koster litt mer enn sine silikonbaserte konkurenter, men det er jo ikke snakk om en formue akkurat. En sånn tube har du resten av livet... he he, det kommer jo selvsagt litt an på hvor mange cpu'er ol du bytter. Men uansett, husk tynt tynt lag, og rense vekk det gamle godt først. Tar du for tykt på virker det mot sin hensikt! Her er forresten en link til en test fra Tom's hardware, med en Prescott 560, med "vanlig" kjølepasta gikk den så varm at den trhottler (skrur ned farten) Tom's hardware Lenke til kommentar
jstrandl Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Det kan også være at tempraturen du leser av er i Farenheit og ikke Celsius. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå