tom waits for alice Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Det er per definisjon nasjonalistisk. Problemet er bare at begrepet 'nasjonalistisk' er gitt en negativ klang i de 'siste' årene. Det kan jo hende at det lenge har hatt en negativ "klang", men at folk flest bare ikke har hørt det så godt før. I en forsamling av måker er måkeskrik vakkert. Selvsagt er det nasjonalistisk. Det er tross alt en nasjonaldag. Det er jo liksom hele poenget da... Men hvis en slik tradisjon skal ha en mening, må den vel reflektere den tiden man lever i? Det som var riktig den gangen, kan godt være på en snei idag. Mye skjer på et århundre eller to. Geir Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Selvsagt er det nasjonalistisk. Det er tross alt en nasjonaldag. Det er jo liksom hele poenget da... Men hvis en slik tradisjon skal ha en mening, må den vel reflektere den tiden man lever i? Det som var riktig den gangen, kan godt være på en snei idag. Mye skjer på et århundre eller to. Geir Jeg er blant de som ønsker å bevare enkelte ting, og ikke utvanne alt for å tilfredstille de mest politisk korrekte. Jeg synes ikke man er ekskluderende selv om man en dag setter det urnorske i sentrum. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 I stavanger mener jeg (så ikke selv i år) at de tillater utenlandske flagg. Nato basen er der + internasjonal skole ++, derfor så tillater de. I Oslo så er det faktisk lov med annet enn norsk flagg(og muligens samisk). Men 17.mai er en norsk dag, og jeg syns det er teit å se andre flagg i et norsk tog på en norsk dag. Jeg ville ALDRI ha gått rundt med norsk flagg i usa den 4.juli, det passer seg ikke rett og slett. Men om amerikanerene her til lands ville feire sin 4.juli med sine flagg... be my guest. Nasjonalisme og patriotisme er bra (til en viss grense selvfølgeligt), fordi det er de tingene som styrker samholdet til nasjonen. Å gå rundt å utvanne alt mellom himmel og jord ... hva er da norsk til slutt? (dessuten så er det faktisk kult å se f.eks norskpakistanere i bunad hehe). Men når nasjonalisme og patriotisme blir brukt for å skape skikkelig rasisme, vold og den slags dritt ... da blir det for teit. Lenke til kommentar
RaveNEyeS Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Jeg er for ytringsfrihet og sådan bør man få lov til å flagge med det man vil. Så hvis en gjeng nazister hadde kommet i toget med hakekors flagget, så hadde det vært greit for deg? Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Hadde nazifolka kommt i tog med naziflagg så hadde de skutt seg selv så til de grader i foten - at ja det hadde vært ok. De hadde fått seg en på tryne... det er jeg rimelig sikker på Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 da jeg gikk hjem fra skolen i dag så jeg en bil der dem hadde glemt å plukke av flagga, da bilen var litt nermere la jeg merke til at det var USA sitt flagg å ikke norges... grunnen er sansynligvis fordi plassen jeg bor er det mange som har flyttet tilbake til norge fra USA... men alikavell... hva gjør det amerikanske flagget på norges grunnlovsdag? ikke at jeg har så mye i mot det men dem har jo thanksgiving og alt det styret dem kan flagge på osv.. Lenke til kommentar
fal Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 det er lov å dra med seg andre flagg enn norges sitt i 17mai toget, men det er vel ikke det som er tilsynlatende det mest intelligente, hva vet jeg? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Jeg er for ytringsfrihet og sådan bør man få lov til å flagge med det man vil. Så hvis en gjeng nazister hadde kommet i toget med hakekors flagget, så hadde det vært greit for deg? Skjønner ikke hvorfor du spør meg det. Leser du hele innnlegget mitt så får du svaret ditt. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Det er faktisk ikke alle plasser man har lov å flagge med hva man vil på 17.mai. Mener oslo har en slik lov (men hvem sjekker slikt). Lenke til kommentar
pooky Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Nei, hvorfor i h..... skulle de få lov til å dra med seg sitt eget flagg når en feirer dagen den norske grunnloven ble stiftet? Bor de i Norge kan de jammen meg gå med det norske flagg hvis de absolutt skal være med i toget Har det foresten vært noen tilfeller av utenlandske flagg i togene noe sted? I Tønsberg var det endel svenske flagg... Syns at ingen andre flagg har noe å gjøre i barnetogene rundt om i landet. Syns egentlig ikke norske statsborgere som bor i utlandet skal gå i tog i andre land. Greit de kan heise det norske flagg utenfor huset/leiligheten, men å vandre rundt og stoppe trafikken i andre land?? Det er ikke i det landet ting skjedde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå