Gå til innhold

Andre nasjoners flagg i 17. mai toget?

Anbefalte innlegg

Bør andre nasjoners flagg tillates i 17. mai toget?

Det er jo mange innvandrere i norge, og bør ikke disse bruke flagget fra landet de kommer fra?

men samtidig er det jo grunnleggingen av Norge man feirer og ikke andre land.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, hvorfor i h..... skulle de få lov til å dra med seg sitt eget flagg når en feirer dagen den norske grunnloven ble stiftet?

Bor de i Norge kan de jammen meg gå med det norske flagg hvis de absolutt skal være med i toget :yes:

Har det foresten vært noen tilfeller av utenlandske flagg i togene noe sted?

Lenke til kommentar

Har vært i byen en stund (Oslo), og har ikke sett noen som gikk med annet enn det norske flagget. I russetoget var det enn som holdt opp et skilt hvor det stod: "Har noen sett sameflagget mitt?" Fikk lættis as :D

For min del kan folk godt ta med hvilket som helst flagg, men poenget er jo selvfølgelig å gå med norsk flagg på den norsk nasjonaldagen. Men folk får gjøre som de vil... ;)

Lenke til kommentar
Kjempefint dersom det blir andre flagg, det spiller jo uansett null rolle.

Hvorfor er det kjempefint om det blir andre flagg? Den der må du utdype!

Når folk fra hele verden ikler seg sine fineste stas (sine nasjonaldrakter) og bringer med seg sine kjæreste symboler (vi må anta at for en italiener er det italienske flagget det kjæreste symbolet, for en bosnier det bosniske og så videre), når de gjøre dette for å feire Norges uavhengighet, så er dette den ultimate hyllest til deres nye hjemland. Mer så enn om de vifter med det norske, bruker de sine egne flagg feirer de med hjertet og ikke bare med symboler. Nasjonalfølelse er generasjoners arbeid, ikke et stempel i et papir hos utlendingsdirektoratet. En flyktning fra Iran eller Chile blir ikke mindre iraner eller chilener når han setter sin fot på Gardermoen. Det gjør ham ikke mindre verdifull eller "norsk" hverken til daglig eller på 17. mai.

Det betyr nemlig at de feirer med hele sin najonale arv. Se på etterkommere av norske innvandrere i Minnesota og andre steder i USA, som fortsatt 2 generasjoner etter heiser det norske flagg side om side med det amerikanske på høytidsdager. Selvsagt gjør de det. Det betyr ikke at de ikke er stolte av USA og The Constitution, tvert imot. Det betyr noe ekstra når de henter sin mormors bunad frem av kisten og pynter seg for å feire 4th of July.

Det samme gjelder for "våre" innvandrere, enten de bor på Tøyen eller i Romsdal. At de legger hele sin sjel, sitt hjerte, i feiringen av sitt nye hjemland er kjempefint.

Det norske samfunn og den norske nasjon er summen av sine innbyggere. Vi skal være glad når det flerkuturelle samfunn får slike utslag, ikke trekke nisselua ned over hodet og skylde på 1814 mens vi gjør det. Da gikk det faktisk ennå 84 år før Norge og mordmenn kunne bruke sitt flagg i det store utland, når flaggsaken fikk sin løsning etter tre kongelige veto i 1898 var det en av de viktigste testene på unionen, og medvirkende til at vi bestemte å løsrive oss.

I dag kan nordmenn bruke det norske flagget i alle verdensdeler, da er det smålig, historieløst og aldri så lite nasjonalistisk og forlange at det skal ha enerett på en dag som burde virke samlende og inkluderende på alle som bor her. Uniformering er ikke svaret på det flerkulturelle samfunnets utfordringer, hverken i symboler eller skikker.

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er den Norges nasjonaldag vi feirer, og om folk med utenlandsk bakgrunn vil ha med seg et flagg i 17. maitoget, burde det være det norske.

Om de er glade/stolte over å gå i toget, burde de vel også være like stolte over å bære det norske flagget.

Endret av Olag
Lenke til kommentar

Men for svarte da, er ikke 17. mai NORGES dag da? Er det ikke VÅR grunnlov som ble underskrevet på eidsvoll? Hvorfor skal masse folk drasse med masse flagg som ikke har noe med NORGE å gjøre inn på VÅR nasjonaldag?

Nei, Norge skal feires på 17 mai, ikke resten av verden. :)

edit: Stygt språk er borte.

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
#1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.

Brukere bes holde en høflig tone og unngå banning, ellers blir poster slettet eller tråden stengt. Det gjelder også posten over, om den ikke endres av posteren.

Geir :)

Lenke til kommentar
Men for svarte faen da, er ikke 17. mai NORGES dag da? Er det ikke VÅR grunnlov som ble underskrevet på eidsvoll? Hvorfor i helvete skal masse folk drasse med masse flagg som ikke har noe med NORGE å gjøre inn på VÅr nasjonaldag?

Nei, Norge skal feires på 17 mai, ikke resten av verden. :)

Enig.

Lenke til kommentar

Syttende mai-toget kan ansees som et nasjonalsymbol, som har en viktig symbolsk betydning og samlende funksjon.

Å hevde at det å endre dette symbolet ved å ha mange utenlandske flagg er helt greit, fordi det er disse folkenens måte å vise respekt på, kan sammenlignes med at det er helt greit å tagge på monolitten fordi det er taggernes måte å vise respekt på.

Poenget med denne sammenligningen er at noen mener det ødelegger nasjonalsymbolet barnetoget ved å introdusere andre flagg, på samme måte som noen mener det ødelegger monolitten ved å tegne på det.

Mange vil nemlig mene at det å endre dette toget fra å være norsk, med norske flagg, til å være internasjonalt med alle mulig andre flagg, er å ødelegge symbolet, og dermed dens symbolikk og samlende virkning.

I dag kan nordmenn bruke det norske flagget i alle verdensdeler, da er det smålig, historieløst og aldri så lite nasjonalistisk og forlange at det skal ha enerett på en dag som burde virke samlende og inkluderende på alle som bor her.

Selvsagt er det nasjonalistisk. Det er tross alt en nasjonaldag. Det er jo liksom hele poenget da... :roll:

Det betyr nemlig at de feirer med hele sin najonale arv. Se på etterkommere av norske innvandrere i Minnesota og andre steder i USA, som fortsatt 2 generasjoner etter heiser det norske flagg side om side med det amerikanske på høytidsdager.

Jeg mener man bør skille mellom ens private eiendom og det offenlitge toget her.

Om folk velger å vise sitt nasjonale opphav ved siden av det norske flagget på egen privat eiendom, så synes jeg de bør få lov til dette.

Lenke til kommentar

Jeg er for ytringsfrihet og sådan bør man få lov til å flagge med det man vil.

Når det er sagt så ser jeg på det som unødvendig å flagge med andre flagg på Norge sin nasjonaldag. Jeg ser ikke hvilket signal man øsnker å sende ut.

Drar man i bursdagsselskap så bør man i det minste være så anstendig at man lar bursdagsbarnet få nyte hyllesten denne ene dagen uten å prøve å dra oppmerksomheten mot seg selv.

Men det kommer vel litt ann på hvordan man gjør seg bemerket.

En ting er å si " se på meg jeg er italiener og ønsker å feire den norske nasjonaldagen. Gratulerer til oss alle!"

En annen ting er å si " haha, se på meg alle sammen, jeg er fra italia. Heia Italia, hipp hurra for Italia!"

Vet ikke med dere, men sistnevnte sitat vil for meg bli oppfattet som respektløst.

Det er nok av innvandrere i Norge som nekter å innfinne seg med det norske og ikke ønsker å integrere seg. Om de møter opp i tog med sitt eget flagg så vil jeg se på det som å provosere, for da er man ikke ute etter å feire norge sin nasjonaldag. Men heldigvis har jeg inntrykk av at denne gruppen er i klart mindretall.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i en annen tråd:

Å flagge med noe annet enn Norske Flagg på 17.Mai i Norge er rett og slett respektløst. Aner ikke hvorfor noen flagger med andre flagg på denne dagen. Enten er det pga. uvitenhet og misforståelser eller så er det gjort bevisst for å håne.

Lenke til kommentar

Jeg vil vel tro at det viktigste er at flest mulig deltar i denne feiringen, så kan de gjerne flagge med underbuksene sine om de ønsker det.

Personlig så anser jeg dette for å være den kjipeste dagen i året, det er i dag de slipper alle de voksne ut for å drikke seg dritings i dårlige dresser og teite sløyfer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...