longbow Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Jeg er nå på utkikk etter en bærbar pc, da i sammenheng med at jeg skal begynne å studere og da kunne det vært flott med en bærbar pc, så slipper jeg alle kladdebøkene, samt at skriving på en laptop går fortere og mye enklere. Men det er jo et evig dillemma å velge en pc som en skal kjøpe, og lurte på om dere hadde noen tips? --> som tittelen sier så har jeg sett på dell 9300 og tundra 1559 som har vært mye skrevet om her inne på forumet. litt om hva jeg forventer av en pc og hva jeg skal bruke den til; --> innebygget tråløst nettverkskort --> god skjerm --> grei batteritid (3-4 timer) --> bra skjermkort --> ellers at pcen er brukervennlig, da med tanke på tilkoblingsmuligheter og annet som måtte være med. Jeg skal bruke pcen til skolearbeid, som sagt. I tillegg vil jeg bruke den til spilling, foto og video redigering og se film. Dell 9300 høster mye god kritikk her inne, og har vurdert den. Men prisene på alt av ekstra "utstyr" (oppgraderinger) er jo svindyrt der.! og hvordan er skjermkortene, hendholdsvis det på 128 og det på 256 mb.ram? Mange sier at de bestiller pcen med minst ram og heller kjøper det seperat fra en annen nettbutikk og setter det i, men jeg har ikke erfaring med det, og vil heller ikke utforske det på en helt ny pc. På tundraen så er liksom alt satt sammen til en fornuftig pris kan det virke på for meg. Hvordan er denne pcen i praksis --> noen som har erfaringer med den? Tusen takk på forhånd for svar! Lenke til kommentar
Panofix Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Jeg vil påstå og si at skjermkortet med 256 MB er over dobbelt så bra som det med "bare" 128 MB. Og ja, det er fullt mulig å kjøpe RAM fra for eksempel "Komplett" for en mye billigere penge - det funker fett! En annen ting, hvis man konfigurerer litt smart på Dells hjemmesider, ender man opp med en PC som mange ganger er 2000 kr billigere enn med vanlig konfigurasjon. Det er noe du bør tenke på. Personlig ville jeg ha gått for i9300 - se signaturen. Lenke til kommentar
Panofix Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Batterikapasiteten er også svært god på i9300 - spesielt hvis man oppgraderer til største batteri. PS: dette er gratis - og anbefales. Skjermen kan jo også oppgraderes til å bli, påstår jeg, markedets beste og mest høyoppløselige skjerm - oppløsning op 1920*1200 (mener jeg å huske). Det er også som standard et bra innebygget trådløst nettverkskort som støtter standardene 802.11b/g. Lenke til kommentar
Panofix Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Denne prisen fikk jeg nettop klikket meg til på Dells nettsider. Synes det var en skikkelig fet deal. Kanskje jeg skal går for den. Prosessor: Intel® Pentium® M prosessor 750 1.86 GHz Minne: 1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x512) Grafikk-kort: 256MB NVIDIA® Harddisk: 60GB (5400rpm) IDE harddisk - ønsker 7200rpm! Optiske enheter : Fixed intern 8X DVD+/-RW Drv med Software Hovedbatteri: Ekstra primært 9-celle 80 WHr batteri Skjermer: 17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Totalt beløp: 15.927,50 kr Inkl. mva. Lenke til kommentar
Sti4n Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) *** Useriøst innlegg fjernet av moderator *** Endret 17. mai 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
longbow Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 En annen ting, hvis man konfigurerer litt smart på Dells hjemmesider, ender man opp med en PC som mange ganger er 2000 kr billigere enn med vanlig konfigurasjon. Det er noe du bør tenke på. Hvordan? og en annen ting, det frister ikke særlig å kjøpe en ny maskin for så å skru den fra hverandre for å sette inn ram.....har ikke peiling på det og vil ikke ødelegge pcen... Men ellers er pcen meget aktuell...og skjermkortene til dell fremfor det i tundra, hvordan er de, da med 128 og 256 mb.ram i dell mot 128 i tundra? Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Du trenger ikke skru pc-en fra hverandre, det er bare et lite lokk på undersiden av pc-en. Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Jeg vil påstå og si at skjermkortet med 256 MB er over dobbelt så bra som det med "bare" 128 MB. Og ja, det er fullt mulig å kjøpe RAM fra for eksempel "Komplett" for en mye billigere penge - det funker fett! En annen ting, hvis man konfigurerer litt smart på Dells hjemmesider, ender man opp med en PC som mange ganger er 2000 kr billigere enn med vanlig konfigurasjon. Det er noe du bør tenke på. Personlig ville jeg ha gått for i9300 - se signaturen. på hvilke grunnlag baserer du at 256mb skjermkort er bedre enn 128mb? er for det meste hastigheten på kjernen og minnet på skjermkortet som bestemmer det da. radeon 9700 mobile med 128\64 yter nesten så å si identisk med hverandre på 3dmark tester, og jeg vil neppe tro at et kort med 256mb minne vil gi dobbel opp ytelse i tester. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Jeg vil påstå og si at skjermkortet med 256 MB er over dobbelt så bra som det med "bare" 128 MB. Og ja, det er fullt mulig å kjøpe RAM fra for eksempel "Komplett" for en mye billigere penge - det funker fett! En annen ting, hvis man konfigurerer litt smart på Dells hjemmesider, ender man opp med en PC som mange ganger er 2000 kr billigere enn med vanlig konfigurasjon. Det er noe du bør tenke på. Personlig ville jeg ha gått for i9300 - se signaturen. på hvilke grunnlag baserer du at 256mb skjermkort er bedre enn 128mb? er for det meste hastigheten på kjernen og minnet på skjermkortet som bestemmer det da. radeon 9700 mobile med 128\64 yter nesten så å si identisk med hverandre på 3dmark tester, og jeg vil neppe tro at et kort med 256mb minne vil gi dobbel opp ytelse i tester. 256mb kortet er ett Go6800, som selvfølgelig yter mangedobbelt av det X300 gjør! Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Panofix: Skjerp deg litt a. Bruk edit knappen. Unødvendig med trippelposter. Burde vært en smekk på pungen mener jeg! Når det gjelder topic så hadde jeg valgt Dell i9300 hvis jeg hadde trengt bra ytelse, og ikke er så nøye med portabilitet. Hvis portabilitet er viktig så er 1559 valget. Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 En annen ting, hvis man konfigurerer litt smart på Dells hjemmesider, ender man opp med en PC som mange ganger er 2000 kr billigere enn med vanlig konfigurasjon. Det er noe du bør tenke på. Hvordan? og en annen ting, det frister ikke særlig å kjøpe en ny maskin for så å skru den fra hverandre for å sette inn ram.....har ikke peiling på det og vil ikke ødelegge pcen... Men ellers er pcen meget aktuell...og skjermkortene til dell fremfor det i tundra, hvordan er de, da med 128 og 256 mb.ram i dell mot 128 i tundra? Det er fordi Dell opererer med ulike "anbefalte" konfigurasjoner.. når man skal velge maskin har man 2 valg, enten konfigurer selv eller Dell anbefaler... Når man velger konfigurer selv, kommer man automatisk videre til den billigste konfigurasjonen, som er identisk med den billigste konfigurasjonen man finner når man velger Dell anbefaler. Dersom man skal ha en ganske så toppspesifisert maskin og legger til mange komponenter (f.eks. større harddisk, bedre skjermkort osv..) er det nesten alltid bedre å velge en bedre spesifisert konfigurasjon fra Dell anbefaler.. Forskjellen kan utgjøre flere tusen(!!) for nøykatig samme maskin!! Cluet er altså: Gå alltid til Dell anbefaler og velg den av forslagene til maskin som ligger nærmest den prisen du har planer om å bruke, for så å konfigurere denne fremfor å konfigurere den billigste modellen.. (Mulig forskjellen var større før da det var mulig å "degradere" den dyreste konfigurasjonen noe også.. En kompis av meg sparte faktisk 5-6000(!) på det da han kjøpte en Inspiron 8200 til nesten 30000 for noen år tilbake). Lenge leve markedsføringen til Dell Lenke til kommentar
longbow Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 Når det gjelder topic så hadde jeg valgt Dell i9300 hvis jeg hadde trengt bra ytelse, og ikke er så nøye med portabilitet. Hvis portabilitet er viktig så er 1559 valget. Er jo just det, skal jo bruke den primært på skolen, men så kommer jo alt hva jeg bruker pcen til hjemme ogås med. har liksom ikke hatt en slik stor pc i hånda med 17" skjerm og som veier over 3.5 kilo. Er det stort og massivt dere som har en 9300 i hånda eller foran dere nå, og kan det være vanskelig å få den med seg til skole, da på sykkel og buss? Hvordan er støyen, da med tanke på å sitte på forelesning? Lenke til kommentar
longbow Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 litt "off topic", men hvordan er denne pcen; Zepto Znote Denne har jo webcam, tv-tuner, bra skjermkort. Noen erfaringer mot eller for her? --> kom med de! Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 litt "off topic", men hvordan er denne pcen; Zepto Znote Denne har jo webcam, tv-tuner, bra skjermkort. Noen erfaringer mot eller for her? --> kom med de! Kjip skjerm. Om du går for 15", så sørg iallefall for å få sxga+ skjerm. Lenke til kommentar
ols Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Jeg ville valgt Zepto i dette tilfellet. Den skjermoppløsningen er helt fin. (19300 er litt i største laget for typisk skolebruk, ellers ville den vært et godt valg). Personlig vill jeg først jeg forsikret meg om at den (Zeptoen) er stille i bruk, eller lar seg temme støymessig med "speedfan" eller lignende. Når det gjelder i9300 og støy kan jeg opplyse følgende. Begge viftene går konstant, slik som den er levert fra Dell. Viftene er godt konstruert og det går ikke akkurat an å si at de bråker, men antagelig ville de sjenere han som sitter rett foran deg i en forelsesningssal. Jeg syntes støyen i det lange løp ble plagsom, men fant ut at den kunne fjernes nesten totalt ved bruk av et viftestyringsprogram (I8kfanGUI), utenom ved spill og krevende oppgaver. Lenke til kommentar
longbow Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 OK, men en ting; jeg trenger strengt tatt ikke pcen før i slutten av sommerferien, men tenkte at det hadde vært greit med en laptop i sommer... Men hvor stor forskjell har det prismessig å kjøpe i slutten av sommer fremfor å kjøpe nå? Er det liksom noe nytt på gang innen denne fronten som gjør at prisene synger litt snart? Lenke til kommentar
longbow Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 ingen som har formeninger om det? Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 (endret) Dersom du har tid til å vente, kanskje det kan lønne seg å kjøpe midt i fellesferien. Regner med at noen leverandører har litt lavere priser på den tiden. Iallefall om man skal tro "the word on the street" her på forumet. På slutten av sommeren er kjøpeviljen større mtp skolestert osv, så da kanskje prisene vil stige. Igjen, dette er bare spekulasjoner fra min side. Jeg er ingen markedsanalytiker. Edit: Vær forsiktig med bumping av tråder. Moderatorene digger ikke det, og noen av dem kan være ganske nazi til tider. Endret 19. mai 2005 av sven-o Lenke til kommentar
ols Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Jeg har en formening. Se bort fra det. Lenke til kommentar
longbow Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 Nå har jeg sittet her og tenkt og fundert litt. Det er mulig det at dell 9300 blir litt for stor og uhåndterlig når jeg skal bruke den til skolearbeid. Blir litt stort med 17" skjerm og vekt på over 3.5 kilo når den skal brukes på skolen. Selv om pcen har helt råe spesifikasjoner og ytelse, til egentlig en grei pris, tror jeg at jeg vil se på litt andre modeller først. Men har blitt klar over at Zepto Znote 6515WD, som egentlig ser ut som en grei maskin med masse nyttige dubbetitter på, har en kjip skjerm. 15,4" WXGA 1280x800, er det så kjipt da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå