Gå til innhold

Hva betyr 17. mai for DEG?

Anbefalte innlegg

Nasjonalisme rimer på nazisme. Det er en grunn til det.

huh? Det er ikke snakk om å forgude ens nasjon med å feire nasjonaldagen, noe som nordmenn gjør på 17 mai. Ser ikke hvordan du kan forbinde det med nazisme desverre, kanskje om du hadde utdypet hvorfor du syns det da? :hmm:

- Vi feirer landet vårt, verdens beste land å bo i.

Jeg tar meg friheten til å sitere dette, for det er den typiske holdningen til Ola Nordmann. Enkelte liker å tro at Norge er best. Det er kanskje derfor vi har den mest skakkjørte skattepolitikken, de høyeste avgiftene, kjører rundt i gamle drittbiler, tar med matpakke for å spare penger og IKKE MINST elsker å fremheve ethvert tilfelle hvor en "kjendis" har en kamerat til en fetter til en fjern farmor som var gift med en nordmann.

Jeg vet ikke hvordan det er med tomsingene som dasser rundt ikledd rødt eller blått i troen på at de viderefører en tradisjon, men jeg gir så langt faen i hvilken nasjon passet mitt er utstedt av og vil heller ikke hevde at jeg er stolt av å være norsk. I så fall måtte det ha vært en formell gest for å vise falsk høflighet.

Du er inne på noe der, men jeg ser fortsatt ikke forbindelsen mellom nazisme og 17mai feiringa som foregår i norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

17. mai er en fridag som betyr minimalt for meg personlig. Men jeg må si meg enig i GolfBags andre punkt, det er en fin dag for å være sosial.

Lenke til kommentar

Ungene mine får brus og is og kan leke ekstra mye og se på tog :w00t:

Litt mer dyptgående så blir dette en fin måte for de å lære at for hundre år siden så skjedde det noe så minneverdig at det var verdt å feire på slik storlslått måte hvert år. Det gjør inntrykk på ungene, noe som for meg er den beste hyllesten til de som sørget for unionsoppløsningen, måtte de hvile i fred.

Er få kvelder jeg er mer trøtt og sliten enn 17. mai, er ikke akkurat fridag når man har unger ;)

Lenke til kommentar

17. mai er en ordentlig "gla'dag", men der og da er det mer på grunn av stemningen, det gode været det ofte er, all isen, og alle de glade ungene enn det er på grunn av at det er Norges grunnlovsdag, men når jeg tenker meg om, så betyr 17. mai noe mer enn bare pølser og is.

Årets 17. mai kommer nok til å ha en spesiell plass i hjertet mitt en stund, da dette var dagen da fire mennesker kysset føttene mine, ukjente mennesker kom bort og klemte meg, og folk jeg knapt kjente utbrakte skåler til min og en kamerats ære for det lille Hagen-stuntet vårt.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
(...) og folk jeg knapt kjente utbrakte skåler til min og en kamerats ære for det lille Hagen-stuntet vårt.

Var det dere som heiste et Sovjet-flagg i Carl. I. Hagens flaggstang? :!:

Lenke til kommentar

17.mai betyr absolutt ingenting for meg, jeg misliker denne dagen sterkt. Det er påtvunget til at man må elske Norge av hele sitt hjerte denne dagen, alle skal liksom stå med flagget i hånden og synge nasjonalsangen. Seriøst, hvorfor har vi denne dagen? Jeg skjønner godt at folk var glade for at vi ble fri og feiret det, men år etter år? Folk må jo bli lei?

Kanskje det vil forandre seg når jeg får egne barn.

Lenke til kommentar
Seriøst, hvorfor har vi denne dagen?

Vel,hva om vi ikke hadde den??

Det ville vel betydd det samme som at vi fortsatt var styrt av svenskene og det er det vel kun svensker som ønsker i disse tider :hmm:

Synest det er helt greit at vi feirer denne dagen og gjør litt stas på oss selv en gang i året . :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...