GolfBag Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Hipp, hipp, HURRA! Nå er det 17. mai igjen, en dag som vekker følelse hos mange.. men som ikke fenger for alle. Noen hater denne dagen, en dag for nasjonalisme og selvforherligelse. Hva synes du om denne dagen? For meg er denne dagen spesiell av mange grunner: - Vi feirer landet vårt, verdens beste land å bo i. - Det er en stor familiedag, alle er sammen og lykkelige. men mest av alt: - Man møter personer som man ikke snakker med til vanlig. Personer du ikke har møtt siden du var liten osv, det er herlig med så mange gjensyn på en gang. Og du vet at det er minst et år til neste gang. Desverre er jeg student nå og får ikke delta i 17. maifeiringen på hjemstedet mitt. Det er litt trist. Jeg gleder meg til når jeg er ferdig og igjen skal få muligheten til å snakke med folk jeg skjelden treffer og høre hvordan det går for dem i livet. 17. mai er ikke bare en dag da vi feirer nasjonen, det er en dag vi blir knyttet nermere hverandre. Gamle vennskap gjennoptas, familier samles... for meg er denne dagen like stor som jula. Lenke til kommentar
RaveNEyeS Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) Jeg er som regel veldig glad i 17.Mai, å jeg går i tog vært år, men i år syns jeg toget var meget useriøst, i toget var det innslag av afrikanere som var kledd i sine egne nasjonaldrakter, å dreiv a med sin egen sang og dans. Veldig fint at innvandrere ønsker å feire dagen med våre, men da må de i det minste gjøre det på VÅR måte, ikke sin egen. Endret 17. mai 2005 av RaveNEyeS Lenke til kommentar
Sovietpig Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 17. mai betyr cirka ingenting for meg Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 Jeg er som regel veldig glad i 17.Mai, å jeg går i tog vært år, men i år syns jeg toget var meget useriøst, i toget var det innslag av afrikanere som var kledd i sine egne nasjonaldrakter, å dreiv a med sin egen sang og dans. Veldig fint at innvandrere ønsker å feire dagen med våre, men da må de i det minste gjøre det på VÅR måte, ikke sin egen. ?? Ingen ting er så bra som at innvandrere er med på å feire Norge. Folkedraktene har med kultur å gjøre... de viser at norge er flerkulturellt. Men... de hadde vel norske flagg? Lenke til kommentar
RaveNEyeS Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Joda, norske flagg hadde de, men man feirer vel ikke akkurat Norge ved å kle seg i afrikanske folkedrakter? Lenke til kommentar
swanky Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Joda, norske flagg hadde de, men man feirer vel ikke akkurat Norge ved å kle seg i afrikanske folkedrakter? Jo, hvorfor ikke? Det er vel en like legitim feiring som at feite fotballspillere med null selvinnsikt tar opp plass i gatene i Bergen? Og 17. mai betyr overhodet ingen verdens ting for meg. Kjedelig dag med stupide klesregler. Lenke til kommentar
RaveNEyeS Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) Joda, norske flagg hadde de, men man feirer vel ikke akkurat Norge ved å kle seg i afrikanske folkedrakter? Jo, hvorfor ikke? Det er vel en like legitim feiring som at feite fotballspillere med null selvinnsikt tar opp plass i gatene i Bergen? Og 17. mai betyr overhodet ingen verdens ting for meg. Kjedelig dag med stupide klesregler. Som jeg har sagt tidligere, det er kjempe flott at innvandrere feirer 17 mai sammen med våre, å afrikansk dans og kultur er vel å bra det! med et slikt innslag i en offentlig feiring på NASJONALdagen mener jeg er feil, rett å slett fordi det ikke har noen ting med dagen å gjøre! Endret 17. mai 2005 av RaveNEyeS Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Extra fridag siden jeg er finsk.... Lenke til kommentar
Akira Kurosawa Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Fri fra skolen og Øl. For en gangs skyld har vi noe til felles Lenke til kommentar
fal Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 For meg er denne dagen spesiell av mange grunner:- Vi feirer landet vårt, verdens beste land å bo i. - Det er en stor familiedag, alle er sammen og lykkelige. Dette landet er verdens beste å bo i? FNs meninger bør tas med en bøtte salt for å si det mildt... Ontopic betyr flere ting for meg : 1. Den helt talentløse korpsen her vekker meg utrolig tidlig. 2. Bakrus fra natt til 17. 3. Endelig kan jeg gå i gatene uten å frykte at mennesker kledd i utrolig stygge røde drakter skal gi meg en gratis dusj. 4. En hel dags soving etter korpsen har passert. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Nasjonalisme rimer på nazisme. Det er en grunn til det. Lenke til kommentar
fal Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Nasjonalisme rimer på nazisme. Det er en grunn til det. huh? Det er ikke snakk om å forgude ens nasjon med å feire nasjonaldagen, noe som nordmenn gjør på 17 mai. Ser ikke hvordan du kan forbinde det med nazisme desverre, kanskje om du hadde utdypet hvorfor du syns det da? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) Jeg er som regel veldig glad i 17.Mai, å jeg går i tog vært år, men i år syns jeg toget var meget useriøst, i toget var det innslag av afrikanere som var kledd i sine egne nasjonaldrakter, å dreiv a med sin egen sang og dans. Veldig fint at innvandrere ønsker å feire dagen med våre, men da må de i det minste gjøre det på VÅR måte, ikke sin egen. Nå fikk jeg veldig lyst til å dobbeltposte, men får bare vise til mitt innlegg i "Andre nasjoners flagg i 17. mai toget?" tråden. Dette er årsaken til at 17. mai ikke betyr så mye for meg lenger. Uten å gå så langt som å sitere Manuel her, så synes jeg det er sørgelig hvor proteksjonistiske og sjåvinistiske folk i et land som sloss for sin rett til å være en egen nasjon i den store verden er nettopp i møtet med den store verden når den banker på vår dør. Det var ikke retten til å trekke i lusekofta og stenge døra vi sloss for i 1814, og slett ikke i 1905. Det var retten til å reise ut i den store verden og si "Jeg er fra Norge, og stolt av det". Det forplikter, begge veier. Geir Endret 17. mai 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
fal Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) Jeg er som regel veldig glad i 17.Mai, å jeg går i tog vært år, men i år syns jeg toget var meget useriøst, i toget var det innslag av afrikanere som var kledd i sine egne nasjonaldrakter, å dreiv a med sin egen sang og dans. Veldig fint at innvandrere ønsker å feire dagen med våre, men da må de i det minste gjøre det på VÅR måte, ikke sin egen. Enig med deg. jeg syns faktisk at innvandrere bør holde seg til norske tradisjoner når det gjelder feiring av 17 mai og da mener jeg i toget. Det er ikke særlig..hva skal jeg si? poengløst å se en kledd i afrikansk drakt og synge afrikanske sanger i toget. Greit at noen mener flerkulturelle norge er flott og alt men om nordmenn vil gjøre det om til internasjonaldagen, gratulerer med internasjonaldagen dere! Endret 17. mai 2005 av fal Lenke til kommentar
Flames Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Selv feirer jeg landet, og hvor godt jeg trives her. Det at man stapper i seg alt mulig slags god mat, treffer folk, venner og familie ser jeg bare på som et stort plusspoeng. Lenke til kommentar
Thomas J.L Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 17 mai for meg er kos, drar man til byen med venner spiser noe god mat, rett å slett å være sosial Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Nasjonalisme rimer på nazisme. Det er en grunn til det. huh? Det er ikke snakk om å forgude ens nasjon med å feire nasjonaldagen, noe som nordmenn gjør på 17 mai. Ser ikke hvordan du kan forbinde det med nazisme desverre, kanskje om du hadde utdypet hvorfor du syns det da? - Vi feirer landet vårt, verdens beste land å bo i. Jeg tar meg friheten til å sitere dette, for det er den typiske holdningen til Ola Nordmann. Enkelte liker å tro at Norge er best. Det er kanskje derfor vi har den mest skakkjørte skattepolitikken, de høyeste avgiftene, kjører rundt i gamle drittbiler, tar med matpakke for å spare penger og IKKE MINST elsker å fremheve ethvert tilfelle hvor en "kjendis" har en kamerat til en fetter til en fjern farmor som var gift med en nordmann. Jeg vet ikke hvordan det er med tomsingene som dasser rundt ikledd rødt eller blått i troen på at de viderefører en tradisjon, men jeg gir så langt faen i hvilken nasjon passet mitt er utstedt av og vil heller ikke hevde at jeg er stolt av å være norsk. I så fall måtte det ha vært en formell gest for å vise falsk høflighet. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 En fridag, brukte den til å sove på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå