Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Rekkevidde Linksys WRV54G for dårlig

Anbefalte innlegg

Hei, folkens.

Jeg har installert trådløst nettverk for en fyr. Oppsettet er slik:

Internett ->Modem/ruter -> trådløs ruter ->pc (linksys 54G USBnettverkskort)

.....ISP......->WAN......LAN -> LAN...............WL

Den trådløse ruteren er en Linksys WRV54G med:

64bits WEP

MAC adresse låst

DHCP er disablet på trådløs ruter, Modem/ruter-boksen er DHCP-server

Dette fungerer fint så lenge man er i nærheten av ruteren, men vi får ikke bra signal ned til en stasjonær PC i kjelleren. Det varierer mellom "low" og ikke kontakt i det hele tatt. Har prøvd å skifte kanal fra 11 til 2. Da ble det litt bedre en stund, men ikke bra nok. Avstanden fra ruteren til PC-en er ca 10-15 m, ned en etasje og gjennom to tredører. Burde ikke dette gå fint? Jeg vet det er unødvendig å bruke trådløs ruter, men det var det han hadde.

Noen som vet hvordan jeg kan forbedre dekningen?

Endret av sigveo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kjeller består jo gjerne av betong, noe som er drepen for wlan signaler, hvis du satser på at disse akkurat skal gå gjennom døra tror jeg du håper på litt for mye. I tillegg kan man jo være så uheldig å ha hønsenetting inni veggene, noe som også holder wlan signaler veldig effektivt vekk fra der man ønsker dem. Men du kan jo kanskje prøve og koble på en ekstern retningsbestemt antenne, men dette vil jo bli mye dyrere enn å kjøpe en 20m lang cat5e kabel å legge opp.

Lenke til kommentar

Sjekk også at antennene er optmalt justert for den retningen signalene skal sendes. Dette er rundstråleantenner, nå som betyr at de sender i en sirkel rundt stangen med noen graders spredning, omtrent slik >|<. Antennen bør derfor justeres vinkelrett på det området du vil ha dekning for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...