lobster Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Har D70 bra nok oppløsning for å trykke bilder i magasiner? (Fra småbilder til full A3) Fikk tilbakemelding fra forlaget jeg har levert noen bilder til at bildene var for dårlige i oppløsningen.... (Jeg leverte RAW filer til de) Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Ja, oppløsningen er mer enn bra nok til dette. Hvis forlaget f.eks. ønsker 300dpi, kan du interpolere opp litt før du leverer (selv om det optimale er at de gjør det selv, men det høres ikke ut som de har peiling på slikt...) Jeg lurer egentlig litt på hva de mener med at noen av bildene hadde for dårlig oppløsning, har du ikke samme oppløsning på alle? 6 megapixler skal ihvertfall holde til A3; jeg har også sett flotte utskrifter på A3+. Lenke til kommentar
lobster Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 Jo. Alle bildene er levert i RAW. Jeg innbiller meg at layout folka gjør noe rart med bildene .... Takk for svar Lenke til kommentar
Djengis Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) Bildene er helt sikkert gode nok for bruk i magasiner og bøker. Selv er jeg redaktør i et av norges største forlag, og har ved flere anledninger benyttet egne bilder fra mitt Olympus E-1 på bla bokomslag... (skyter alt i RAW) Antar derfor at bildene fra D70 også burde være (mer enn) gode nok til slik bruk. Endret 18. mai 2005 av Djengis Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Fikk tilbakemelding fra forlaget jeg har levert noen bilder til at bildene var for dårlige i oppløsningen.... Høres jo veldig merkelig ut dette (forutsatt at du har levert i D70 sin max-oppløsning). Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Hmm.. max-oppløsing. har han vel valgt tipper jeg. På mitt kamera, Canon G6 er det bare kun i beste oppløsing man kan fotografere med RAW-format, antar vel at det er det samme med Nikon, men sikker er jeg ikke. Lenke til kommentar
NormanWhiteside Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Jeg er redaktør innen fagpresse og levert bilder til en mengde andre blader. Det har aldri vært noe problem å bruke bilder fra D70, hverken raw eller jpeg. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) Har du en 2400dpi fotosetter for trykking, trenger du ikke mer enn ca 220-230dpi. Noe som skulle tilsi at et D70 bilde lett kan trykkes sylskarpt i A4-A3 format. Tror uansett ikke de "layout folka" er noe glad i å få RAW-bilder, da disse MÅ etterbehandles (justere exponering etc.). Gjør etterbehandlingen selv og lever i TIF. Endret 18. mai 2005 av Krapfoss Lenke til kommentar
PerB Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Enig med alle uttalelser om at kameraet gir god nok bilder både til aviser og vanlige fagblader. Unngå RAW-formatet. So allerede sagt krever dette etterbehandling. Jeg har selv levert digitale bilder til aviser (som er benyttet) tatt med et gammelt Sanyo kompaktkamera (VPC-G1). Denne tok bare bilder i JPG format - men dette kunne allikevel benyttes i overraskende store utgaver. Men husk at et avansert kamera som ditt stiller større krav til fotografen. På et billig digitalt kamera er alt tilsynelatende skarpt (stor dybdeskarphet). Tilsvarende gjelder for filmbaserte snapshot kameraer. Jeg har tatt dårligere bilder med mitt nyere Sony digitale med karftig zoom og uante muligheter. men da forsøkte jeg også å strekke grensene litt vel langt. Bedre ustyr vil stille større krav til fotografen. Men, dette er viktig, vil også gi fotografen mulighet til å gjøre noe utover ren avbildning. Selv med digitalt utstyr har jeg aldri kunnet gi slipp på mitt eldgamle filmbaserte SLR-kamera. Dette benyttes i alle spesielle anledninger med motlys, blenderkompansering etc. Er du sikker på at de de egentlig forsøker å si er at motivet er uskarpt? Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Har D70 bra nok oppløsning for å trykke bilder i magasiner?(Fra småbilder til full A3) Enkelt og greit: Ja. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Dejà vu: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=415906 Min konklusjon var at 6MP er nok, men ikke mer enn så vidt. Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Min konklusjon var en annen: http://forum.akam.no/index.php?showtopic=4...0entry4240811 Lenke til kommentar
lobster Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 Takker for gode svar og kommentarer. Det viser seg at det ikke var selve oppløsningen som det var noe galt med, men derimot fargeprofilen de bruker.. De måtte etterbehandle alle filene som ble sendt inn slik at det passet deres fargeprofil.. jaja Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Iom at du leverte NEF filer så må de både prosseseres og CMYK´es. Dersom det er endel bilder hadde du nok spart noen kroner på å sende dem CMYKede TIFF/JPG med deres profil. TIFF hvis du vil at trykkeriet skal gjøre justeringer og JPG hvis du vil gjøre alt selv. Kjekt å vite til neste gang. Edit: Dersom du ikke vil gjøre CMYKingen selv anbefaler jeg å levere AdobeRGB/TIFF. Endret 27. mai 2005 av NikonD70 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå