kenny Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) Ser total floating point performance på cell-chip'en er 218 GFLOPS, på de som skal brukes på PS3 i alle fall (@ 3.2 GHz). Det er rimlig heftig, den kraftigste supercomputeren på NTNU har til sammenligning rundt 600. Cell prosessoren har også blitt testet i hastigheter opp imot 4,5 GHz. Uansett, ser systemets totale floating point performance er i overkant av 2 TFLOPS, dette er inkludert GPU som alene yter 1.8 TFLOPS @ 550MHz. Hvordan kan GPUen være så mye kraftigere til numbercrunching en CPU. Er det fordi GPU har instruksjonsett/hardware som er mer dedikert til nettopp (og kun) dette, mens CPU må ta høyde for langt mer avanserte microinstruksjoner? Hvor enkelt tror dere det blir å få tilgang til denne kalkuleringskraften via andre appliksjoner enn spill? Nå er rikrignok planene til IBM å lansere workstations basert på cell-arkitekturen, men det er nok i forbindelse med PS3 vi først får sett cell i praksis. Dersom man får kjørt en modifisert Linux på PS3 plattformen, hvor enkelt er det å bruke GPU til beregninger som ikke har noe med grafikk å gjøre (men fortsatt er flyttalsoperasjoner self.)? Edit: Link til PS3 (og Cell) spesifikasjoner. Endret 17. mai 2005 av kenny Lenke til kommentar
mrleee Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Er det fordi GPU har instruksjonsett/hardware som er mer dedikert til nettopp (og kun) dette, mens CPU må ta høyde for langt mer avanserte microinstruksjoner? Kort sagt, svaret er ja. Hvor enkelt tror dere det blir å få tilgang til denne kalkuleringskraften via andre appliksjoner enn spill? Så vidt eg veit finst det ikkje nokon kompilator som kan utnytte GPU til andre oppgaver enn grafikk prosessering. Men det er blitt gjort forsøk på dette "manuelt" ved å skrive program som omformar rekneoperasjonar til trigonometriske transformasjonar som deretter blir kalkulert av GPU. Dette må vel være en tidkrevande måte å programmere på og eg trur det vil skape en del unødvendig overhead å konvertere fram og tilbake slik. Det store gjennombruddet for å bruke GPU til generelle utrekningar må vi kanskje vente på inntil det blir laga ein kompilator som kan utjevne lasta mellom CPU og GPU. Lenke til kommentar
dreden Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) En side som er dedikert til akkurat dette finner du her Så vidt eg veit finst det ikkje nokon kompilator som kan utnytte GPU til andre oppgaver enn grafikk prosessering. http://graphics.stanford.edu/projects/brookgpu http://libsh.org/ Endret 18. mai 2005 av dreden Lenke til kommentar
graks Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 når tror dere at vi kommer til og få cpu som er i nærheten av cell cpu?.en cell cpu er jo sikkert 10 ganger raskere enn athlon 64 fx-55. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå