Gå til innhold

PS3's Cell-arkitektur og numbercrunching


Anbefalte innlegg

Ser total floating point performance på cell-chip'en er 218 GFLOPS, på de som skal brukes på PS3 i alle fall (@ 3.2 GHz). Det er rimlig heftig, den kraftigste supercomputeren på NTNU har til sammenligning rundt 600. Cell prosessoren har også blitt testet i hastigheter opp imot 4,5 GHz. Uansett, ser systemets totale floating point performance er i overkant av 2 TFLOPS, dette er inkludert GPU som alene yter 1.8 TFLOPS @ 550MHz. Hvordan kan GPUen være så mye kraftigere til numbercrunching en CPU. Er det fordi GPU har instruksjonsett/hardware som er mer dedikert til nettopp (og kun) dette, mens CPU må ta høyde for langt mer avanserte microinstruksjoner?

Hvor enkelt tror dere det blir å få tilgang til denne kalkuleringskraften via andre appliksjoner enn spill? Nå er rikrignok planene til IBM å lansere workstations basert på cell-arkitekturen, men det er nok i forbindelse med PS3 vi først får sett cell i praksis. Dersom man får kjørt en modifisert Linux på PS3 plattformen, hvor enkelt er det å bruke GPU til beregninger som ikke har noe med grafikk å gjøre (men fortsatt er flyttalsoperasjoner self.)?

 

Edit: Link til PS3 (og Cell) spesifikasjoner.

Endret av kenny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det fordi GPU har instruksjonsett/hardware som er mer dedikert til nettopp (og kun) dette, mens CPU må ta høyde for langt mer avanserte microinstruksjoner?

 

Kort sagt, svaret er ja.

 

 

Hvor enkelt tror dere det blir å få tilgang til denne kalkuleringskraften via andre appliksjoner enn spill?

 

Så vidt eg veit finst det ikkje nokon kompilator som kan utnytte GPU til andre oppgaver enn grafikk prosessering.

Men det er blitt gjort forsøk på dette "manuelt" ved å skrive program som omformar rekneoperasjonar til trigonometriske transformasjonar som deretter blir kalkulert av GPU. Dette må vel være en tidkrevande måte å programmere på og eg trur det vil skape en del unødvendig overhead å konvertere fram og tilbake slik.

 

Det store gjennombruddet for å bruke GPU til generelle utrekningar må vi kanskje vente på inntil det blir laga ein kompilator som kan utjevne lasta mellom CPU og GPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...