Gå til innhold

Vifta ødelagt, noen spørsmål..

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter mye støy (kulelager?) fra standard-vifta på mitt Sapphire Radeon 9700, så sa den for 15minutter siden takk for seg og slutta å gå rundt. Som en reserveløsning har jeg satt en bordvifte mot PCen, som blåser kald luft inn i kabinettet.

Da hadde jeg noen spørsmål:

Hvor lenge kan jeg bruke PCen med en slik løsning, samt er det noe jeg absolutt bør unngå å bruke PCen til..?

For eksempel å se DivX, er det noe som ikke er spesielt lurt..?

Med bordvifta på, så ligger hovedkortet på 22 grader, mens CPUen ligger på 28. Prøvde å oppdatere driverene til skjermkortet, men det hadde ikke støtte for temperatursjekking..

Har forøvrig fått denne viften anbefalt, så det blir vel å prøve å bytte til den. Problemet er at jeg må bestille den hjem, og dit kommer jeg ikke før om en uke, og er litt avhengig av denne PCen her, så håper at bordvifte-løsningen kan fungere en liten stund..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sendte mail til komplett med et generelt spørsmål. Nevnte ikke kulelageret, så om de vil ha det inn til sjekk, så er det tvilsomt om jeg gidder det, dersom kulelageret ikke er dekket av reklamasjonen.

Men åssen er det å bruke kortet uten vifte til f.eks Photoshop og DivX..?

Lenke til kommentar
Har forøvrig fått denne viften anbefalt, så det blir vel å prøve å bytte til den. Problemet er at jeg må bestille den hjem, og dit kommer jeg ikke før om en uke, og er litt avhengig av denne PCen her, så håper at bordvifte-løsningen kan fungere en liten stund..

Den vifta er toppers. Pure kobber, men bråker litt, så koble til en viftestyring.

Lenke til kommentar

Den vifta er toppers. Pure kobber, men bråker litt, så koble til en viftestyring.

Lyd gir jeg pokker i. Har 2 kabinettvifter som suser på 3500rpm og som er non-silent, de bråker værre enn hesten.

Fan da, har et problem med kjøling av skjermkortet da..

Lenke til kommentar
Fan da, har et problem med kjøling av skjermkortet da..

At det ikke blir noe misforståelser her så vil bordviften din hjelpe til en del,

ta av den ødelagde viften men behold "rammen" rundt..

Har et GF 440MX som går uten vifte(kaputt) og problemer (ca.2år nå)

Lenke til kommentar

gf 440 mx gir nesten ikke varme da !! ivertfall ikke det jeg hadde engang.. etter timer med spilling var ikke rillene varme , selv ved overklokking.. det er nokk litt anderledes med ett 9700 kort..

men for alldel. bruk den bordviften.. sier ikke att det ikke hjelper, men att det ikke er like efektift som en vifte som er festet til kjøler.

Lenke til kommentar
gf 440 mx gir nesten ikke varme da !! ivertfall ikke det jeg hadde engang.. etter timer med spilling var ikke rillene varme , selv ved overklokking.. det er nokk litt anderledes med ett 9700 kort..

men for alldel. bruk den bordviften.. sier ikke att det ikke hjelper, men att det ikke er like efektift som en vifte som er festet til kjøler.

Det sier jeg også, bordviften må brukes uansett... ;)

Men man får bedre kjøling uten den ødelagte viften.

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Bordvifta surrer og går. All video foregår på laptopen nå, så maskina med det ødelagte skjermkortet blir brukt til surfing og andre småting.

Sendte mail til komplett der jeg kjøpte kortet, fikk faktisk svar opptil flere ganger, de mente jeg skulle sende det inn. Om de fant det defekt, så skulle jeg få nytt kort. Aner ikke hva jeg gjør, sendte mail og hørte om kulelager og lignende var slitedeler som ikke ble dekket av reklamasjon, så får se hva de svarer der.

Lenke til kommentar

Komplett.no hadde tydeligvis folk på jobb, og mente at det med vifter var en grei garantisak..

Om det var en garantisak, ble det returnert et tilsvarende kort. Hva er lurt her..? Kjøpe ny kjøler til det jeg har, eller sende inn og håpe på det beste..?

Lenke til kommentar

Hvis det ble uttalt at det var en grei garantisak, så ser det litt lysere ut, men man har fortsatt den lille sjangsen for at det ikke er det...

Ligger det mye støv rundt vifta? Nedi ved der hvor kulelageret er? Hvis så, prøv å blåse det vekk, se om det hjelper... Prøve med komprimert luft eller noe.

Prøv å sende det inn, tror nesten jeg hadde gjort det i denne situasjonen =)

Kan vel også skrive at hvis det koster penger så vil du ha beskjed eller noe?

Lenke til kommentar

Fikk ny mail nå, han skulle sjekke opp hvor lang garanti det var på kortene i morgen, og gi meg beskjed. Har hatt det i over 2 år, og normalt er det bare 2 år på kortene.

Kan sjekke støv i morgen. Prøvde å støvsuge litt inni der, fikk kanskje ikke ut alt, dessuten går det kanskje bedre om lufta går andre veien.

Kortet laga samma lyd som det gjorde rett før det stoppa nå, for noen dager siden, men da slutta det plutselig å lage lyd også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...