Gå til innhold

Gameplay- din definisjon av ordet.

Anbefalte innlegg

Quoter fra andre folk som har uttalt seg på ei anna side.

Person 1:

I dag har jeg tenkt å leke med ilden. Jeg kaster ut en brennende fakkel til spillbloggens lesere ved å utfordre dere til å svare på spørsmålet: "hva er gameplay?"

Mitt syn er at ingen er bedre til å svare på dette spørsmålet enn spillere selv. Likevel er det mange forståelser av begrepet - kanskje like mange som det finnes spillere der ute. Og ikke bare spillere - også spillanmeldere og spilldesignere ser ut til å ha hver sitt fokus når de bruker dette mildt sagt uklare begrepet. I spillanmeldernes verden er det ofte gameplay som er grunnlaget for å avgjøre spillets sjanger: kjører man konkurranse med mange raske biler er det et bilspill, skyter man på ting i en tre-dimensjonal verden uten at man kan se seg selv er det en first-person shooter, og beveger man musen rundt i omgivelsene etter ting å trykke på, så er det et adventurespill. Men spillanmeldere trekker også inn en del andre aspekter, som hvorvidt kontrollene og interfacen funker bra, og hvor intuitive utfordringene og rent praktiske ting er i spillet.

I tillegg til dette vurderingsmessige perspektivet som vi finner hos mange anmeldere, finner vi et design-sentrert og et spiller-sentrert perspektiv. Det designsentrerte perspektivet ser på gameplay som noe som befinner seg i spillet uavhengig av spillerens tilstedeværelse, mens den spillersentrerte vinkelen ser på spilleren som en vesentlig del når man snakker om gameplay. Fokuserer man på design som det vesentlige, tenker man gjerne på gameplay som spillets regler og hvordan disse i praksis virker i spillets verden der de sammen skaper utfordringer for spilleren. Dermed er gameplay noe som befinner seg inne i spillet og som er resultat av noen designmessige valg i utviklingsprosessen, og som kun spillets designere avgjør.

Fokuserer man på spillerens opplevelse derimot, forstår man ofte gameplay som en samhandling mellom spilleren og spillet, der spillet presenterer en spillverden med noen særlige egenskaper, og der spilleren kan bruke spillets verden og egenskapene til å realisere et (eller flere) gameplay. I dette tilfellet er gameplay noe som blir til som et resultat av et møte mellom spilleren og spillet, og der spillet og spilleren kommer med feedback på hverandres handlinger.

Selv heller jeg mot denne siste forståelsen av gameplay. Ikke minst fordi den understreker at man ikke kan forstå et spill 100% om man ikke selv spiller det. Gameplay er nemlig en dypere forståelse for den dynamikken i spillet som det tar tid å bli kjent med. Gameplay er dermed noe man ikke kan forstå bare ved å kikke over skulderen til noen som spiller, eller ved å prøvespille et spill i en halvtimes tid.

Gameplay er det som gjør spill til noe spesielt, og som gjør at spill skiller seg fra andre aktiviteter.

Person 2:

Gameplay/spillbarhet har for meg altid vært hvor bra kontrollen er i et spill. Kamravinkler reaksons tid. Altså om ting reagerer slik som en forventer det skal.

For å sette det skikkelig på spissen så kan det være hvor enkelt det er å bevege deg. Det er spill som blir ødelagt av kamravinkler og kontroller som ikke reagerer slik det burde.

Det er min mening at Gameplay/spillbarhet er selve grunlaget for et bra spill. Om spillet ikke har dette så er det meget liten sjangs for at spillet blir noen hit uansett hvor bra grafikken er.

Person 3:

Gameplay er, som jeg ser det, en term som beskriver applikasjonen av et narrativ i spillet. Altså hvordan historien fortelles. Hva kan spilleren gjøre, hvordan kan den gjøre det, hvordan utvikles historien, i hvor stor grad kan historien påvirkes av spilleren. En slags beskrivelse av hva som egentlig er spillet, om man ser bort fra detaljene.

Person 4:

Slik eg ser det er gameplay eit samlebegrep for eigenskapane til eit spel som er uavhengige av grafikk og lydeffektar. Det går an å dele inn slike eigenskapar på fleire måtar. Eg meiner dei to vikigaste eigenskapane her er balanse og interaksjon.

God gameplay er avhengig at spelet er godt balansert; dvs passe vanskelig/lett, at det blir opplevd rettferdig, den avgjerande suksessfaktoren er spelaren sin dyktigheit.

God gameplay er også avhengig av god interaksjon; ein mest mulig smertefri kommunikasjon mellom spelar og spel. Dette er vel omtrent det som LarZen kaller kontroll.

Det å lausrive gameplay fullstendig frå grafikk og lyd blir derimot ikkje alltid heilt riktig, ettersom desse eigenskapane kan ha innverknad på interaksjonen. Det eg meiner er at kvaliteten på lyden/grafikken ikkje treng å påvirke kvaliteten på gameplayet. Det er korleis lyden/grafikken blir brukt som har betydning her.

Kva er din definisjon av ordet Gameplay?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er.. kombinasjonen av grafikk (den må ikke være så dårlig at den gjør det vanskeligere å leve seg inn i spillet, men trenger heller ikke være fotorealistisk..), kontrollene, story og atmosfæren/følelsen du får av å spille..

I hovedsak... hvor god helhetsinntrykket er av spillet..

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Er fristet til å si det så lett som jeg kan:

Gameplay er hvor morsomt spillet er.

For å gjøre det innviklet igjen: For meg er ikke gameplay noe absolutt definerbart, du kan ikke si at den, den og den faktoren til sammen utgjør gameplayet. Det er en høyst personlig oppfatning som etter min mening bare kan "måles" i spillerens glede under og etter spillingen. Dermed vil noen si at gameplayet betegnes som helhetsinntrykket, men jeg ser det som noe mye mindre håndfast.

Det at gameplay er spillets og spillerens feedback til hverandre synes jeg ikke sier noe om hvorvidt feedbacken danner grunnlaget for en god spillopplevelse. Person 3 sitt argument inneholder den samme svakheten, han beskriver bare den tekniske siden ved (det han ser som) gameplayet, ikke hvordan det skal gi spilleren en god/dårlig opplevelse.

(jeg roter meg fullstendig bort og motsier meg selv konstant her, menmen :p )

Lenke til kommentar

Gameplay ja... en hard nøtt å knekke, alle har jo sin egen definisjon. Men å spille handler jo om underholdning, så for min egen del er gameplay det som definerer hvor underholdende det er. Og derfor varierer det jo fra sjanger til sjanger hva som er med på å skape et godt gameplay. Så kommer det tekniske (grafikk, lyd) inn på siden og bistår gameplayet i en enten positiv eller negativ retning.

Lenke til kommentar
ja, og grafikk er en del av det som skaper atmosfære. sammen med lyd/musikk og story

Synes egentlig ikke grafikken har så mye med atmosfæren å gjøre.. Kvaliteten på grafikken har ihvertfall ingenting med atmosfæren å gjøre.

Lenke til kommentar

Hva som er bra gameplay er forskjellig fra spiller til spiller. Jeg mener ihverfall at gameplay er spillopplevelsen du får fra et spill. God grafikk/lyd kan være med på å forbedre gameplay. Men slik jeg ser det, så lider mange av de nyeste spillene av "god grafikk, men dårlig gameplay" syndromet.

Selv bruker jeg å si at "Gameplay er alt", det er gameplay som gjør at man tar frem gamle klassikere og spiller dem om igjen. Civ serien har for eks bra gameplay, mens Doom3 har dårlig gameplay(min mening).

Det hjelper ikke at et spill ser ekstremt bra ut og har bra lyd hvis spillet går ut på å klikke på en boks for å se hva som er inni. Bra grafikk men dårlig gameplay med andre ord!

Lenke til kommentar
Det hjelper ikke at et spill ser ekstremt bra ut og har bra lyd hvis spillet går ut på å klikke på en boks for å se hva som er inni. Bra grafikk men dårlig gameplay med andre ord!

Husk at enkelt gameplay ofte kan være det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...