martiol Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) Veel når det gjelder prosessorene så er PPU enhetene ganske like. Det er prosessorer som kan beskrives som en slags risc versjon av Pentium 1. Det er in order eksekvering med to pipelines i bunn. I Xbox360 er det tre(?) slike mens cell har flere SPU'er som hjelp. PPU-enheten er det som kan sammenlignes. Som sagt er dette helt enkle design. Men i Cell har man avanserte systemer som distribuerer "celler" til vpu'ene med et kø system. Cachen i cell er enkel uten noen hierarkisk design. Hver SPU har sitt lille cache område. Styring av cache blir gjort i software og det "virker" som en veldig effektiv løsning hvis gode kompilatorer blir tilgjengelige. Når det gjelder å utvikle programmvare som tar i bruk disse systemene er utfordringene ganske like. Det går på fler tråder som må synkroniseres. Jo bedre spillmotorene takler trådbruk jo fortere vil det gå. Det vil si at dette er en virkelig stor overgang for utviklere. Den største siden høynivåspråk kom på banen. Det vil føre til at det tar lang tid før disse systemene blir ordentlig utnyttet. Det gjelder begge. Videre vil jeg tro at å porte motorene blir lettest fra cell til power prosessorene. Dette fordi cell vil kreve veldig gode skiller mellom trådene. Dermed får man en vanskelig jobb ved å lage dette, men når det er på plass vil det å porte til et enklere system (360) ikke få noen store problemer med synkronisering sov. Andre vei vil jeg se på som meget vanskelig. Da vil man først skrive et delvis trådet system og dermed gjøre det ennå mer trådet (fler tråder) når det skal over på cell. Jeg jobber for tiden på en oppgave på samtidighet i spillmotorer på skolen. Og det er såppas vanskelig, at før det kommer gode løsninger vil jeg nok tru at Xbox blir godt utnyttet. Senere vil cell bli bedre utnyttet, jeg vil regne med en jevn økning i kompleksitet i PS3 spill i løpet av de 5-6 årene til neste konsoll. Det grafiske vet vi virkelig ikke noe om ennå, bare ATI og Nvidia matte med estimerte ytelsesverdier. Men sånn som det ser ut virker det som om Nvidia har valgt en mer utprøvd design med vanlige vertex og pixelpipeliner mens ati har nye "unified pipelines" som ikke er prøv før fra den kanten. Det er litt av et sjansespill fra ati og bare tiden vil vise om det var et bra design. På grafikksiden kan begge "vinne". Det eneste jeg kan se som et åpenbart problem for noen av konsollene er at PS3 "bare" har rundt 20GB/s(estimert ikke sikkert) båndbredde mellom GPU og minne. Men den har jo også tilgang til hovedminnet så det skal bli spennede og se hvordan det blir med grafikk-båndbredde. 1080p er veldig høy oppløsning... Bare noen tanker. Trøtt og sliten, sikker noen feil der... Endret 17. mai 2005 av martiol Lenke til kommentar
bensinkanna Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Vel, det er mye snakk om designet til xbox360 og ps3. Men når det gjelder design er det nok nintendo sin nye konsoll som har trukket det lengste strådet denne gangen Lenke til kommentar
Mala Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) Selve maskina var flott å se på, men den kontrollen?? Skal dette vere spøk? Den er ihvertfall dritt dårlig :!: Etter min meining så er det noe av det verste eg har sett, noen gang. Men så lenge den er god å holde i så Og eg nekter bare å tro det eg såg i den Killzone videoen, dat var jo bare det beste eg noen gang har sett. Vis det skulle vere sant da Endret 17. mai 2005 av Mala Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Men jeg tror mange Sony tilhengere kommer til å gå over til Xbox 360 nettopp på grunn av designet. Neppe.. PS tilhengere har vert det, og er det på grunn av spillene. Alle vet at som multimediamaskin er X-box overlegen ps2, det inrømmer tilogmed de ivrigste fanboys (som meg) Det jeg kommer til å følge med på fremmover er hvilke spill som blir gitt ut til hver konsoll. det er i alle fall det som betyr noe for meg. (her har jo ps3 allerede en klar fordel, siden den er bakoverkompatibel med ps2 og ps spill) Grafikk er jo uansett ikke så viktig, bare gameplayet er bra. Lenke til kommentar
Keworkian Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Med fare for å gå på en liten pr smell, så må jeg si at ps3'en ytelsesmessig ser fantastisk ut. Er bestandig vanskelig å bedømme etter spill trailere, er sikker på at noen av dem som kom rett før ps2 ble lansert hadde like pen grafikk . Men ser man på UT og Fight Night, som beviselig var "in-game", er det vanskelig å ikke bli oppspilt. Også tech demoene var utrolige. Vi får bare krysse fingrene for at det kommer noen helt 100% ekte in-game trailere snart. Personlig vil jeg nok gå for både ps3 og x360, dessuten ser de jo ut til å passe veldig bra sammen siden x360 er kurvet innover, og ps3 er kurvet utover er d vel bare å plassere x360 oppå ps3'en Lenke til kommentar
Keworkian Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) http://ve3d.ign.com/articles/615/615152p1.html på denne linken så oppklarer også Mark Rein fra Epic om hva som faktisk var in-game og ikke i sony sin presentasjon. Det er visstnok kun Epic og EA sine spill (UT og Fight Night) som ble rendret i real time. Det betyr derimot ikke at ingen av de andre filmene er opptak av real time rendering. Er vel kanskje mulig at de andre demoene er laget utifra hva spillutviklerene trur de vil kunne hente ut fra ps3'en basert på den info og mulige dev.kits de sitter på. Virker også nesten som Epic, utifra det Rains sier, bare har hadd en tidlig versjon av utviklingsverktøyet i 2 måneder nu. Er ikke det da litt knapp utviklingstid fram til antatt utgivelsesdato? Er selvfølgelig fint mulig å lage et spill på ca 1 år, men har et inntrykk av at hvert fall de større titlene gjerne har en litt lenger utviklingstid en dette... Annen gledelig ting er jo at Rein skryter av utviklingsverktøyene til ps3. Får håpe at dette fører til en raskere og bedre utnyttelse av RSX og Cell teknologien Endret 17. mai 2005 av Keworkian Lenke til kommentar
Lættis Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Maskinen synes jeg så helt grei ut, men jeg er meget skeptisk til designen på håndkonrollen. Hvorfor gjøre om på en så genial utforming som den til PS1 og PS2 har. Lenke til kommentar
Keworkian Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Maskinen synes jeg så helt grei ut, men jeg er meget skeptisk til designen på håndkonrollen. Hvorfor gjøre om på en så genial utforming som den til PS1 og PS2 har. Kanskje fordi denne er enda mer genial? Vi får vel vente og se, er også litt skeptisk selv egentlig. Men hvem vet, kanskje er de skikkelig digg. Men de vil vel ikke bli første konsoll som går på en smell med kontrollerdesignet *host* xbox *hark*. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Synes maskinen har et lekkert design, håndkontrollen også.. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Vel, det er mye snakk om designet til xbox360 og ps3. Men når det gjelder design er det nok nintendo sin nye konsoll som har trukket det lengste strådet denne gangen DET er jeg enig i. Uten at jeg ennå har sett kontrolleren til Revolution så kan jeg si at når det kommer til design, så: Revolution > PS3 > Xbox 360 eller...skal jeg være ordentlig frekk og si hva jeg egentlig mener? Okey... Revolution > PS3 > PS2 > Xbox 360 Lenke til kommentar
Mala Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Synes maskinen har et lekkert design, håndkontrollen også.. Håndkontrollen som vi ikkje enda har sett? :!: Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Synes maskinen har et lekkert design, håndkontrollen også.. Håndkontrollen som vi ikkje enda har sett? :!: Jo, det er egentlig PS3 vi diskuterer her Men det ble visst litt Revolution også... Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 KillZone er ijallefall sånn i realtime grafikk Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 KillZone er ijallefall sånn i realtime grafikk Og dette vet du fordi du har spilt det? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 PS tilhengere har vert det, og er det på grunn av spillene.Alle vet at som multimediamaskin er X-box overlegen ps2, det inrømmer tilogmed de ivrigste fanboys (som meg) Det jeg kommer til å følge med på fremmover er hvilke spill som blir gitt ut til hver konsoll. det er i alle fall det som betyr noe for meg. (her har jo ps3 allerede en klar fordel, siden den er bakoverkompatibel med ps2 og ps spill) Grafikk er jo uansett ikke så viktig, bare gameplayet er bra. Fantastisk at det måtte 7 sider før jeg fant en med samme synspunkt som meg. Jeg er ingen konsollperson, men jeg må innrømme at jeg enda ikke har sett et XboX (1) spill som har fristet meg til å kjøpe den. Det eneste som har fristet meg er faktisk å legge inn linux på en. Mens til PS har du Tekken, MGS, GT og Square titler (FF ). Med mindre disse titlene også kommer på andre konsoller så ender jeg nok opp med en PS3. (om 3 år) Lenke til kommentar
Mr.Locke Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Dette er ikke Mac vs. PC. Dette er to spillkonsoller vi snakker om, det blir for dumt å bli personlig og rette hat mot den ene og elske den andre. Både 360 og PS3 vil begge bli to veldig gode maskiner hardwaremessig og utviklings/softwaremessig, PS3 vil nok bli 2 - 2.5 ganger raskere, og vil dermed kunne kjøre grafikk som 360 vil måtte vente til neste generasjons konsoll med. De som har sett demoene av f.eks Fight Night round 3 til PS3 vil forstå hvor mye bedre PS3 vil bli hardwaremessig enn 360. For å se på alle videoer og screenshots for spillene som kommer til PS3, her er listen: http://ps3.ign.com/e3/2005/games?fromint=1 Når det gjelder design, synes jeg begge har bommet kraftig, pga. retro/80-tallsbølgen tror begge produsentene tydeligvis at maksimalismen gjelder ikke bare klær og mote, men duppeditter også. Begge gjør lurt i å forandre designen før det endelig slippes, til noe som passer inn i stue-racket/stuehylla bedre. Grunnen til at begge har bommet på designen, er fordi det virker som om de har glemt at flere og flere mellom 20 -> 40 spiller xbpx/ps, og den utviklingen vil bare vokse. Både Sony og MS virker som om de kun har tenkt på de minste spillerne på 10-15, som evt. ville muligens synes at slik design ser "kult" ut, noe det neppe gjør for en 30 åring, og med tanke på utviklingen burde begge skynde seg å tenke på de store ungene. En stygg konsoll er nok til å få en 30 åring til å vegre seg fra å kjøpe den. Jeg skal kjøpe meg PS3, men jeg kommer til å gjemme den så godt jeg kan når jeg har gjester, den er ikke lekker å se på, og Xbox designen ser enda værre ut, som en smeltet Da Vinci gjenstand (som f.eks maleriet "klokker/tid"). Jeg har aldri blitt så imponert, og så skuffet, over nyheten av nye konsoller samtidig. Imponert over grafikken på det som kommer, men skuffet over designen på boksene. Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Jaok. Den kontrollen bør vera god å holde i. Og til diverse andre ting. Lenke til kommentar
rscue Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) Selv om HD TV er lite utbredt akkurat nå så må man jo huske på at disse nye konsollene lever i 6-8 år før folk flest har råd til å kjøpe ny. Og allerede om 2-3 år vil HD-TV være såpass vanlig at det er lurt for PS3 og X-Box 360 å støtte det (jeg gleder meg iallefall til å spille Tekken 6 og Gran Turismo 5? på 42" HD plasma med skikkelig surround lyd ) . xbox støtter i dag hdtv så skjønner ikke helt oppstyret over at det er støtte for hdtv i de nye konsollene.. Usikker om ps2 støtter hdtv.. Ettersom vanlige plasma skjermer nå er nede i under 10000,- så kommer prisene på disse å komme ned til 5000,- og da kommer prisene på hdtv etter.. ettersom flere og flere produsenter kun produsere hdtv paneler Det er også en stor diskusjon om designet av konsollene og at de ikke passer inn i med resten av stue racken.. Derimot er det ingen her som har fått med seg at en faktisk kan skifte hele kassen til xbox360 og ikke bare fronten som først antydet.. DU akn da få det designet du selv vil ha.. Synest selv at revolution har det finneste designet. men dette spiller en mindre rolle da det er opp til spillene som skal kåre vinneren av konsollkrigen Tror selv at xbox360 får en god ledelse da konsollen kommer ut et halvt år før ps3. Skal selv ha alle tre konsollene så jeg er svært nøytral med hensyn til hvilken som er best.. for det vil tiden vise.. Rscue edit : la til noe Endret 18. mai 2005 av rscue Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Beklager hvis dette har blitt diskutert, men jeg orker ikke finlese gjennom 7 sider... Hentet fra artikkelen: ... mens den andre dyrere varianten vil kunne lese og skrive på Blu-ray i tillegg til å ha en større harddisk. Hva skal den kunne skrive på Blu-ray diskene? Er det harddiskopptaker vi snakker om her, ala PSX? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg