avlvl Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 hei! har hatt java som programmeringsspråk i to semester nå snart, på universitetet (66 % har vært java i alle fall) lurer på forslag til spill/programmer det kan være fint å lage seg for å trene.. fint å bli bedre i løpet av sommeren så... må vel nevntes at jeg ikke har noen erfaring med grafiske aspekter av java, som swing, men dette er jo mulig å lære.. så.. tips til rimelig enkle spill eller programmer da folkens? Lenke til kommentar
Valagar Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 På NTNU avsluttes første semester i programmering med å lage et lite spill, grupper på 3-5 bruker et par uker (som regel!) på å lage et spill med 500 kodelinjer +. De fleste av disse konseptene bør det jo være mulig å lage på egen hånd for treningens skyld: http://tdt4100.idi.ntnu.no/prosjekt/spill/ Personlig har jeg valgt, mer eller mindre, å følge spillhistorien. Da får du en fin progresjon. Start med et helt enkelt Pong-spill, som bare krever helt elementær trigonometri, meget enkel "collision detection" og knapt noen grafikk i det hele tatt. Deretter går du over på spill som "Space Invaders", som krever litt mer animasjon og "collision detection", før du ka begynne på f.eks. Pacman, Tetris, Breakout e.t.c. Det gjelder å komme inn i spilltankegangen, når du først begynner å få tak på den rette måten å tenke blir det fort fart i sakene! Lykke til! Lenke til kommentar
avlvl Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 den ntnu-siden du linket til hørtes genial ut, men trenger passord og greier.. om du har det, kan du paste innholdet, eller sende meg mail? [email protected] i såfall Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Eightpuzzle (8-puzzle) er et fint spill dersom du har hatt litt om algoritmer (trestrukturer og sånn). Her har du et eksempel, programmert i java. Utfordringen her er å programmere "solve"-funksjonen! Men det er en artig oppgave Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Jeg er også interessert i ntnu spill greiene. [email protected] Endret 25. mai 2005 av Orjanp Lenke til kommentar
Valagar Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Av en eller annen grunn er årets spill fremdeles passordbeskyttet. Men etter hva jeg kan se er spillene fra 2003 og 2004 tilgjengelige: http://sif8005.idi.ntnu.no/prosjekt/spill/spill2003.php http://mattis.idi.ntnu.no/tdt4100_2004/pro...spill/index.php De kommer som jar-filer, men om man har et brennende ønske om å lese koden lar den seg naturligvis dekompilere. Lenke til kommentar
avlvl Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 ah, filene i den siste linken funket, så der får jeg nok masse inspirasjon! takker! Lenke til kommentar
avlvl Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 hei orjanp! Av en eller annen grunn så nicket/navnet ditt fryktelig kjent ut.. Men kommer ikke på hva det er (hvis det er noe)! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå