aop9020 Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Hei. Jeg og en kompis skal sette opp en FTP-server her hos meg, men problemet er at IP'en forandres jo hele tiden. Er det noen mulighet for at han kan finne IPen min, uten at jeg sjekker dette opp hver dag og gir denne til han? ...utenom å registrere seg på en DNS-server? Takknemlig for all hjelp. -A Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Det mest praktiske er nok da å registrere deg på en tjeneste som No-IP.com. No-IP Free er dog gratis. Lenke til kommentar
aop9020 Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 Ok, men er det ikke mulig å fikse dette uten å få fast ip eller gå via en dns-server? Noen må jo vite hvordan man ordner dette... -A Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Det meste går, men du får mer arbeid. Forslag, lag et program som: 1. Får browseren din til å slå opp WhatIsMyIP.com. 2. Grabber/lagrer siden. 3. Publiserer denne informasjonen på din egen webside, eller sender den på epost. Piece of cake! Lenke til kommentar
tomin Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 ville nok gått for en no-ip løsning , det er lett å huske og praktisk for folk men dynamisk ip Lenke til kommentar
grimsqueak Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 ELLER, du kan bare la FTP-serveren / routeren stå på døgnet rundt slik at du ikke mister IP'en du har til å begynne med. Lenke til kommentar
aop9020 Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) FTP-serveren står på så og si hele døgnet, men den resetter routeren så og så ofte for å få ny ip Ingen som har noen tips der JEG slipper å gjøre noe? Jeg er lat... Blir jo det styret hvis jeg må sende ipen min til alle de som skal laste opp og ned greier. Kan ikke kompisen min skrive inn noe greier, og på den måten finne den. Prøvde å skrive inn ->tracert IP da fikk jeg opp mange tall etterfulgt av bb.online.no så prøvde jeg og skrive ->tracert MANGETALL(1).bb.online.no da fikk jeg opp ip'en Resatte da routeren og fikk ny ip. Prøvde da og skrive inn ->tracert MANGETALL(1).bb.online.no Men da fant han ikke noen ny ip. MANGETALL er delt opp av en bindestrek, MANGETALL(1)-1234, på den nye IP'en så fikk jeg opp MANGETALL(2)-4321. Mangetall var det samme, men de fire siste tallene var endret. Noen som vet hvordan jeg finner ut disse fire siste tallene? Hvordan gjør DSN-folkene dette? -A Endret 17. mai 2005 av aop9020 Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Har du sett hva no-ip.com egentlig er? Hvis du er så lat som du påstår så er jo det den rette løsningen. Registrer deg og legg inn programmet og gi DNS til de som vil bruke serveren så slipper du å tenke mer på det, men du er kanskje så lat at du ikke gadd å lese hva no-ip.com egentlig var? Lenke til kommentar
aop9020 Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) Vet det - MEN jeg vil ungå dette. Hvordan gjør DNS-folka dette? EDIT: Leste dette på no-ip.com "We also provide you with a program that notifies us whenever your computer's IP address changes." Altså, drit i hvordan DNS-folka gjør dete, hvordan kan jeg gjøre dette annerledes? -A Endret 17. mai 2005 av aop9020 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Vet det - MEN jeg vil ungå dette. Du har ikke så mye og velge på, hvorfor vil du ikke bruke det som foreslås? De fleste slike tjenester har programmer som automatisk oppdaterer tjenesten når du får ny IP, hvis du er lat så er jo dette ideelt. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Hvordan gjør DNS-folka dette? Altså, drit i hvordan DNS-folka gjør dete, hvordan kan jeg gjøre dette annerledes? Det er f*** ikke lett å forstå seg på deg gitt. Jeg sitter her hoderystende og oppgitt. Lenke til kommentar
JV0 Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Hvordan gjør DNS-folka dette? Altså, drit i hvordan DNS-folka gjør dete, hvordan kan jeg gjøre dette annerledes? Det er f*** ikke lett å forstå seg på deg gitt. Jeg sitter her hoderystende og oppgitt. Enkelt og greit, han kjøre en pirat server, og tror hvis han får en No-ip dns så kan di store stygge piratjegerne finne han lettere... Lenke til kommentar
aop9020 Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) Skulle ikke mye til for å forvirre deg gitt! Jeg vil ikke ha noe spyware eller annen dritt som ligger og sender greier ut fra maskinen min, jeg er ute etter en måte som KOMPISEN min kan finne ipen MIN. Capite?? -A Endret 17. mai 2005 av aop9020 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Dersom kompisen din skal kunne finne IPen din, så må IPen din annonseres på en eller annen måte. Uansett kva du måtte innbille deg. Også heter det capiche, ikkje capite Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Capite?? Det er enten at du mailer ham hver gang den endrer seg ellers så må du bruke no-ip e.l. Du kan jo bytte ISP til noen som gir deg fast IP men det vil du vel heller ikke, det finnes ingen andre måter, du behøver ikke blåse deg opp når du åpenbart ikke helt forstår hvordan dette fungerer. Lenke til kommentar
aop9020 Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 http://it.wordreference.com/it/en/translat...iten=capite&v=b capite? Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Jeg vil ikke ha noe spyware eller annen dritt som ligger og sender greier ut fra maskinen min, jeg er ute etter en måte som KOMPISEN min kan finne ipen MIN. Det får være måte på paranoia da. Dette er vel strengt tatt ikke spyware og hvis du er så usikker så får du kjøre det gjennom en Linux-maskin og analysere pakkene. Det blir nemlig vanskelig for kameraten DIN å få vite IPen DIN uten at NOEN forteller han det, og med mindre du vil gjøre det manuelt (som du ikke gidder, fordi du er lat), så må du nesten få et program til å gjøre det. Hvis du da er så paranoid at du ikke kan bruke programmer som noen andre har skrevet så må du skrive det selv, og da har du et problem siden du etter eget utsagn er så lat. Lenke til kommentar
aop9020 Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 Capite evt capisce funker! Neivel, da går det vel ikke.... Lenke til kommentar
Legion Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 mange routere har en DDNS-funksjonalitet slik at routeren selv oppdaterer IPen sin mot en URL. har du tatt deg tid til å sjekke? Lenke til kommentar
aop9020 Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 Hmm, den funksjonen har jeg jo... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå