Gå til innhold

Endelig skal jeg kjøpe ny pc!! Synspunkter?


Anbefalte innlegg

Hei, endelig er det min tur. Etter å ha sett på så mange som skal ha nye pcer, er det deilig å være neste mann på lista :smile:

 

Anyway... Dette er hva jeg skal ha:

 

 

Chieftec DA-01W-D Dragon FullTower ATX utan nätaggregat CHIDA01WD 941,-

 

AMD Athlon XP 2100+ Palomino 1733MHz/1.73GHz 256Kb 266MHz 0.18 bulk SocketA PAL2100 1647,-

 

Western Digital Caviar XL 120.0Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) UDMA100 IDE

WDCXL1200-72SE Ankommer 2002-06-25 1592,-

 

ASUS A7V333 RAID FIREWIRE KT333 5PCI 1AGP 3DDR-DIMM USB2 RAID Audio SocketA ATX ASA7V333F 1262,-

 

Standard 512Mb DDR PC2700 184pin 333MHz cas2.5 (AMD OK) 512DDR333 1243,-

 

Taisol CGK760092 copperbase cpu-cooler SocketA 197,-

 

 

Alt dette til 6882,-kr. Jeg skal oppgradere, så hvis dere lurer på hvorfor jeg ikke har med skjermkort eller skjerm etc, så har jeg disse fra før, og er ikke int. i å bytte dem ut.

Men det jeg kunne trengt litt hjelp på, er kabinettet og viften? Jeg skal kjøpe alt utstyret fra Databutikken.com og har ikke lyst til å kjøpe andre ting fra et annet nettbutikk, pga frakt omkostninger. Billigere å bestille alt fra ett og samme Nettbutikk, og helst ingen diskusjoner om hvorfor jeg velger databutikken framfor psdata osv.

 

Synspunkter? Er viften bra nok? Er det bedre/billigere vifte? Jeg har lyst på det beste kabinettet, er denne best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser helt greit ut i mine øyne...

Kabinettet er helt greit, ingen kan vel si hvilket kabinett som er best?

Du er klar over at kabinettet kommer uten strømforsyning?

Kjøp litt kjølepasta til cpu'en og, for all del ikke bruk kjølePLASTER'et som mest sans. følger med.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-14 14:45, mad_arab skrev:

Ser ganske greit ut, men CPU'en er unødvendig dyr, gå ned et eller to hakk, 66 eller 133mhz forskjell merker du ikke uansett. Eller du kan vurdere P4+overklokking med en 1.6a som koster mindre.


Når det gjelder vifte så ville jeg tatt en Igloo 3210, som er veldig stillegående.


 

Jeg tenkte på det med CPU. Det er sant det du sier, men jeg tror jeg er villig til å betale 500kr ekstra for en 2100+ istedet for en 2000+. Jeg har ikke lyst på P4.

 

Den vifta hvor finner jeg den? Den er ikke på databutikken.com

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-14 14:49, Komle skrev:

Ser helt greit ut i mine øyne...

Kabinettet er helt greit, ingen kan vel si hvilket kabinett som er best?

Du er klar over at kabinettet kommer uten strømforsyning?

Kjøp litt kjølepasta til cpu'en og, for all del ikke bruk kjølePLASTER'et som mest sans. følger med.


 

Strømforsyning? Er det kabelen fra toweret til strømen du tenker på? Det har jeg uansett, så det er ikke så farlig.

 

Hva er egentlig kjølepasta? Holder det ikke med cpu vifte?

Lenke til kommentar

Cash: tro på meg, du vil aldri merke forskjellen. Hvis du først skal ha AMD, så ta en cpu som koster rund 1000-lappen, gjerne under, så kan du heller oppgradere senere. 500kr for 66mhz er penger ut av vinduet. Glem PR-rating skrytefaktoren, og se på finansene istedenfor. Sunn fornuft! :smile:

Lenke til kommentar

strømforsyning er en boks som plasseres i kabinettet ditt, den fører strøm fra 230V nettet til din pc, eller rettere sagt til ditt hovedkort.

skal du ha en høvelig bra strømforsyning (jeg foretrekker PSU) så burde du ha en over 300W. gode strømforsyninger finner du på komplett.no, microplex osv...

Lenke til kommentar

I de fleste kabinett får du med strømforsyning.

Den du har satt opp har ikke dette.

 

Chieftec har med en enten 340 eller 360 watts strømforsyning som er bra etter det jeg har sett.

Den jeg har brukt bråker heller ikke så mye.

 

Se over kabinettlisten til butikken en gang til og velg det kabinettet du vil ha med strømforsyning om du trenger det. Har du kabinett fra før kan det hende at den klarer seg, men er den under 300watt (står gjerne på siden) vil du trenge en som er krafigere. Da er det like greit å kjøpe kabinett med dette i

 

Om du ikke har kabinettvifter fra før er dette lurt å sette i slik at du får bedre temp i kassen.

Papst sine 80mm vifter på 19db er greie synes jeg. Har ett par av de selv. Annbefaler at du kjøper minst 2 stk. 1 bak sammen med strømforsyning og 1 foran nede.

 

Ellers så er det riktig at du ikke vil merke noe på 33 eller 66 mhz på prosessoren så gå for xp2000+

Pengene du sparer kan du bruke til en skikkelig kjøler som kjøler godt, godt feste og noenlunde stille.

har selv zalman cnps5100cu som selges for 295 på netconnection.no Kjøp også pasta til å ha mellom kjøler og prosessor da dette hjelper mye på temperaturen om det monteres riktig. Kjøper du også med en shim så er du mer sikker mot at prosessoren kan bli ødelagt når du monterer kjølere da de nye veier mye.

tilsammen kjøler+kjølepasta og chims = ca 400

kan du betale med visa koster det ikke så mye å få varen tilsendt.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-14 15:26, havegg skrev:

Ja, det er nok av Chiefteckabinett MED strømforsyning på databutikken. Sjekk en gang til du!


Ellers er det kjølepasta (Arctic Silver 3) under Kjøling - Kjølepasta... (PS, du trenger bare én tube!)

Før montering; les
!


_________________




<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-07-14 15:29 ]</font>


 

Tusen takk, det der hjalp meg veldig mye, for jeg er litt redd for å bestille mye av disse kjølerne når jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal legge de på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...