santana89 Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Jeg sitter f.eks å spiller i 1-2 timer, så begynner enten cpu viften eller grafikk kort viften å rastle(gnistre). Den lager altså de lydene, ingen annen måte å forklare på....! dette gjelder 6600GT 128 mb grafikk kortet, og viften til cpu'en har jeg ikke peiling( cpu: AMD Athlon 64 3200+ 2,0 ghz) Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Er du sikker på hvilken vifte det er? Jeg vet at mange chipset-vifter bråker i perioder. Lenke til kommentar
santana89 Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 jeg er ikke helt sikker på hva chipset vifte er! men jeg tror det er cpu viften Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Lageret i vifta er sikker tørr, se om du kan fjerne plastikken i sentrum av vifta. Drypp et par dråper olje ned i hul-rommet og vifta bør bli stille. En passiv kjøle-ribbe til chip-setvifta kan også gjøre underverker, koster bare 60-70 kroner på en webshop. Se i manualen om det er chipsetvifta eller ikke.. er det cpu-vifta så kan du IKKE bytte den med en passiv kjøle-ribbe.... Lenke til kommentar
santana89 Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 skal prøve det;)thx.... Lenke til kommentar
xantarion Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 ..kanskje... Hvis det er et lite klistremerke (med logo eller lignende) på vifta ? Prøv å ta det bort.Har vært borti at disse blir varme når maskinen har gått en stund, noe som fører til ujevnheter, som igjen fører til at vifta som går i XXXX RPM lager ulyder.. Lenke til kommentar
xantarion Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Prøv og fjern evt. klistremerke som produsenten har satt på vifta.. Lenke til kommentar
santana89 Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 ok, har levert den til butikken for sjekk! de tenker sikkert at det kan være det, så gjør de det sikker. Helt sinnsykt nervepirrende å høre på at viften lager sånn lyd. Ikke normal, det vet jeg. kameraten min har samme pc, og den lager ikke samme lyd. Lenke til kommentar
AlekXP Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Da får du vel bare vente på å se hva som skjer når du får tilbake fra sjekken. Uansett, ein lur ting å gjøre, for å sjekke ut hvor lyden kommer fra er å åpne sidedøren. Og når ulydene kommer, så trykker du forsiktig, til den stopper (IKKE hold lenge, da kan det bli varmt, eller motor i viften ka ryke) midt på enten cpu eller skjemkortviften. Da ville du funnet ut hva som lagde lyden, videre der kunne du funnet en løsning til problemet. (Har forresten samme skjemkort som deg, det lager ikke noe slike lyder) 18 000 poeng i 3dmark01 8000 i 3dmark03 Lenke til kommentar
santana89 Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 ok, da er det vell cpu viften. jeg har trodd det hele tiden. det er en klistremerke i midten ja. kan det være årsaken til bråket(ulyden)? den lager ikke nå sånn vanlig bråk, men rare lyder(gnistre, rastle)!får håpe de tenker på at de kan fjerne klistremerke så de kan putte olje på viften.... Lenke til kommentar
AlekXP Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Håper det blir i orden. Må si att jeg har brukt matolje for å fikse en vifte på ett gammelt skjemkort jeg har liggende. Og det funket genialt! Lenke til kommentar
santana89 Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 får pcen tilbake i dag! er spennt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå