konservert Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) Selfølgelig ser vi på design! Korfor skulle vi ikkje gjøre det? Det er berre det at vi ser også på koden - den er viktig den også. Ja gi meg en side du har laget med bra design for det ser tydeligvis ut som du juger om deg selv nå. Du ser for mye på om koden skal være bra at du glemmer hele designet. Kan ikke en dreamweaver side være like bra? Hvorfor ikke? den er brukervennlig, er fort nedlastbar og er oversiktelig. Nei designet har ikke noe å gjøre med om koden er dårlig eller bra. Og det har ikke funksjonalitet heller. Og hva er galt med flash? www.paradoxia.org var helt ok. At dere lager forskjellige farger, hva er vitsen?? Klarer dere ikke å lage spennendes nok design så man ikke gjesper av kjedsomhet hver gang man er på siden? Derfor må dere lage fler farger? Fordi det er jo så enkelt når man kan koding. Nei lær design. Endret 18. mai 2005 av konservert Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 føler at jeg hele tiden er nødt om å gjennta meg selv, prøve å føre det inn med teskjee. BRUK av skrolling på første siden er helt bak mål det skal man bare ikke gjøre, det er så lite snilt mot de som skal inn på siden for å se og titte. det må være klar merker med linker slik at man kan velge hvor man skal gå inn for å lese om de foskjellige "SAKENE". inne på disse sidene er da selfølgelig skrolling fult lovelig. En ting angåande scrolling: Horisontal scrolling er fyfy uansett. Vertikal scrolling er skjelden/aldri fyfy - rett og slett fordi ellers har du ingen måte å presentere innholdet ditt på om det er lengre enn ei høgde i brukeren sin viewport (som forøvrig kan vere alt fra 400 til 1000px høg). Det å ha vertikal scroll (til og med) på hovedsida er ikkje et direkte negativt trekk med ei side. Det var nødt å bli sånn for å få plass til alt innholdet som skulle vere der. Og spesielt på en blogg, der førstesida gjerne inneholder dei X siste innlegga, så seier det seg jo nesten sjøl at litt scrolling må til for å få plass til alt. Samme gjelder for alle andre sider som har meir eller mindre dynamisk innhold - du vil ikkje klare å få plass til alt som skal inn på framsida uten vertikal scroll. Hvem var det du kalte for usakelig, veit ikke hvem som er barnrumpa her jeg å kalle opp slik er da fullstendig unødvendig! Ka har så det der her å gjøre? Og korfor fortsetter vi denne diskusjonen her? Den har jo ingenting med dette å gjøre! Og dei smiliane dine er ikkje akkurat med på å gjøre din sak bedre. Lenke til kommentar
dumosumolaila Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 ARVE , ARVE , ARVE!!!! Nei nå må du virkelig ta deg sammen. Kan jo ikke kritisere alt hav andre velger å gjøre. Hva er galt med flash? Du klare kanskje ikke å bruke det, veit nok hvor skoen tryker jeg, du eier ikke øye for design, klarer ikke å være kreativ nok til å bruke flash og DW, derfor klarer du bare å kode. Lenke til kommentar
Xoduz Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 BRUK av skrolling på første siden er helt bak mål det skal man bare ikke gjøre, det er så lite snilt mot de som skal inn på siden for å se og titte. det må være klar merker med linker slik at man kan velge hvor man skal gå inn for å lese om de foskjellige "SAKENE". inne på disse sidene er da selfølgelig skrolling fult lovelig. Den "regelen" var ny for meg, men høres helt bak mål ut (for å bruke et av dine uttrykk). At enhver webside skal måtte legge til en "fremside" med lite innhold bare fordi der ikke skal være scrolling på første siden høres jo helt utrolig ut. Er det brukervennlig å måtte tvinge brukerne til å klikke på en link før de kommer til den delen av websiden som faktisk er interessant for dem? NEI. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Selfølgelig ser vi på design! Korfor skulle vi ikkje gjøre det? Det er berre det at vi ser også på koden - den er viktig den også. Ja gi meg en side du har laget med bra design for det ser tydeligvis ut som du juger om deg selv nå. Du ser for mye på om koden skal være bra at du glemmer hele designet. Eg vil ikkje peike ut sider eg sjøl har laga, det blir for dumt. Uansett - om ei side ser bra ut eller ikkje er da høgst subjektivt! Uansett skal eg trekke fram et eksempel som kom fram i webkafèen for litt sida: http://www.folietto.at/ Den sida der ser svært bra ut, synest eg, og den har super kode. Kan ikke en dreamweaver side være like bra? Hvorfor ikke? den er brukervennlig, er fort nedlastbar og er oversiktelig. Fordi DreamWeaver er aldri i stand til å snekre sammen en like fin og semantisk kode som et menneske. Dreamweaver kan ikkje tenke, derfor. Nei designet har ikke noe å gjøre med om koden er dårlig eller bra. Og det har ikke funksjonalitet heller. Og hva er galt med flash? Flash ville eg ikkje ha med i denne diskusjonen fordi det er en litt anna "type" måte å designe på, der er ingen kode å skrive på samme måten (der forskjellige elementer har forskjellig logikk bak seg). Så vi fortsetter å utelate flash, har ikkje sagt noke dumt om flash her - merk deg det. Jo, funksjonalitet er direkte relatert til koden. Ei side med dårlig kode (typisk tabell-layout og et lass av font-elementer, samt tusenvis av spacer-gifs) vil du ikkje kunne vise skikkelig på en PDA eller en Mobiltelefon, eller nettlesere for svaksynte/blinde/folk med andre funksjonshemmelser. Dessuten vil det eksempelet mitt bruke vesentlig lengre tid på å laste enn ei side som ser heilt lik ut basert på finfin kode. Dette merker du best på ei treig linje, men til tider vil du kunne merke det på raskare forbindelser også. Dessuten - om serveren sida ligger på er treig, så hjelper det bedre med ei side som tar lite plass enn det å ha ei feit oppkobling. www.paradoxia.org var helt ok. At dere lager forskjellige farger, hva er vitsen?? Klarer dere ikke å lage spennendes nok design så man ikke gjesper av kjedsomhet hver gang man er på siden? Derfor må dere lage fler farger? Fordi det er jo så enkelt når man kan koding. Paradoxia.org er fin. Forskjellige _farger_? Du ser vel at der er en total endring i heile layouten, vel? Blir vel gjort for å skape forandring - forandring fryder! Nei lær design. Kan du design? Vis oss ei flott side du har laga, da vel. Eller iallefall vis oss et par sider du synest ser bra ut. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 ARVE , ARVE , ARVE!!!! Nei nå må du virkelig ta deg sammen. Kan jo ikke kritisere alt hav andre velger å gjøre. Hva er galt med flash? Du klare kanskje ikke å bruke det, veit nok hvor skoen tryker jeg, du eier ikke øye for design, klarer ikke å være kreativ nok til å bruke flash og DW, derfor klarer du bare å kode. Eg har ikkje sagt noke galt med flash, men som eg sa i mitt forige innlegg her: Flash ville eg ikkje ha med i denne diskusjonen fordi det er en litt anna "type" måte å designe på, der er ingen kode å skrive på samme måten (der forskjellige elementer har forskjellig logikk bak seg). Så vi fortsetter å utelate flash, har ikkje sagt noke dumt om flash her - merk deg det. Eg kritiserer andre? Det er jo kun eg som får kritikk retta direkte mot meg her! Eg argumenterer imot en del påstander, og kan bygge opp under dei, imotsetning til deg. Du er ikkje i stand til å komme med saklige innlegg og angriper meg personlig istede? Lenke til kommentar
dumosumolaila Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 - Xodus - hvis denne regelen var ny for deg må du få opp øynene litt, en grunnleggende regel i web design er å ikke bruke skrolling i hjemmesider. dette er jo bare så elementært at man ikke kan unngå å få det med seg. på første siden skal det kun være kortfattet med diverse info om hva man ellers finner på siden, deretter klikker man seg videre til det en vil lese om. så JO dette er riktig. Vær vennelig å ikke bruk mine utrykk da de er forbeholdt til meg Vær litt kreativ A`finn dine egene org og utrykk http://www.mjau-mjau.com/classic.html Lenke til kommentar
konservert Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) hvorfor blir det for dumt å vise en av sine egne sider? er det en annen måte å si: sorry jeg kan ikke designe noe bra på? da kan jo jeg si det samme at ikke jeg kan vise frem fordi det blir for dumt (seff kan jeg design!!) Men beklager jeg har ikke noen side oppe nå. Holder på å bruke flash og lære meg det. Fordi DreamWeaver er aldri i stand til å snekre sammen en like fin og semantisk kode som et menneske. Dreamweaver kan ikkje tenke, derfor. er ikke det jeg spør om. Det jeg mener er at så lenge siden er BRUKERVENNLIG så kan dere kodeentusiaster bare holde munn. Internett brukere som ikke har webdesignpeil går vel ikke inn å titter på koden men de finner en side med dårlig kode bedre pga at designet er bra og den funker tipp topp enn at de ser en stygg side som fungerer like dan, bare at den har bra kode. Må jeg gjenta dette hundre ganger? dæven du klarte å finne en bra side! http://www.folietto.at/ fine farger, bilder... kanskje litt bortgjemt meny. Endret 18. mai 2005 av konservert Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Hvis denne regelen var ny for deg må du få opp øynene litt, en grunnleggende regel i web design er å ikke bruke skrolling i hjemmesider. dette er jo bare så elementært at man ikke kan unngå å få det med seg. på første siden skal det kun være kortfattet med diverse info om hva man ellers finner på siden, deretter klikker man seg videre til det en vil lese om. så JO dette er riktig. Du har nok misforstått litt her. Ja - slik skal det vere på heimesider til firma e.l. - men ikkje på en blogg. Dessuten er regelen det du seier at det skal vere kortfatta info om ka du kan finne på sida osv. Om det blir scrolling der eller ikkje kjem heilt an på både nettlesar og oppløsning til brukar. Den sida du hang ut for å vere heilt på trynet pga scrolling på framsida var en weblog - altså ikkje den type side eg sa over her. Du kan dra fram et lass av slike blogger fra relativt kjente folk som driv med webutvikling, alle har scrolling på framsida. Dette er ikkje alltid negativt! http://www.mjau-mjau.com/classic.html Sjøl synest eg den sida der har alt for masse "swish og svæsj" - men kver sin smak. Uansett så vil ikkje den der kunne visast særlig bra for en blind/svaksynt eller en med andre funksjonshemmelser. Eller på en mobiltelefon eller PDA for den del. Der har du det med funksjonalitet og brukervennlighet. Dessuten - flash er som sagt en heilt anna måte å designe på, der er ingen logikk bak koden i flash. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 hvorfor blir det for dumt å vise en av sine egne sider? er det en annen måte å si: sorry jeg kan ikke designe noe bra på? da kan jo jeg si det samme at ikke jeg kan vise frem fordi det blir for dumt (seff kan jeg design!!) Men beklager jeg har ikke noen side oppe nå. Holder på å bruke flash og lære meg det. Fordi det blir litt for "skrytete", men om du absolutt vil så finner du sikkert det du er ute etter på http://absentvoid.com/portefolje/ (merk deg dog at eg har laga andre mindre sider som ikkje ligg der). Litt variert kvalitet, ja - og du vil heilt sikkert sei at alt er stygt likevel. Fordi DreamWeaver er aldri i stand til å snekre sammen en like fin og semantisk kode som et menneske. Dreamweaver kan ikkje tenke, derfor. er ikke det jeg spør om. Det jeg mener er at så lenge siden er BRUKERVENNLIG så kan dere kodeentusiaster bare holde munn. Internett brukere som ikke har webdesignpeil går vel ikke inn å titter på koden men de finner en side med dårlig kode bedre pga at designet er bra og den funker tipp topp enn at de ser en stygg side som fungerer like dan, bare at den har bra kode. Må jeg gjenta dette hundre ganger? Forstå meg! Det du snakker om som "Brukervennlig" er at sida fungerer finfint i en moderne nettleser i et høgoppløselig og fargefyllt brukermiljø. Dessuten inkluderer også brukervennlighet lastetid av sida, og der vil "fin kode" vere bedre enn "stygg kode". Du har heller ikkje tenkt på brukervennlighet for folk med funksjonshemminger, eller folk som prøver å sjå sida di med en mobiltelefon eller PDA. Og i alle spesialnettlesere (for folk med funksjonshemminger), på mobiltelefoner og mange PDAer har designet ingenting å sei, for alt vil bli presentert i rein tekst likevel! Lenke til kommentar
dumosumolaila Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 misforstått jeg???? ha!, Nei jeg tror ikke det, slik som her og på sider som VG og dagbladet blir det en annen sak, der er skrolling viktig, men på en side enten det være seg om det er for firma, personlig osv, skal man igjen ikke bruke skrolling på første siden. der er linkene vesentlige de skal være synlig plasser og navigeringen skal være god at man aldri er lenger enn ett klikk unna første siden her, men slapp av dette lærer du nok også litt senere bare du blir tørr bak ørene først! kanskje komme deg på en skole lenger enn videregående! tror det er du som ikke helt henger med i svingene her ja! TRO meg dette har jeg peiling på!!!! Lenke til kommentar
Xoduz Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 hvis denne regelen var ny for deg må du få opp øynene litt, en grunnleggende regel i web design er å ikke bruke skrolling i hjemmesider. dette er jo bare så elementært at man ikke kan unngå å få det med seg. Jaha. Med den holdningen der til webdesign misliker du altså sterkt alle blogger, nettaviser/nyhetsformidlings-sider (inkludert hardware.no), w3.org, http://www.csszengarden.com, og uttallige andre websider som har (vertikal) scrolling på første side? På første siden skal det kun være kortfattet med diverse info om hva man ellers finner på siden, deretter klikker man seg videre til det en vil lese om." Jeg er ikke noen stor fan av å bli fortalt at "slik er det, slik skal det være, om du ikke gjør det slik gjør du det ikke rett". Om alle verdens webdesignere skulle følge en liste med faste punkter på hvordan sidene deres MÅTTE fungere så hadde webdesign blitt en ganske kjedelig afære. Vær litt kreativ og finn dine egne løsninger, istedet for bare å følge resten av saueflokken, m'kay? Lenke til kommentar
konservert Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 har ikke jeg tenkt godt nok på brukervennlighet? Når har jeg nevnt det? Hva vet du om at du ikke kan lage brukervennlige sider uten å kode når du aldri har gjort det? Har du noen gang tenkt på brukervennligheten når folk kommer inn på siden din og ser den sykt grøsslige grønnfargen? Har du tenkt på at de med normalt syn får øynene vrengt bakover? Eller tenker du bare på de med funksjonshemninger? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 misforstått jeg???? ha!, Nei jeg tror ikke det, slik som her og på sider som VGog dagbladet blir det en annen sak, der er skrolling viktig, men på en side enten det være seg om det er for firma, personlig osv, skal man igjen ikke bruke skrolling på første siden. Rart eg uten problemer kan liste opp en heil haug bloggere fra rundtomkring i verden som har scroll på førstesida si da. der er linkene vesentlige de skal være synlig plasser og navigeringen skal være god at man aldri er lenger enn ett klikk unna første siden her, men slapp av dette lærer du nok også litt senere bare du blir tørr bak ørene først! kanskje komme deg på en skole lenger enn videregående! Det viktige på en blogg er faktisk det/dei aller siste innlegga, og det er nettopp dei som kommer fram på ei slik førsteside. Når dei blir vist slik, så blir det scroll. tror det er du som ikke helt henger med i svingene her ja! TRO meg dette har jeg peiling på!!!! Ja, du gir virkelig uttrykk for at du har peiling. Og slutt å angrip meg som person. Lenke til kommentar
konservert Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) "Jeg er ikke noen stor fan av å bli fortalt at "slik er det, slik skal det være, om du ikke gjør det slik gjør du det ikke rett"." Det er jo nettopp det du sitter å sier selv. Uten å kode alt selv blir siden elendig sier du jo, samme hvor bra siden er i brukervennlighet eller design. Ergo: trangsynt og lite tøyelig når det gjelder bra design som igjen viser at du ikke kan design og unnskylder deg unna med at siden skal være sånn og sånn for de og de. Men jeg tror de fleste uvitende web folk blåser lang masj i den perfekte koden din men heller klikker seg inn på en side med bra design. Thats life. Endret 18. mai 2005 av konservert Lenke til kommentar
Xoduz Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 *host* Du quotet muligens feil person der Lenke til kommentar
dumosumolaila Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 HALLO! tror ikke du helt følger med, der var aldri meningen å dra inn slike sider som det her i dene diskusjonene, dårlig innlegg fra din side må jeg si! her begynte det med personlige hjemmesider og punktum finale, det er om disse sidene jeg uttaler meg, design på sider som denne er en helt annen diskusjon. den linken til den siden du hadde var helt grusom alt for mye info på første side den var rotete satt opp, man blir helt ør av at alt flyter sammen. Det er heller ikke snakk om å følge en spesiell liste men det er den gyldene regel for en god , merk deg personlig side! Du må være det mest trangsynte vesen jeg noensinne i mitt liv har støtt på! hvis du ikke klarer å holde deg til en enkel regel, ja da må det jo være trist å være deg. eer heller ikke snakk om å følge noe saueflokk her, hva er egentlig ditt problem? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) konservert/dumosumolaila: Har ikke orket å lese gjennom alle innleggene deres, men de jeg har lest er provoserende nok. Jeg fatter eller begriper ikke hva denne diskusjonen har å gjøre i denne tråden, eller hvorfor dere angriper og hetser Arve som person i denne tråden. Jeg har rapportert denne tråden og innleggene deres, for maken til useriøs og dårlig oppførsel er det lenge siden jeg har sett noe sted. Skjerp dere. Edit: argumentasjonen deres holder ikke mål. Hvordan bruker dere egentlig Dreamweaver når dere lager en hjemmeside? Bruker dere templates, eller bygger dere opp fra skratsj? Og dere begynner den jalla diskusjonen om hvem som er flink til hva med innlegget Lenge leve DREAMWEAVERfolk med peiling på design bruker både DW og GOLIVE. Men slik som jeg ser der her er det en gjeng med kode fantaster som tror de er dyktige til å lage hjemmesider ha ha,,, har ikke sett en kul side her inne så langt jeg..... Ta vare på designen det er den som betyr noe. Brukerene kan jo ikke bry seg mindre om kodene Laila Fatter ikke hvordan det er mulig. Endret 18. mai 2005 av Lokaltog Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 har ikke jeg tenkt godt nok på brukervennlighet? Når har jeg nevnt det? Hva vet du om at du ikke kan lage brukervennlige sider uten å kode når du aldri har gjort det? Eg har laga massevis av sider i mine "yngre dager" som webutvikler, også med WYSIWYG-programmer, så eg veit nok om korleis dei fungerer. Det eg veit om å kunne lage brukervennlige sider er følgande: WYSIWYG-programmer lager stort sett alltid dårlig kode, av og til OK kode, men aldri like fin kode som et menneske er i stand til å skrive heilt sjøl. Nettopp av samme grunn som eg sa for et par innlegg sida: Dreamweaver (eller anna programvare) kan ikkje tenke. Sjå ei side med "fin kode" kontra ei side med "stygg kode" i en spesialnettleser, en mobiltelefon eller lignande så ser du fort kem av dei som er lettast å ha med å gjere. Har du noen gang tenkt på brukervennligheten når folk kommer inn på siden din og ser den sykt grøsslige grønnfargen? Har du tenkt på at de med normalt syn får øynene vrengt bakover? Eller tenker du bare på de med funksjonshemninger? Design er subjektivt, og eg har fått en del både positive og negative kritikker på det designet som er der akkurat no. Uansett kan du jo velge fleire farger der, samt at en ny versjon av sida blir lansert en gang om et par dager/veker (alt etter min effektivitet og dets prioritet). Så, når eg laga det designet blei eg fornøyd sjøl, og i tillegg skreiv eg fin kode for å få sida til å laste fort, sjå fin ut i alle nettlesere osv.. Lenke til kommentar
konservert Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) *host* Du quotet muligens feil person der sorry ble litt for oppspilt her :!: unnskylder! Greit tråd rapportert men siste ord: jeg vet jeg har rett, uansett. Så arve kan brenne mildt i helvete med det stygge designet sitt. Håper du får en jææævlig dag. Adios amigos. Lykke til med de ræva designene deres. HAHA VI LER AV DERE!!! Endret 18. mai 2005 av konservert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg