Gå til innhold

Tips til en som vil begynne å spille gitar


Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Tja, interessen ligger vel mest i el-gitar. Akustisk var vel egentlig kun tenkt som trening.

 

Ang. det settet jeg posta øverst, så ble jeg ganske skeptisk etter HalTans innlegg...  :ermm:

Når det gjelder utstyret, så bør du kanskje heller høre på HalTan der.. (spør han, eller andre om alternativer, eller hør på mannen bak kassen)..

 

Men, igjen.. Ting skal være Gøy! Ligger interessen i å spille "el-gitar sanger", så synes jeg så absolutt du skal kjøpe en el-gitar! For meg, personlig, så hadde jeg ikke tenkt 2 ganger engang.. Du skal ha det koselig med din nye gitar, og hva er vel "fetere" enn å spille stykker på gitar som dine helter/favoritter/forbilder gjør? :blush: Trening får du uansett!

 

Hva er best?

1) Ha "akustisk trening", slite og kjede seg, for så å gi opp og legge gitaren ifra seg for alltid.., eller

2) Ha el-gitar, ha det kjempeartig, og utvide med andre/nyere kjøpe senere..

 

Jeg sier ikke at akustiske gitarer er kjedelig.. jeg sier bare at å spille gitar er vrient i starten (som de fleste andre ting), og da TRENGER du en "inspirasjonskilde"; og det er interessen i å spille musikk du liker!

 

Med andre ord; en el-gitar! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

No har ikkje eg spilt i meir enn eit år, men vil nok som dei fleste andre her ambefale deg akustisk gitar først. Det er det eg har lært meg og trur ikkje det skal bli så alt for store problemer vist eg skal begyne å spille el-gitar. Lillebjørn nilsens gitarbok er heilt grei i begynelsen.

Sjølv var eg heldig og fekk ein sjukt god gitarlærer gjennom musikk skulen. Det er blir nok lettere å lære seg vist ein har ein å lære fra. Det ein bør huske på er at det kreves mykje øving. Klarer ein å øve rundt 1 time om dagen kan ein merke fremgang etter ikkje så lang tid.

 

Lykke til med spillingen

:thumbup:

Lenke til kommentar

Det har fungert greit for meg. Eg har stort sett synest det har vert moro å spille akustisk og har lært det greit. Høyrer mykje på musikk som bruker el-gitar, men synest ikkje det har vert noko vanskeligt å finne låter som er greie å spille på akustisk.

Men går heilt sikert fint å lære seg elgitar med ein gong. Eg har derimot ikkje noko erfaring med det og kan ikkje sei om det er best. Veit bare at eg er fornøyd med å lære meg akustisk.

Lenke til kommentar

Argumenter for akkustisk:

 

Den er billigere, du får en helt grei en til 1500

Du får sterkere fingre fortere

Du blir bedre til å strekke fingrene over lengre avstander

nylonstrenger har sinnsykt fin lyd

Det er mye tøffere å sitte i godt selskap med en akkustisk og spille

Du trenger ingen forsterker

 

Argumenter for elektrisk:

 

Den er mye lettere å spille på, MEN:

Da bør du investere litt penger i den. en billig drittgitar ala squier strat er grusom å spille på og gir ingen spilleglede i det hele tatt.

Du kan spille rock med heavy vreng på (sett at du kjøper en forsterker med vreng eller effektbrett eller noe sant.. )

Lenke til kommentar

Enda et argument for å begynne med akustisk gitar (mulig det er nevnt allerede):

 

Man vil sannsynligvis (på et eller annet tidspunkt) spille akustisk gitar (på fest, grillparty, sene sommerkvelder med rødvin, for besteforeldre/foreldre/onkler og tanter, for samboer/kone/kjæreste, i 50års dager, bryllup, konfirmasjoner, etc etc... du ser hvor jeg vil hen). Overgangen fra elektrisk til akustisk er mye større enn den motsatte veien. Og personlig syns jeg det ville være litt "flaut" å si: "Nei, jeg klarer ikke spille akustisk gitar". ;)

Lenke til kommentar

Begynn med en billig, akustisk gitar...lær deg noen greie og enkle grep

 

Så kan du f.eks begynne å spille til sanger...sider som ultimate-guitar.com,azchords.com,er veldig greie for å finne enkle grep til sanger, for å slippe tabs og slike saker...

 

Jeg selv har lært meg å spille gitar helt alene...med sider som det der og en lånt gitar...begynte for 1 år siden, kan nå de fleste grep og kan spille det meste..

Lenke til kommentar

<---- gitarist i 25 år.

 

Begynte på min salige farmors hyttegitar (aldeles grusom stålstrenger), overtok fatterns gamle klenodie av en stålstrenger (litt mindre grusom), og gikk over til el-gitar etterhvert.

 

Hadde stor glede av en ultrabillig LesPaul-kopi før jeg kjøpte Fender strat. Overgangen var en stor skuffelse, mye pga av stratens "lengre" hals og spinklere lyd. Men jeg SKULLE ha strat! (har den enda, faktisk - kraftig modifisert)

 

Har spilt på et utall forsterkere, alt fra Peavey til Marshall. Den forsterkeren jeg angrer aller mest på å ha byttet ut er en Peavey Stereochorus 2 x 120w.

 

Erfaring hjelper, men det er til syvende og sist DINE ører som avgjør hvorvidt en forsterker høres bra ut eller ikke.

 

I dag spiller jeg fremdeles på min salige fars gamle stålstrenger, straten jeg kjøpte i 1979 pluss en telecaster jeg har bygd selv. Billig-gitarer kan med noen enkle grep gjøres svært gode å spille på, det er som regel lyden som trekker ned.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale og begynne på et kurs. Selv gjorde jeg det med helt blanke ark, nå to år etter har jeg slutta på kurs man kan mange akkorder. Har lært meg å spille veldig fort med bare fingrene, bruker aldri plekter jeg, men det er smak og behag.

 

Og ja, det er best å begynne med akkustisk, kanskje du kan begynne på et kurs hvor du kan leie gitar. Det gjorde jeg :)

 

EDIT: Du kan finne masse guider, tabs her

Endret av HKoN-
Lenke til kommentar
Tja, interessen ligger vel mest i el-gitar. Akustisk var vel egentlig kun tenkt som trening.

 

Ang. det settet jeg posta øverst, så ble jeg ganske skeptisk etter HalTans innlegg...  :ermm:

Når det gjelder utstyret, så bør du kanskje heller høre på HalTan der.. (spør han, eller andre om alternativer, eller hør på mannen bak kassen)..

 

Men, igjen.. Ting skal være Gøy! Ligger interessen i å spille "el-gitar sanger", så synes jeg så absolutt du skal kjøpe en el-gitar! For meg, personlig, så hadde jeg ikke tenkt 2 ganger engang.. Du skal ha det koselig med din nye gitar, og hva er vel "fetere" enn å spille stykker på gitar som dine helter/favoritter/forbilder gjør? :blush: Trening får du uansett!

 

Hva er best?

1) Ha "akustisk trening", slite og kjede seg, for så å gi opp og legge gitaren ifra seg for alltid.., eller

2) Ha el-gitar, ha det kjempeartig, og utvide med andre/nyere kjøpe senere..

 

Jeg sier ikke at akustiske gitarer er kjedelig.. jeg sier bare at å spille gitar er vrient i starten (som de fleste andre ting), og da TRENGER du en "inspirasjonskilde"; og det er interessen i å spille musikk du liker!

 

Med andre ord; en el-gitar! :yes:

Kan forsåvidt si meg enig der, kommer an på hvordan musikk du liker, men for all del. Du vil jo spille som de som spiller musikken du hører på, så hvis du hører på el-gitar musikk så kjøp en el-gitar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB
Ble det noe på deg??

 

..gitar, altså!? :p

Skal inn til Trondheim på lørdag for å se på gitar.

Poster her når jeg har kjøpt. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Da var gitar kjøpt! :w00t:

 

Det ble en Oscar Schmidt 0G2N med stålstrenger. Blir ganske sliten i fingrene av å spille på den, men det blir vel bedre etter hvert. Jeg ble anbefalt gitar med stålstrenger i musikkforretningen. Hvis jeg ikke ville spille Alf Prøysen-liknende visemusikk, så var det stålstrenger jeg burde velge (selv om det var noe vondere å spille på i starten). :roll:

Lenke til kommentar

Gratulerer meg ny gitar...

 

Jeg kom vist litt for sent til å komme med noen anbefalinger, men skulle til å anbefale en gitar med stålstrenger fordi det er mye bedre trening for fingrene med tanke på styrke og "gitarhud".

 

Aukustisk gitar er jo egentlig bare helt genialt når det kommer til å spille for venner og bekjente, men jeg er litt svak for klangen i spanske/klassiske gitarer. De låter mye penere synes jeg.

 

Personlig kjøpte jeg meg el-gitar for første gang for bare en måned siden, og ble veldig overasket over hvor lett den var å spille på i forhold til en gammel Takamine gitar jeg har spillt på i tider og utider. Forøvrig kjøpte jeg en Fender Stratocaster, hvorfor liker du ikke lyden av strat., tumbleweed? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Da var gitar kjøpt! :w00t:

 

Det ble en Oscar Schmidt 0G2N med stålstrenger. Blir ganske sliten i fingrene av å spille på den, men det blir vel bedre etter hvert. Jeg ble anbefalt gitar med stålstrenger i musikkforretningen. Hvis jeg ikke ville spille Alf Prøysen-liknende visemusikk, så var det stålstrenger jeg burde velge (selv om det var noe vondere å spille på i starten). :roll:

Gratulerer, har du fått spilt noe da?

 

En ting jeg lurer på, vet du hvordan man stemmer?

Lenke til kommentar

OT:

 

Hvor mye sånn ca. koster en akkustisk gitar? Har selv bare en el-gitar (leide en akkustisk av musikkskolen jeg gikk på, som jeg nå har slutta på og levert tilbake gitaren.) Har litt lyst på en selv :)

 

KAn kanskje si at jeg ikke vil ha noe billig crap, men heller ikke noe veldig dyrt.

Endret av HKoN-
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Har fått spilt litt. Har vel såvidt lært meg D-dur og A7, men det låter ikke helt bra enda. :p

 

Med den gitarboka jeg kjøpte meg fulgte det med en cd, der de stemte en gitar. Jeg har nå bare stemt etter dette. Det var en annen fremgangsmåte i boka, men den skjønte jeg fint lite av...

 

Den gitaren jeg kjøpte, kostet i underkant av 2000 kroner. Kjøpt hos Larsen Musikk i Trondheim. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...