Gå til innhold

Tips til en som vil begynne å spille gitar


Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Jeg har tenkt en god stund på at det helt sikkert ville være morsomt å lære seg å spille gitar, så nå har jeg bestemt meg for å gå til anskaffelse av en. Da lurer jeg på ett par ting:

 

Er det bedre å lære seg å spille på akkustisk enn elektrisk?

Trenger man å gå på musikkskole/gitarkurs, eller er det like greit å bare lære det seg selv? (fra bøker ol.)

 

Anbefalinger av gitarer/forsterkere?

 

Jeg har sett litt på Finn.no etter brukte gitarer, men jeg vet egetlig ikke hva som er bra eller dårlig, hva man skal se etter osv. Noen tips her?

Er f.eks. denne et bra valg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

For det første vil jeg anbefale å begynne med akustisk. Ja, det kan være litt tyngre, ja, det er faktisk en GOD ting. Å lære å spille rent og pent og riktig uten effekter, vreng og romklang er helt nødvendig spør du meg. Dessuten er det mye lettere å ha det gøy (mener jeg) på akustisk gitar i starten. Du vil uansett ha en akustisk gitar, tro du meg, du kan likegodt begynne der. Det er også kjekt at du kan spille på den hvor som helst, nachspiel, stranda, stua, soverommet, etc.

 

Det finnes hauger av lær-å-spille-nettsteder der ute. Det finnes gode nybegynnerkurs på http://guitar.about.com og www.wholenote.com

 

I første omgang vil jeg anbefale at du tar en titt på et par slike, og lærer deg litt basic akkorder, bygger opp fingerstyrke og gitarhud etc. Lær deg å spille etter tabs eller akkorddiagrammer. Et søk på google alà "[artistnavn og låt] tab" gir som regel haugevis av treff. Lær deg å spille noen sanger du liker. Så tar man det derifra. Lær deg enkel teori også, blir mye lettere å lære når du SER logikken i det du driver med.

 

Den pakka der ville jeg holdt meg unna. Forsterkeren er totalt ultradrit, og gitaren er så-som-så til den prisen. Når tiden kommer for å kjøpe elgitar ville jeg heller ha lagt litt penger i det, spesielt i forsterkeren. Foreslår foreløpig at du kjøper deg en kassegitar med nylonstrenger (også kjent som spansk og klassisk gitar). Du får de i alle gitarbutikker fra 1500 kr og oppover, spør i en butikk og du får hjelp til å finne en som passer deg o din ditt prisnivå. Nylonstrengene er en fordel i starten fordi de er mye snillere mot fingerene, og du slipper å starte din gitarkarriere med håpløst nedslitte og slitne fingre.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Enig med HalTan. Start med en tung akkustisk gitar

Starta opp med mammas eldgamle stålstrenggitar, den var sinnsykt hard, og jeg begynte nesten å blø når jeg spilte de første gangene

 

Dette har lønnet seg, og nå går det som en drøm å spille på el-gitar :w00t:

Også, Fender Stratocaster-gitarer er veldig gode å spille på

 

Tips til forsterkere;

 

Roland Cube Mini Cube: Bra øvelsesforsterker dersom du ikke har lyst til å drasse med deg noe stort og tungt noe hele tiden

Liten og lett og med knallbra lyd, og god equalizing

Masse funksjoner som betyr timevis med gøy ;)

 

Peavey Blazer 158: Kjempegod forsterker som hverken er for tung eller for stor

Lyden er god og høy, og dessuten har den reverb-funksjonen som mangler på lillebror Rage 158, som gir gjenklang og godt inntrykk av akkustikk

Den har passelig med equalizing, men ikke mange effekter

 

Marshall RockBox: Knalltøff forsterker, ikke for stor, men nokså tung, og derfor ingen øvelsesforsterker

Lyden er som av de store Marshallene, men kan ikke nå samme lydnivå

Forsterkeren har sinnsykt bra overdrive, og reverb og RRD

Den er absolutt noe man bør satse på om man vil ha en forsterker som ikke er veldig stor og heller ikke skal flyttes mye på

Lenke til kommentar
Peavey Blazer 158: Kjempegod forsterker som hverken er for tung eller for stor

Lyden er god og høy, og dessuten har den reverb-funksjonen som mangler på lillebror Rage 158, som gir gjenklang og godt inntrykk av akkustikk

Den har passelig med equalizing, men ikke mange effekter

 

Løgn og fanteri. Lyden er helt søppel i 158-serien.

 

Lyden er som av de store Marshallene, men kan ikke nå samme lydnivå

 

LØGN. Også her er lyden totalt søppel.

 

Forsterkeren har sinnsykt bra overdrive

 

Du kødder? Vrengen på den bedritne lille skiten av en forsterker er GRUSOM.

 

:shrug:

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Jøss jeg satt nettopp å var i samme tanker som trådstarter at 'om jeg jommen ikke skulle prøve å lære meg å spille gitar'!

 

Jeg har spilt piano i 6 år, og det er 5 år siden - så jeg har jo endel musikkbasic inne, endel har vel forsvunnet også. Men jeg ser jo for meg at det sikkert er litt morsommere å bli fulgt litt opp av en lærer eller noe som kan gi veiledning og input - men hvor kan jeg finne informasjon om gitaropplæring?

Lenke til kommentar

Ellers må du bare HØRE på musikk så mye du kan, og da tenker jeg selvfølgelig på skikkelig rock'n roll! (Aner jo ikke om du desverre skulle like dagens destruerende listepop...)

 

Så er det bare å være tolmodig med øvinga. Det finnes mange store gitarister som både har vært totalt tonedøve og uten rytmisk sans...men øving gjør mester!

Lenke til kommentar

mange meninger her... jeg mener hvertfall at det er mye bedre å starte med elgitar... mister ikke lysten så fort ....hehe... så kan du helelr gå over til akkustisk etter hvert...

Elelrs så er det beste med gitarkurs med ekte lærer, men kan være veldig dyrt. Så lillebjørns gitarbok er et godt valg.

Når det gjelder gitar...kjøp ny... du kan bruke lang tid å prøve deg fram med ulike gitarer på butikken. Min første var helt ny. DEn kostet ca. 800 kr. og jeg synes den var perfekt da...liker den godt enda faktisk(litt vel ombygd da :p)

Lenke til kommentar

Lillebjørns gitarbok er veldig fin ja :thumbup:

 

Prøv et par gitarer i en butikk du, og finn en du liker. Jeg begynte på el-gitar og det gikk ikke helt på trynet for meg, men jeg tror du kan lære mer om du får med deg basics på akkustisk først. Om du vil slippe å bruke mye penger på en gitar med en gang har du helt sikkert en onkel eller et søskenbarn som har en gitar liggende du kan låne i et par uker.

Lenke til kommentar

Deler for tiden leilighet med en kamerat av meg som er mildt sagt griseflink som kom med et par tips. Som de andre her inne har nevnt, start med nylon. Skal du ha en "billig" en som er lettspilt, selger de en modell på RIFF til ca tusenlappen som er utrolig bra nybegynnergitar, merket er Cataluña (sikkert ikke så veldig kjent)... Har selv en nylon til tredoble prisen, lyden er bedre, men jeg ender alltid opp med å låne "billig gitaren".

 

Forresten, de hadde mange av samme modellen på RIFF, ta med en kompis som kjenner gitarer og få han til å gå over de forskjellige av samme modell, det var ganske stor forskjell på dem!

Endret av MorbidHamster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB
(Aner jo ikke om du desverre skulle like dagens destruerende listepop...)

Tja, du kan jo sjekke Audioscrobbler-profilen min. Er vel ikke akkurat så veldig mye listepop akkurat... ;)

 

Det blir vel så jeg tar meg en tur til Blåsmo musikk i Trondheim i helgen, for å se på noen gitarer. Hvis det skulle bli en av disse, hva hadde vært det beste valget?

Lenke til kommentar

Jeg har desverre ikke så peil på de forskjellige gitarene som står på den listen der, når det gjelder kvalitet osv.. Selv har jeg en slik nylonstreng-gitar til en rundt 1500,- kroner, og den har jeg hatt i en 10 år +. Det eneste som jeg savner med den (bortsett fra at den av og til kunne ha vært slik at jeg hadde fått plugget den inn i en forsterker; noe som du ikke behøver å tenke på i starten) er at den ikke har Cut Away, ..slik som du ser forskjellen er på CG171 og CGX171CC; at du kan lettere spille på høyere bånd. Dette er ikke noe du behøver å legge vekt på, men på diverse sanger, så er det et savn. Og siden vi hører på musikk i samme sjanger (ser jeg), så vil kanskje det være å tenke på. Det viktigste i starten er at det skal være gøy å spille! (og da kan det være kjipt hvis gitaren gir begrensninger for utforskingen og spillingen)..

 

Selv vil jeg ikke bastant påstå at du skal gå for en spanskgitar som flere sier her. Det er nok allikevel "mer riktig" å gjøre det, av de grunner som allerede er nevnt. Mitt kontrapoeng blir (igjen) at det viktigste er å ha det gøy når man spiller! Min første gitar var en 2000,- kroners el-gitar, og selv angrer jeg ikke på det. Riktignok kom en nylonstreng-gitar kort tid etterpå (et år?!), men har alltid hatt en el-gitar ved min side (i ca 13 år nå..). Hvorfor? Fordi med el-gitar kunne jeg spille Guns N' Roses og Metallica og slike sanger, og det var viktig for meg; å spille musikken jeg likte, liker og elsker..

 

Dette var jo bare en kommentar fra meg.. Har valget ditt falt på en nylonstreng-gitar så skal jeg overhodet ikke si noe på det, men bare ønske deg lykke til!! :thumbup: Prøv de forskjellige gitaren i gitarbutikken.. Sett av en 1500 til 2000,- kroner, eller noe slikt, og prøv mange! Og den du liker best, den tar du!! (kanskje den med CutAway :p )..det eneste jeg vil si er; Ha det ARTIG!!! :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Hmm, nå ble jeg nesten usikker :p

 

Jeg kommer nok uansett til å kjøpe meg el-gitar en gang, og hvis det er som folk sier (at det er bedre å lære seg på klassisk), så er det vel like greit å begynne med det.

Som HalTan sier, så er det vel smart å legge litt penger i det hvis man først skal kjøpe el-gitar, og jeg har egentlig ikke alt for mye å rutte med for øyeblikket. :hmm:

Lenke til kommentar
Hmm, nå ble jeg nesten usikker :p

 

Jeg kommer nok uansett til å kjøpe meg el-gitar en gang, og hvis det er som folk sier (at det er bedre å lære seg på klassisk), så er det vel like greit å begynne med det.

Som HalTan sier, så er det vel smart å legge litt penger i det hvis man først skal kjøpe el-gitar, og jeg har egentlig ikke alt for mye å rutte med for øyeblikket.  :hmm:

Det er nok riktig, til en viss grad.. Kommer du til å like det å spille gitar, og dermed spille noen år fremover, så vil en "billig el-gitar" være en gitar du kommer til å bytte ut etterhvert, men det vil ikke nødvendigvis være tilfellet med nylon-gitaren.. Selv har jeg hatt 5 gitarer i min 13 år lange gitarkarriære, 4 av dem har jeg fortsatt.. Den eneste jeg ikke har lenger er "billig el-gitaren" min.. Så slikt sett vil det å følge HalTan's råd være helt rett, ..når jeg sier "til en viss grad", så er det fordi at personlig så har jeg hatt mer moro med el-gitarene mine enn med de akustiske.. Kanskje derfor jeg spiller gitar fortsatt etter 13 år!? Uvisst! Og noe svar får vi aldri..

 

..har litt dårlig samvittighet for at jeg kanskje heller litt mer mot et el-gitar -kjøp, og argumenterer for det, når alle andre (så godt som) anbefaler det motsatte, ..men, du ønsket synspunkter, og her får du mitt! :p

 

Mitt enkle og repeterende (til det kjedsommelige) argument er; Ha det gøy!! (Her er vi nok alle enige). Det er (først og fremst) en hobby! Vil du lære og spille gitar, så lærer du det nok uansett gitar, så lenge du har et ønske og vilje til det.. Velg det som passer for deg!!

 

Ønsker deg uansett Lykke til!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Takk for det! :)

 

Hvis jeg plutselig skulle finne på å gå for en el-gitar i stedet for en akustisk, har du noen anbefalinger? En grei gitar + forsterker som passer bra til en nybegynner?

Lenke til kommentar
Hvis jeg plutselig skulle finne på å gå for en el-gitar i stedet for en akustisk, har du noen anbefalinger? En grei gitar + forsterker som passer bra til en nybegynner?

Her må jeg desverre melde litt pass.. Jeg er -slikt sett, ingen "gitarnerd". Jeg bare spiller (og spiller, og spiller..). Har ikke så veldig go greie på hvilket merke, eller type som vil passe deg best, eller som du bør unngå.. Selv kjøpte jeg en gitar Squire(?) (en Stratocaster lignende kopi) til ca 2000,- kroner. Forsterker kjøpte jeg en stund senere, en Marshall Valvestate 20W, eller noe slikt.. til ca 2000 - 2500,- ..det jeg bruker nå er en Line6 POD 2.0 (også sitter jeg med øreklokker).. Som sagt, hør med andre når det gjelder type/merke osv..

 

Mitt poeng er bare at jeg mener det er tull å kjøpe en nylonstreng-gitar hvis interessen ligger i elektrisk.. :innocent: ..hva din interesse er, må du finne ut selv! :p

 

Beklager at jeg ikke kunne hjelpe deg videre..

 

EDIT: Mitt aller første utstyr var i grunnen veldig likt det du linket til i første innlegget ditt (så på det først nå..) ..Hadde kanskje anbefalt det, hadde det ikke vært for at jeg har en liten "fobi mot brukte ting" .. (liker nye, ubrukte ting! :p)

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Tja, interessen ligger vel mest i el-gitar. Akustisk var vel egentlig kun tenkt som trening.

 

Ang. det settet jeg posta øverst, så ble jeg ganske skeptisk etter HalTans innlegg... :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...