Gå til innhold

Hvordan kan mindreårige skaffe seg alkohol?


fxwz

Anbefalte innlegg

Øl er jo styggt da!

Vørterøl får jeg jo kjøpt da!

Tro det eller ei, men utseende på hva du drikker har lite å si.

Tenker litt sånn smaksmessig.

Øl er liksom ikke greia, har ikke det med alderen å gjøre da? Unge liker vel ikke øl.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det funker fett med fake legg som bekrefter at du er 18 år. Med det kan du kjøpe øl, rusbrus o.l samt røyk/snus. Er ikke særlig lurt med et legg som bekrefter at du er 21, det funker sjeldent hvis du ikke ser ut som en :no: Mange butikker spør om legg av ren plikt og selger ofte bare du har noe som bekrefter at du er 18. Jeg går for "skjegg er legg" eller "fake-legg":)

 

BTW, er det noen her som har greit å få foreldrene til å kjøpe drikke? Hører ofte om foreldre som sender 'barna' på fest med drikke for at de skal få erfaring med alkohol så tidlig som mulig. Dette skal visst være nyttig for de unge? Tviler på at no slikt vil forekomme hos meg :p

Endret av DigitaL BlasteR
Lenke til kommentar

Jeg får alkohol av pappa liksom. Ved jueltider var jeg og pappa på polet på CC West. Vi fylte en og en halv handlevogn, mye til meg, mye til mamma og pappas juleselskaper. Og jeg får liksom en flaske gin av pappa, dog, gin får ikke mamma vite at jeg får. Øl, sterkøl, rusbrus, vin etc har ingen av dem noe imot at jeg får. Også hjemme får jeg drikke til maten og muligens en tynn gin tonic på kvelden. Fungerer greit det. ;)

Lenke til kommentar

Når jeg var mindreårig var det alltid broren til en kompis eller en kompis av en kompis som var villig til å kjøpe øl til oss mot å få litt ekstra. Egentlig aldri noe problem, bare å ringe. Så kanskje noe suspekt ut i ei lita bygd når det hang 10 fjortiser utafor butikken på en lørdag, og en 25-åring var inne og kjøpte 3 kasser øl :p Men i den tiden var både foreldre og voksne generellt så blåøyde at de skjønte ikke greia. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg løy så jeg trodde på det selv til foreldrene mine. men så sprakk "bobla" en gang på midt på 90-tallet i bygda, og foreldre ble gjort oppmerksomme på hvor mye ungene deres var på fylla, og diverse kampanjer og holdningsendringer ble gjennomført. Så jeg var vel den siste generasjonen av "fyllefjortiser" der jeg kom fra.

 

PS; De lokale heltene i mi bygd het Kent-Harald og Ronald. hehe.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

drikke har aldri vert noe problem, da jeg ble komfermert er det jo vanlig å gå på fest, å går man på fest uten drikke? nei, sjelden... pappa spanderer :)

 

men hvis det blir litt for mye av det gode hender det att han sier ifra å da må jeg skaffe selv hvis jeg skal drikke, men da er det jo fint med eldre søsken..

Lenke til kommentar
BTW, er det noen her som har greit å få foreldrene til å kjøpe drikke? Hører ofte om foreldre som sender 'barna' på fest med drikke for at de skal få erfaring med alkohol så tidlig som mulig. Dette skal visst være nyttig for de unge? Tviler på at no slikt vil forekomme hos meg :p

Ei som gikk i klassen min før får av moren sin (de er skilte).

 

Selv har jeg aldri vært på fyllefest, etter det de vet.

Lenke til kommentar
De har ikke rett til å holde deg igjen.

Finnes det ikke en lovgjemmel for sivil arrestasjon?

Holder du igjen en innbrudstyv i huset ditt i påvente av politiet begår du også en straffbar handling. Så da tviler jeg på at en ansatt på vinmonopolet eller i dagligvarebutikken har lov til å holde deg igjen. De har derimot ikke lov til å selge til berusete personer eller mindreårige. Jeg ville bare gått ut med hevet hode jeg. :)

 

Kjenner mange som får av foreldrene sine.

Lenke til kommentar
De har IKKE lov til å holde igjen. Dette fordi folk kan ha kniv og andre våpen. Så for annsattes sikkerhet har de ikke lov :)

Det finnes kanskje interne bestemmelser for det der. Men, jeg tror nok at lovverket overstyrer slike.

 

En vekter/dørvakt har rett til å foreta en sivil arrestasjon han og, som alle andre.

Lenke til kommentar

I følge grunnloven min på veggen - som må hedres på denne grunnlovsdag, tror ejg faktisk det er ulovlig å anholde en som forsøker å kjøpe alkohol med uekte legitmasjon.

 

Ingen maa fængslig anholdes, uden i lovbestemt Tilfælde og paa den ved Lovene foreskrevne Maade. For ubeføiet Arrest, eller ulovligt Ophold, staa Vedkommende den Fængslede til Ansvar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...