Gå til innhold

Hvordan kan mindreårige skaffe seg alkohol?


fxwz

Anbefalte innlegg

Da jeg var yngre ( 8-10 klasse ) fikk jeg somregel eldre venner av kusina mi som er 2 år eldre enn meg til å kjøpe, ellers kjøpte hu. Senere har jeg hatt venner selv som har kunnet kjøpt og somregel er det mamma som kjøper for meg. Det gjelder kun rusbrus, får ikke sprit av mamma og pappa. Noen ganger kjøper typen for meg, men han har bare vært atten i to uker så det har bare skjedd en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjenner mange som får av foreldrene sine.

De foreldrene vil jeg kalle dårlige foreldre...

Nei, jeg vil kalle de fornuftige foreldre. Bedre å gi ungene trygg og god sprit/øl i stedet for at de går rundt og drikker dårlig heimert/evt smuglersprit. Vil man ha tak i alkohol så får man tak i alkohol. Da er det bedre å selv ha kontroll over hva ungene dine tyller i seg på lørdagskvelden. Jeg kommer selv til å kjøpe alkohol til barna mine når jeg finner ut at de har begynt å drikke.

 

PS: Jeg vil selvsagt ikke oppfordre de til å dra på stupfylla før konfirmasjonen og lignende. Det som gjelder er å ha en åpen og god dialog.

Jeg tar poenget ditt, og er enig til en viss grad.

 

Jeg har en avtale med foreldrene mine at hvis jeg drikker (les: de finner ut at jeg har drukket) så må jeg selv betale førerkortet, hvis ikke betaler de det for meg. Det er egentlig en veldig god løsning, og har helt klart hvert med på å utsette deputalderen, samt gjør det at jeg drikker mye sjeldnere..

Lenke til kommentar
Unge liker vel ikke øl.

Joda :)

Bruker kompiser av en kompis av meg, eller broren til en annen kompis, og det funker fint. Er eldst i søskenflokken, så har ingen eldre søsken selv til å handle for meg.

Mine foreldre mener at alkohol er FYFY!11!11! før en er atten, og jeg har på følelsen at det vil medføre store konsekvenser om jeg blir tatt i å drikke (les: dødsstraff o.l.) :p

Lenke til kommentar

når jeg var under 18 og sku drikke så ble det ofte til at vi skaffe hjemmebrent ettesom det var lettest, og noen få ganger fikk vi eldre folk til og kjøpe for oss men det var sjelden.

 

i tromsø er det en kiosk som selger øl ulovlig bak disken så der fikk vi også kjøpt uten noe spørsmål om alder.

Lenke til kommentar

Pussig. Her rundt er det enklere å få tak i E enn det er å få tak i sprit...

 

Bruken av fake leg. er jo eksplodert de siste årene. Vil ikke forundre meg om myndighetene (og næringslivet) kommer til å se strengere på det i fremtiden. Husk, det kreves plettfritt rulleblad for å få førerkort... ;)

 

 

Når man er 16 er det alltid noen i gjengen som ser voksen nok ut til å kjøpe øl. Som regel ikke noe problem, gjør det når det er mye folk i butikken. Går ofte lettere da. Ikke minst, du gjør ingenting ulovlig.

Lenke til kommentar

er vel bare sånn at man får utsettelse visst man får noe grove ting på rullebladet.. så man ikke kan ta lappen på så og så lenge.

 

en kompis som prøvde stikke av fra politiet mens han kjørte motorsykkel uten lappen før han fylte 18 måtte vente 6mnd eller no sånn etter han fylte 18 før han kunne ta lappen.

Lenke til kommentar
er vel bare sånn at man får utsettelse visst man får noe grove ting på rullebladet.. så man ikke kan ta lappen på så og så lenge.

 

en kompis som prøvde stikke av fra politiet mens han kjørte motorsykkel uten lappen før han fylte 18 måtte vente 6mnd eller no sånn etter han fylte 18 før han kunne ta lappen.

Det er jo noe som skjer med alle om de kjører uten lappen.

Lenke til kommentar
Til dere so mener at det er sunt at foreldre kjøper alkohol til dere må jeg si at dere har forbaska feil. Og jeg har bevisene på min side.

Så du mener at det er bedre at ungene dine kjøper hjemmebrent og smuglersprit nede på kaia?

 

Det forsvarer ikke at det er "greit" å kjøpe alkohol til ungene sine, men det ene er ikke noe bedre enn det andre igrunn :/

Lenke til kommentar
Så du mener at det er bedre at ungene dine kjøper hjemmebrent og smuglersprit nede på kaia?

Ungdommene nåtildags er vel såpass oppegående at de skjønner at det ikke er så sikkert å kjøpe hjemmebrent eller smuglersprit.

 

Jeg selv mener det er helt feil av foreldre å kjøpe alkohol til barna sine.

Endret av Vero_NiCa
Lenke til kommentar

Nå må vi også huske at det er stor forskjell i å "lære ungen å drikke" og å kjøpe til dem...

 

Lærer man dem å drikke f.eks vin til maten fra 15-16-års alderen tror jeg det _kan_ være positivt.. Men kjøper man 10 øl til ungen og sender'n på fest vil han uansett smake sprit hvis noen andre der har det... :/

Lenke til kommentar
Nå må vi også huske at det er stor forskjell i å "lære ungen å drikke" og å kjøpe til dem...

 

Lærer man dem å drikke f.eks vin til maten fra 15-16-års alderen tror jeg det _kan_ være positivt.. Men kjøper man 10 øl til ungen og sender'n på fest vil han uansett smake sprit hvis noen andre der har det... :/

Og problemet med det er?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...