Gå til innhold

dødt skjermkort etter resetting av riva tuner

Anbefalte innlegg

ja, som topic sier, så skulle jeg bare resette instillingene i riva tuner, og som normalt, så måtte jeg restarte pc'n.

resultatet var svart skjerm, jeg kommer ikke inn i bios en gang.

jeg har prøvd å resette bios, men det hjelper ikke.

(pc'n funker nå med et annet eldre skjermkort, så det er ikke den det er noe galt med)

går det an på et vis å prøve å få flashet skjermkortet?

jeg har et HK liggende her med et integrert skjermkort...

skjermkortet som det er snakk om her, er et Gainward GeForce 6800GT

på forånd takk for all hjelp...

Kristoffer

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres en anelse "spooky" ut :hmm:

Hva du gjør i RivaTuner skal jo ikke ha noe med BIOSen å gjøre. Men det er uansett mulig å overskrive en defekt VGA-BIOS - også helt uten å ha et fungerende skjermkort i maskinen (såkalt "blind-flashing").

Da lager man bare en boot-diskett med en bat-fil som inneholder alle kommandoer og parametre som skal til for å flashe. På denne måten slipper man altså å måtte svare på alle spørsmålene som kommer under flashingen. Det finnes forskjellige guider til dette.

Lenke til kommentar

ok, det var svært betryggende å høre..

har prøvd å se i tråden for flashing av 9800 kortene, men fant ingen linker ang. nvidia kort...

har du mulighet til å hjelpe meg å finne noe sånt?

jeg blir så slapp når jeg er deprimert..

og dette er ikke den eneste grunnen min til å være deppa.. :(

Lenke til kommentar

Ikkeno problem!

Men det jeg beskrev tidligere om å lage en bat-fil, er stengt tatt ikke nødvendig i de fleste tilfeller. Jeg lekte mye med flashing av et 6800LE i natt, og jeg synes ikke det er nerveslitende i det hele tatt. Så lenge man ikke gjør på f.eks. kortets modellnavn (GT/Ultra, osv), og kun endrer tallverdiene (f.eks. klokke og spenninger), er det bare å skrive inn

"nvflash min_bios.rom"

Vent 10 sekunder, og trykk Y. Du vil da høre et pip. Etter en stund vil også lysene på tastaturet blinke. Flashingen tar kanskje 30 sekunder, men man merker jo når diskettstasjonen ikke lenger er aktiv. Hvis BIOSen i utgangspunktet er defekt, er det jo ingenting å tape på dette.

Å ta med parametre er visst bare nødvendig for å be programmet om å ta spesielle hensyn, som f.eks. å ignorere eventuelle uoverensstemmelser mellom den eksisterende BIOSen, og den du skal flashe inn. Hvis den eksisterende BIOSen er defekt, vil den neppe bli identifisert overhodet, men det er mulig at man må bruke et parameter også i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
ok...

men hvis jeg bruker det andre hovedkortet mitt, sammen med det integrerte skjermkortet, vil det virke, eller vil jeg da ødelegge det integrerte skjermkortet?

Hmmm, jeg er ikke dønn sikker, men jeg *vet* at man kan bruke et PCI-skjermkort sammen med det døde AGP-kortet man skal flashe, og at det fungerer som det skal. Ser ikke hvorfor det skulle være annerledes med integrerte kort. Dessuten får man jo feilmelding hvis BIOS man har på diskett ikke samsvarer med grafikkortets, og man må bruke parametre for å overstyre dette. Derfor er jeg rimelig overbevist om at dette vil gå greit. Trolig vil nvflash bare "henvende" seg til kort gjennom AGP-porten. Nvflash støtter nok bare nVidia-arkitekturer som er tilgjengelige i AGP/PCIe-grensesnitt.

Lenke til kommentar

er vel jeg som har antydet det...

merkelig nok, så funker det på det andre HK

har akurat satt det i, og da funket ikke det integrerte lengre, så jeg prøvde å flytte kablelen til skjermkortet, og jeg har bilde nå.

men i dette systemet, så har jeg bare diskettstjon i tillegg til skjermkortet og HK med ram og CU + PSU (og tastatur og skjerm)

bude jeg fortstt prøve å flashe???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...