Størrehammer Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Har byttet en rekke komponenter i maskinen.. alt ser ut til å virke helt til den skal begynne å laste os! Har installert Win 98, forsøkt med win xp oppgradering oppå det... professional m.m Her er forutsteningen(e) : Harddisk formatert, alle unødvendige kort er koblet bort, ram skal funke ifølge produsent (finner den også i bios)/oppstart. Problemet mitt er: det virker som om maskinen sliter med å se at det er koblet til en cd/dvd spiller,men bare når den starter på nytt fra OS'et! jeg har også tatt av pin(master etc for å se om det har noen virkning... Jeg vil rett og slett bare formatere hd, legge in win xp, men det virker som om maskinen bare vil kjøre fra en bootable disk (win98), for deretter gi meg valg 1:) installere win 98. 2:) starte maskinen ved hjelp av cd-rom 3:) starte maskinen ved hjelp av hd... ikke vil jeg installere OS flere ganger oppå... har vel installert/formatert 5 ganger nå... Er det noe jeg kan kjøre fra dos, for deretter installere win xp? PS! Jeg har win 98, win xp oppgradering, win xp proff.oppgr & win xp Prof.eng fullversjon... men den vil ikke boote fra noen av dem... Nå er det rett før jeg kaster hele dritten ut vinduet Er det noen som har noen kloke hoder ??? HJÆÆÆÆÆLP.... Endret 16. mai 2005 av Størrehammer Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Gå inn i bios, og sett CD-Rom som første BOOT-device. Lenke til kommentar
Størrehammer Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) det er gjort... men det spiller ingen rolle...! noen andre gode forslag ? har slette cmos, tatt ut batteriet, fjernet alle unødvendige komponenter, formaterer nå harddisken for n'te gang... er det noe jeg kan laste ned, som jeg kan boote windows xp med ? som er enkelt, selv for en som meg :-) Tanken har slått meg at det kan være ett komponent som er defekt, men da hadde det vel neppe virket slik det "virker"?? Har jo vært innom win 98, selv i 16 flotte fine farger... men aner ikke hvilken innstilling jeg evt. skal gå på i Bios... noen som har noen gode forslag? Endret 16. mai 2005 av Størrehammer Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Har selv opplevd at Windows CD ikke ville boote før jeg tok ut nettverkskortet. En ting du kan prøve er å bruke fdisk til å fjerne alle partisjoner. Så prøver du om XP CD vil boote. Lenke til kommentar
Størrehammer Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 har nå endelig fått installert win98! koblet fra kablene til usb 2.0 i fronten, koblet fra floppydisken, og buttet ide-kabelen til dvd-romen... har installert noen drivere som er til hovedkortet, restartet, og nå starter den opp igjen uten problemer i alle fall... men gjør den det om jeg installerer xp nå???? noen som har noen "safety-trix" før jeg går videre ??? Lenke til kommentar
Størrehammer Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 NEEEEIIII!!!!!!!!!! da er jeg tilbake der jeg startet igjen....fa..i hæl..... hva er det som skjer a'??? 1. jeg fikk installert win 98, "det gikk til og med ann å restarte maskinen uten at det var noe problem..." 2. jeg setter i winxp cd'n mens jeg er i win 98 3. begynner å innstallere winxp, men den må jo "starte på nytt" 4. maskinen starter opp, i det windows symbolet skal komme på skjermen, blir den helt svart og "dos"-markøren" blinker oppe i venstre hjørne... Det er en grunn til at nicket mitt er det det er.... Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) bruk 89 da vel. ustabilt men. kan du ikke bruke engelsk versjonen da? (hcis den funker da) kan jo hende at den godtar engelsk versjonen nå som du plutselig fikk innstalert 98... maybe i dont know.... man lærer av å feile sånn jeg har lært (læringen havarerte 5maskiner da og enda så er jeg vel en nykommer innen vidrekommende hehe) Endret 17. mai 2005 av oddis89 Lenke til kommentar
another_visitor Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) Hei, har du forsøkt å installere fullversjonen din av XP fra DOS ? Hvis ikke, prøv dette : Install Windows XP from DOS (ie. no OS on a new hard drive): Boot with a Windows 98 Start Up disk Insert the Windows 98 CD into the CD reader Run smartdrv.exe from the Win98 directory on the windows 98 CD (file caching) Type cd.. to back up to the root directory Insert Windows XP CD into the CD reader Copy the i386 folder to C:\ Go into C:\i386 folder on C: and type winnt.exe to launch the setup from the hard drive. m~ EDIT : kjør først FDISK og fjern alle partisjoner fra harddisken din, opprett en ny en og formater denne så du får du bort alt crap fra de tidligere installasjonene dine Endret 17. mai 2005 av another_visitor Lenke til kommentar
Størrehammer Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 blir gal snart nå... fikk ikke dette til å virke heller... det virker helt til maskinen restarter... noen som har noen andre forslag??? Hvorfor vil ikke maskinen boote? HJÆLP! Er det noe å se på i bios eller noe ? Lenke til kommentar
T42 Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Deaktiver disken i bios. Da vill den tvinges til å gå i boot Lenke til kommentar
Størrehammer Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 har snakket med leverandøren nå... jeg må flashe bios... flashe! kult ord... har hørt at det ikke er bare bare... noen som har en god oppskrift ? Lenke til kommentar
galaxee Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 har snakket med leverandøren nå... jeg må flashe bios... flashe! kult ord... har hørt at det ikke er bare bare... noen som har en god oppskrift ? Da må du nesten si kva HovedKort du har sikker på at du ikke booter opp win98 etter reboot? Har du installert xp? om du ikke greier å boote fra cd, kan du laste ned xp boot HER Du trenger 6 Disketter til det. Lenke til kommentar
Størrehammer Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Har fått link til oppdateringen... kortet er et Aopen n250a-FR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå