Antonsenlarsen Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Hei, jeg har store problemer med datamaskinen min. I løpet av en dag kan den henge seg/fryse opptil 20 ganger eller mer. Noen ganger restartes den automatisk også, og da jeg kommer inn i windows igjen etter restart, står det windows har et problem.... Alle drivere er oppdatert, antivirus er up to date, osv. Dataen har vært slik i over et år nå. Hva skal jeg gjøre ? Litt om PC'n AMD 2800+ 1,50 gb RAM FXF GForce 6600GT Endret 16. mai 2005 av Antonsenlarsen Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Sjekkliste for ustabil maskin: * Er CPUen varm? * Er skjermkortet varmt? * Levérer strømforsyningen nok strøm? * Er maskinen overklokket? * Er alle kabler riktig tilkoblet? * Ser du noen fysiske skader eller kjenner unormal lukt? * Har du oppdatért drivere og nyeste BIOS? Lenke til kommentar
trondl Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Samme problemet PC'en restarter seg selv. En sjelden gang i office, hele tiden i spill med grafikk. Det sier klikk, og en blåskjerm blinker kort. PCU er ikke varm, overklokking vet jeg ikke hva er, og jeg har ikke gjort endringer med kabler etc. Kjøpte brukt maskin, alt fungerte bra før. Formaterte disken og har lastet ned nyeste drivere. Kan det være noe med dette BIOS? Fant en oppskrift "flashing av bios", men det virker jo helt gresk. Ved oppstart av maskinen teller memory check til 1024 mb, og så begynner den å telle om igjen. Må trykke esc for å få startet xp. Hjelphjelp. Vi ikke måtte kjøpe ny maskin. amd 2ghz, geforce fx5200, xp, directx9, 1024 ram. Bios = Phoenix - awardBIOS v6.00PG. Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 Hvordan får jeg nyeste BIOS ? Lenke til kommentar
rozon Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 trondl: 1) I BIOS Setup er det et alternativ for Quick POST. Enable det alternativet. Da teller den minne kjapt og bare en gang. 2) Deaktiver automatisk reboot på BSOD. (Høyreklikk My Computer, Properties, Advanced, Startup and Recovery) Antonsenlarsen: Installer Windows på nytt. Slett alt på maskinen (formatter). Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) Hei, jeg har store problemer med datamaskinen min. I løpet av en dag kan den henge seg/fryse opptil 20 ganger eller mer. Noen ganger restartes den automatisk også, og da jeg kommer inn i windows igjen etter restart, står det windows har et problem.... Alle drivere er oppdatert, antivirus er up to date, osv.Dataen har vært slik i over et år nå. Hva skal jeg gjøre ? Litt om PC'n AMD 2800+ 1,50 gb RAM FXF GForce 6600GT Hva heter hovedkortet ditt? Hvilken ram har du (merke,hastighet)? Hva heter og hvor mange watt er strømforsyningen din? Når du har 6600GT anbefales det minst 350 watts strømforsyning. Endret 18. mai 2005 av Morten K Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Hvordan får jeg nyeste BIOS ? Si hva hovedkortet ditt heter,så skal jeg finne nyeste bios for deg og fortelle deg hvordan man flasher biosen. Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) fant det ut selv, og pc'n er i orden nå håper jeg;) takk jeg brukte Aida32, og jeg anbefaler det på det sterkeste !! Endret 18. mai 2005 av Antonsenlarsen Lenke til kommentar
rozon Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Aida32 er bra, men blir ikke oppdatert lengre. Astra32 er kanskje et likeverdig program...? Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 Huff, trodde alt var i orden jeg, men, i oppstarten står det Detecting....... og så går det en stund, og deretter står det, No BIOS is installed! wtf ? pc'n funker, men den meldinga indikerer vel til at noe er feil ? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Aida32 er bra, men blir ikke oppdatert lengre. Astra32 er kanskje et likeverdig program...? Aner ikke hva Astra32 er, men "nye" AIDA32 er Lavalys Everest Home edition. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Astra32 fungerer også når maskinen står i domener og på servere. Ellers er det vel smak og behag... Har du RAID kontroller eller noe lignende? Det kan være BIOS på denne som ikke detekteres. Å kjøre Memtest86 kunne kanskje vært verd et forsøk. efikkan sin liste virket også meget fornuftig. Sjekke vifter og hybelkaniner i tillegg kanskje. Finner du ikke noe, så er det bare 'the hard way' igjen. Ta ut all hardware og kjøre tester. Sett inn en og en komponent til maskinen blir ustabil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå