Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kasse til 2 x Dynabel DY 9412

Anbefalte innlegg

skal bygge kasse til 2 dynabel DY 9412 element.

Kassen skal være av 22mm mdf.

det skal være lukket kasse

volumet skal være mellom 20 - 30 liter pr element

så lurte jeg på hvor skal jeg feste elementene?

Alternativ 1:

Fjerne hattehylla og bygge kassen opp der slik at elementene ligger oppover.

Alternativ 2:

Beholde hattehylla og la elementene stå bakover

så tenkte jeg også på avstiver inni kassen hvordan skal jeg lage det og hvilket material skal brukes? Har hørt at spon og kryssfiner er mye bedre en mdf å bruke som avstiver stemmer det?

Skal ha 2 forsterkerene som skal henge helt innerst i bagasjerommet (Festet på ryggen til sete). Ganske praktisk plasering pga. at setene kan legges ned. Når du gjør det så ligger forsterkerene flatt i baksete :roll: Har også to 6 x 9 høytalere festet på langs på hver sin side av hattehyllen (Hattehyllen er avtagbar i plast)

Selv så vil jeg helst beholde hattehyllen og bruke alternativ 2. blir mye mer arbeid med kassen hvis den skal fjernes. med tanke på at det må vær helt nøyaktige mål for å få det fint osv.

Bilen den skal brukes i er en passat gl 87 modell. den har skrå bakluke.

Noen som har en mening om hvordan jeg skal bygge kassen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Heisann

Kan ikke hjelpe deg så mye, men jeg ville ha latt hatthylla vært i. Den skjuler mye av det du har i bilen. Jeg snakker ut av erfaring der. Men skulle den begynne å blaffre så får du bare slenge den ut av.

Utenom det, så vuderer jeg selv å bruke en sånn 12 tommer i en gammel Saab. Har sett på mye forskjellige ellementer. Blant annet JBL Power P1220E og Pioneer sine nye TSW3004SPL. Alle de er ellementer til under kr 2000,-. Har ikke kommet til noen konklusjon ennå, men DY 9412 er den som står høyst på lista foreløpig.

Jeg er derfor litt interressert i hvilke erfaringer du gjør med dem.

Når det gjelder avstivning ville jeg bare brukt 22mm mdf. Det er stivt og, ikke minst, lyd dødt.

Roy

Lenke til kommentar

Rent lydkvalitetsmessig vil det lønne seg å fjerne hattehylla og la elementene spilel inn i kupèen.

royzvoice sikter sikkert til at tjuvradder her har mer fri innsikt og kan bli fristet ved en slik løsning. Det kan nok stemme. En løsning her kan jo være å modifisere hattehylla. Forsterke og dempe og trekke tynn filt over der membranene er.

Da vil de både være skjult og vil ha potensiale for å spille penest mulig :)

Andre elementer rundt 2k som er verdt å se på er Soundstreams VGW, ta også kontakt med Lanpro for tilbud på Infinity Kappa Perfect.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på å å lage ei ramme med høytalerstoff som sjuler elementene (Hvis de skal monteres i hattehylla). Og itilegg sote vinduene bak så det ikke er noen mulighet for å se dem utenfra. Er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Plaseringen av forsterkerene gjør det litt vanskeligt å få plass til elementene hvis de skal være i hattehylla. tror jeg kommer til å kjøpe et element. Så lager jeg et par test kasser for å prøve meg litt fram. Jeg prøver jo på å få best mulig lydkvalitet i bilen. så det frister veldigt å ha dem i hattehylla (blir endel mer arbeid med kassen da). Må jo bygge helt ny hattehylle med kasse på da.

Så har jeg et "dumt" spørsmål :blush: Hva er formelen for å regne ut volum? burde kansje vist det selv etter 12 års skolegang ;) hehe.

Endret av Poolish
Lenke til kommentar

Høres ut som en bra plan dette :)

Har hodet tatt ferie allerede, hehe :p

Tips; se på benevninga, den er i kubikk, altså opphøyd i 3. potens; m3.

For en kubisk kasse må en da multiplisere tre ulike metriske verdier, nemlig høyde, bredde og lengde.

Skal du ha skrå bakvegg deler du inn kassa slik at en del blir kubisk og de(n) andre blir trekantig(e).

Formelen for volumet av en rettvinkla trekant er G*h*d/2 hvor G er grunnlinja for den rette vinkelen, h er høyden og d er dybden.

Ellers kan du jo søke på google etter formler :)

Lenke til kommentar

Vil først fraråde all bruk av 6*9" om du er ute etter god lyd.

Søk litt etter '6*9"' på forumet så finner du ut hvorfor. Absolutt ikke å anbefale.

Bruk heller penga på et skikkelig komponentsett foran og en god forsterker til dette. Det er der du sitter, og det er der musikken bør formidles siden det er derfra du får det meste av lyden, subene formidler jo kun ca 40Hz av det hørbare spekteret som du vil ha i bilen. De resterende 19960 sørger komponentsett og evt. midbasser for. Det er der godlyden kommer fra ;)

Ellers ser det ganske fornuftig ut. Sjekk her for en bra kassebyggingsguide :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Vil først fraråde all bruk av 6*9" om du er ute etter god lyd.

Søk litt etter '6*9"' på forumet så finner du ut hvorfor. Absolutt ikke å anbefale.

Bruk heller penga på et skikkelig komponentsett foran og en god forsterker til dette. Det er der du sitter, og det er der musikken bør formidles siden det er derfra du får det meste av lyden, subene formidler jo kun ca 40Hz av det hørbare spekteret som du vil ha i bilen. De resterende 19960 sørger komponentsett og evt. midbasser for. Det er der godlyden kommer fra ;)

Ellers ser det ganske fornuftig ut. Sjekk her for en bra kassebyggingsguide :)

Ja vet godt det at 6x9 høytalere ikke er så mye å satse på :) høytalerene er bare noe jeg har til overs + at jeg har to utganger på forsterkeren som også kommer til å stå ubrukte. tenkte å bruke dem til å få litt "større" lydbilde i bilen. Skal bruke seas lotus performens komponent sett framme i bilen. Her står det komplette annlegge jeg skal ha opplistet: Komlett annlegg :)

denon forsterkeren min har 6 kanaler. så jeg tenkte å brokoble 4 til 2 x 100 for å driive komponentsette så bruker jeg de 2 siste til å drive 6x9 høytalerene. Stiller ned volumet endel på 6x9 så har ikke lyden i de så mye å si mer en a de gir et litt større lydbilde og bedre diskant bak. ved de rette innstillingene på forsterkeren så fkk jeg dem til å spille ganske klart å fint må bare teste dette sammen med resten av oppsette før jeg bestemmer meg.

Tusen takk for alle hjelp og gode råd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...