Torehs Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Når du lagrer bildene dine, hvordan sorterer du dem? Hvilke filnavn bruker du? Dato? Bildebeskrivelse? Dato på mappene? Eller navn på tur? Kategori? Dere skjønner hva jeg mener. Hvordan er ditt system? Lenke til kommentar
christopherH Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Noen foretrekker å bruke egene bildeorganiseringsprogrammer, som f.eks Picasa. Personlig så sorterer jeg bildene etter dato de er tatt... Navner mappene med engelsk datoformat, sånn at de sorterer seg etter dato på korrekt måte. F.eks "2005.05.17 17. mai i oslo" ellers så ligger det vanligvis en mappe også for hver måned der såkalte diverse bilder havner. "2005.05 Div bilder Mai" Mvh Christopher Endret 16. mai 2005 av christopherH Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Lagrer alltid i følgende mappestruktur: YYYYMMDD Beskrivelse (Hovedmappe) Raw - Undermappe med originaler Processed_Web - Undermappe med små jpg filer for web eller mail bruk Processed_Tif - Undermappe med bildene som er ferdig behandlet i beste kvalitet Processed_Print - Undermappe med store jpg filer for utskrift Beholder filnavnene direkte fra kameraet. Bruker iView Media Pro til å holde styr på bildene Arbeidsflyt Oppretter hovedmappe med tomme undermapper Dumper minnekortet til Raw mappen Sletter mislykkete bilder Konverterer raw filene til tif med Nikon Capture, Capture One , Photoshop eller Bibble Lagrer ALLTID tilbake til Processed_Web,tif eller Print avhengig av videre bruk. Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Hei Arkiverer på følgende måte og tror det vil fungere over tid! \mine bilder\2005\01\filformat\(navn på aktivitet)\ååmmdd_001.format Lagrer først i raw så konverterer jeg med redigering til en tif fil som igjen lagres i jpg format. Det funger i XP utforsker samt i Nikonview, lett å finne frem. Per Lenke til kommentar
Torehs Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) Selv bruker jeg dette systemet: Eks: mine bilder/2005/Hæstadtur/Hæstadtur 001.jpg Tror heller jeg skal bruke dette systemet: Mine Bilder/2005/Hæstadtur/20050517_001.jpg eller: Mine Bilder/2005/05 Hæstadtur/20050517_001.jpg Hvis ingen har noen andre gode tips? Endret 17. mai 2005 av Torehs Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Som tidligere foreslått bør du sikre originalfilene ved å alltid ha de i egen mappe. Dette gjelder spesielt jpg filer som taper kvalitet hver gang de blir lagret. Lenke til kommentar
joacande Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Jeg bruker Fotostation..Veit ikke om så mange kjenner til det, men jeg vet det brukes i en del aviser. Fungerer utrolig bra..jeg har lagret 2,500 bilder på pc'en cirka, fordelt på 30 mapper, og jeg har system på det..Jeg beholder det opprinnelige nummeret fra kameraet. Jeg kunne sikkert løst det på en bedre måte, men det jeg har fungerer.. Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Mine Bilder/2005/Hæstadtur/20050517_001.jpgeller: Mine Bilder/2005/05 Hæstadtur/20050517_001.jpg Hvis ingen har noen andre gode tips? Bare ett forslag? Mine Bilder\2005\05\RAW(Orginal)\Hæstadtur\20050517_001.nef/jpg Dette er orginalen du henter redigerbare filer, hvis du tar bilder i råformat lar du filene være i det Mine Bilder\2005\05\TIF\Hæstadtur\20050517_001.tif/jpg Her optimalisererte filer for utskrift og henter til web, dette blir en redigert og optimalisert kopi av raw/orginal, eller jpg hvis det er det formatet du tar bilder i Mine Bilder\2005\05\WEB\Hæstadtur\20050517_001.jpg Filer til visning, web og som kan sendes pr e-post. Du vil i dette tilfellet ha full kontroll, uberørte orginaler, optimaliserte filer for utskrift og et album til å vise frem samt filer du kan sende pr. e-post. Dette er slik jeg arkiverer, tar så backup hver gan jeg fyller på med bilder. Per Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Bilder\Nikon D70\2005\Mai 17. Chillings i byen Bilder\Fuji\2005\April 28. Kattene Lenke til kommentar
christopherH Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Som tidligere foreslått bør du sikre originalfilene ved å alltid ha de i egen mappe. Dette gjelder spesielt jpg filer som taper kvalitet hver gang de blir lagret. Det stemmer forsåvidt at det vil bli et minimalt kvalitetstap første gangen man lagrer en jpg fil på nytt etter redigering. Denne forskjellen kommer på grunn av forskjeller i komprimeringslogaritmen som brukes i de forskjellige programmene. Men så lenge man lagrer på høyeste mulige kvalitet, så kan du lagre en .jpg flere tusen ganger om man vil uten at den taper seg i kvalitet.... Off topic, men... Lenke til kommentar
Skikongen Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) Ofte er man på tur flere sammen og tar bilder med flere kameraer. Da er det greit å kunne legge alle bildene som er tatt i samme mappe og få dem i kronologisk rekkefølge. Det gjøres enkelt med programmet PIE (picture information extractor). Her kan du navne filene (batch) ut fra EXCIF informasjonen. F.eks. ååmmdd_ttmm_ss.jpg. Husk bare å synce klokkene i forkant... Endret 17. mai 2005 av Skikongen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå