hojo Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Hei! Jeg lurer på om det er noen som kan fortelle meg hvilken dekoder man skal bruke for å få gjort om tallene fra totallsystemet til 10 tallsystemet, på multisim 2001. Slik at jeg kan se tallene på et 7 segmet! Takker for svar!! Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 er ikke 100% sikker men husker jeg ikke feil tror jeg det var en IC som heter 4511 eller noe sånt Lenke til kommentar
CFD Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 DU må først ha en Binary til BCD converter også en BCD to sevensegment. Du kan droppe BCD->7segment hvis du bruker ferdig dekodet 7segment (det finnes kun i det programmet og ikke på elfa) Jeg har nesten bare brukt Elektronic workbench ,men det er samme programmet. Lenke til kommentar
Windaloo Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) De jeg brukte i en teller for lenge siden er 74LS76(JK-Vippa) og 74LS47(BCD-syvsegment)<--Dekoderen du er ute etter.. Du kan bruke 4 JK-vipper i stedet for Binær->BCD dekoder og ta Q-utgangene og koble til BCD->Syvsegment dekoderen hvis du vet hvordan.. Hvis ikke er det bare å si ifra så kan jeg kanskje prøve å tegne no for deg.. EDIT: Ved å koble sammen JK-vippene lager du en såkalt "Asynkron teller" Endret 20. mai 2005 av Windaloo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå