Gå til innhold

Pentium 4 vs. Celeron

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De nye celeronene er bydg på "willamette" kjernen. Den ble før brukt til P4. I *p4-format* var dem ikke no særlig tess til overklokking. Nå har intel bare kuttet l2cacheen i 2 og kalt det en celeron. Jeg vil tippe at dem IKKE er no gode til å overklokke, scorer nok ikke så høyt på div. ytelsestester heller.

Lenke til kommentar

Du får nok ikke Willamette-Celerons klokka til mer enn 2 - 2,2 Ghz MAX ... Dette pga at de er laget med 0.18 mikrons prosess og de allerede er nesten i toppen hva den kjerna klarer. Det blir nok en stund til vi ser northwood baserte Celerons med 0,13 mikron siden Intel har så mye ledig 0.18 produksjonskapasitet + at Intel ønsker en ræva Celeron ... ihvertfall så ræva at P4'n ikke er i fare.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-14 15:07, ufo skrev:

Det blir nok en stund til vi ser northwood baserte Celerons med 0,13 mikron siden Intel har så mye ledig 0.18 produksjonskapasitet + at Intel ønsker en ræva Celeron ... ihvertfall så ræva at P4'n ikke er i fare.

Trudde det var omvendt jeg ? at dem hadde altfof lite 0.18 produksjonskapasitet, og at det faktisk ikke er lenge til dem starter celeron produksjon med northwood kjerne. Antakelig da med 128 eller 256kb l2 cache..

Lenke til kommentar

Nix, de har for lite ledig 0,13 micron til å begynne med Celeron produsjon med Northwood-kjerne. Det koster nemlig bøtter og spann av dollars å bygge om sånne stor produksjonsanlegg.

Intel har en god del 0.18mikron kapasitet fra P-III og P4 Willamette og konsentrerer 0.13 anlegga på P4... Celeron vil komme i 0,13 den også, siden dette sparer Intel masse dollars pga lavere materialbruk etc.

Så inntil Celeron kommer som 0.13 vil jeg anse den som et elendig kjøp. Celeron uten klokking er dårlig, men de kommer seg med litt heftig fsb :wink:

Lenke til kommentar

Duron er faktisk ikke så ille. 1Ghz, 1,1Ghz og 1,2Ghz er IKKE multiplier låst, og de kan klokkes en god del uten noe fikling. Dessuten koster de jo ingenting. Skal du ha en virkelig BILIIG pc, er det jo ingenting som slår nForce+Duron på pris/ytelse ihvertfall...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-14 16:27, Holmgr3N skrev:

Så vidt jeg vet er Celeron Tualatin ute med 0,13 microns kjerne.Denne er vel på høyde med P4 NW på OC!

Tja, .. du kan vel klokke den til 1,5-1,6Ghz før den stopper. Klarer du mer så er du heldig. Husk på at Celeron Tualatin er basert på Pentium 3 designet, som pga 0.13 mikron klarer å komme over 1Ghz. MEN 0.13 mikron er ikke ensbetydene med 3Ghz !! En av grunnene til P4 kan nå høyere frekvenser enn P3 er fordi P4 har et annet design, mer kompleks på mange områder, men likevel enklere bygd opp => godt potensiale for høye klokkehastigheter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...