NightWolfie Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Her om dagen fikk jeg et veldig godt spørsmål: Hva betyr half-life? Jeg søkte rundt på google men fant ingenting. Derfor tenkte jeg jeg skulle spørre dere. Noen kloke svar? Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Den norske ekvivalenten for 'half-life' tror jeg er halveringstid. Det brukes blant annet i sammenheng med radioaktivitet, hvorav det mest nærliggende kanskje er C14-datering. Hvorvidt det er radioaktivitet i stoffet eller noe annet, er jeg ikke hèlt sikker på. Det får eventuelt noen andre forklare. Edit: skrivefeil. Endret 16. mai 2005 av Rafael Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Half-Life. Dette er en grådig feilpost alek. *rapportert* Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 Undskyld meg da for at jeg ikke graver meg gjennom HELE forumet for å lete etter en passende tråd! OMG Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 Halvt liv? Hehe Ja, men skjønner ikke helt meningen med det Lenke til kommentar
Bloody Mess Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Tror ikke du har kapasitet nok til å skjønne meningen, når du ikke engang klarer å poste en tråd i rett forum. Eller bruke søkefunksjonen. Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Tror ikke du har kapasitet nok til å skjønne meningen, når du ikke engang klarer å poste en tråd i rett forum. Eller bruke søkefunksjonen. Har jeg spurt deg om det??? Fint bilde av deg :!: Endret 16. mai 2005 av NightWolfie Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Halvt liv? Half-Life har en videre mening ut over den direkte oversettelsen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Tja.. Denne hører vel egentlig til enten Half-life forumet eller til vitenskapsforumet. Jeg tror jeg flytter den til Half-life forumet siden det sikkert er flere der som lurer på hva half-life egentlig betyr. Jepp, det er snakk om radioaktiv halveringstid, noe som også bygge opp under i logoen til spillet: Advarselsymboler for radioaktive materialer ser slik ut: Kilde Endret 24. mai 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
DurinVIII Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Jaja. Men er det noen som vet hvorfor de har brukt lambda (den a-lignende tingen) som logo? Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Jaja. Men er det noen som vet hvorfor de har brukt lambda (den a-lignende tingen) som logo? Lambda complex er jo navnet på forskningsstasjonen der Gordon jobber i Half-Life. Correct me if Im wrong.. Lenke til kommentar
Erwin Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 http://en.wikipedia.org/wiki/Lambda Og Gordon jobber i Sector C test labs... Lenke til kommentar
XzIz0 Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Jaja. Men er det noen som vet hvorfor de har brukt lambda (den a-lignende tingen) som logo? Logoen til half life mener jeg er logo for bølgelengde. correct me if im wrong Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Lambda er symbolet på bølgelengde, som har med stårling å gjøre, ergo også med atomer og kjernefysikk og halveringstid. Et godt eksempel på halveringstid er: I løpet av livet får man tilført C-14, ett karbonisotop gjennom innpusting. Når man dør, spaltes dette stoffet hele tiden, og tiden det tar før det er halvert kalles halveringstid. Man kan bruke denne metoden for å finne hvor gammelt ett eller annet dødt organisk materiale er. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Lambda er symbolet på bølgelengde, som har med stårling å gjøre, ergo også med atomer og kjernefysikk og halveringstid. Et godt eksempel på halveringstid er: I løpet av livet får man tilført C-14, ett karbonisotop gjennom innpusting. Når man dør, spaltes dette stoffet hele tiden, og tiden det tar før det er halvert kalles halveringstid. Man kan bruke denne metoden for å finne hvor gammelt ett eller annet dødt organisk materiale er. Karbon har tre isotpoer, C-14, C-13 og C-12, og bare C-12 er stabil. Det forutsettes at fordelingen av de tre isotopene er konstant i atmosæren, siden nye isotoper dannes hele tiden. Levende organismer fornyer karbonet så lenge de lever, og utskiftningen av karbon skjer så hurtig at man regner fordelingen av isotoper lik som i atmosfæren. Men etter at organismen er død vil ikke nytt karbon bli tilført. Da måler man fordelingen av isotopene og beregner så alderen ut fra halveringstiden til karbon. Lenke til kommentar
stianfs Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Lambda er symbolet på bølgelengde, som har med stårling å gjøre, ergo også med atomer og kjernefysikk og halveringstid. Et godt eksempel på halveringstid er: I løpet av livet får man tilført C-14, ett karbonisotop gjennom innpusting. Når man dør, spaltes dette stoffet hele tiden, og tiden det tar før det er halvert kalles halveringstid. Man kan bruke denne metoden for å finne hvor gammelt ett eller annet dødt organisk materiale er. Karbon har tre isotpoer, C-14, C-13 og C-12, og bare C-12 er stabil. Det forutsettes at fordelingen av de tre isotopene er konstant i atmosæren, siden nye isotoper dannes hele tiden. Levende organismer fornyer karbonet så lenge de lever, og utskiftningen av karbon skjer så hurtig at man regner fordelingen av isotoper lik som i atmosfæren. Men etter at organismen er død vil ikke nytt karbon bli tilført. Da måler man fordelingen av isotopene og beregner så alderen ut fra halveringstiden til karbon. Jaha. Lenke til kommentar
DurinVIII Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 OI Får du noe tid til Half Life mellom boklesinga di da?? :!: Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 En ting til, start HL1, så ser dere det står en del i "startbildet" blant annet "C-14" med store bokstaver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå