Linseklikk Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Det er svært mange meninger om linser til digitale speilrefleks kameraer. Enkelte fotohandlere mener at Canon 350D kun skal ha EF-S linser for å få riktig utbytte av billedbrikken. De hevder at en bildebrikke reflekter lys fra overflaten, og at objektivet må være tilpasset for dette. Film reflekterer ikke lyset på samme måte. Dermed mener enkelte at ”gamle Canon EF-objektiver ikke kan brukes til de nye digitale speilrefleksene. De hevder at de dyre L-objektivene til Canon til nød kan brukes, men at det likevel ikke gir fullgodt resultat på et digitalt kamera. Har noen av dere erfaringer med bruk av de gamle Canon EF objektivene (eller Sigma med Canon innfatning) på digitale speilrefleks..? Hva ble resultatet…? Lenke til kommentar
olemm Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Det blir ikke mange objektivene for canon-brukere å velge mellom da.. for ikke å snakke om for sånne som meg som bruker Canon 10D som ikke tar EF-S, for ikke å snakke om de som bruker 1D-serien med 1.3 og fullframe sensor. Trur dette problemet er svært marginalt, selv om Sigma og Tamron relanserer sine objektivserier med digital coating er det ikke noe i veien for å bruke de gamle objektivene. Hva Canon angår tror jeg kombinasjonen av EF-obj. og EOS-digitalhus er nokså velprøvd, hadde det ikke fungert bra nok hadde det sannsynligvis vært gjort noen oppdateringer på EF-objektivene. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Dummeste påstand jeg har hørt, hvilken fotoforhandlere er dette? Alle EF-objektiver kan brukes på 350D, også L-objektiver og tredje-parts objektiver (pirat-objektiver som noen vil kalle det). EF-S objektivene er i såmåte kun tilpasset digitale EOS-hus fra Canon av nyere dato, 300D, 350D og 20D, som har bildebrikker av APS-C formatet. Du finner mange bilder her tatt med 350D/Rebel XT med både kit-linser (EF-S) og andre EF-linser: http://www.photosig.com/go/photos/browse?id=32082 http://www.photosig.com/go/photos/browse?id=32206 Lenke til kommentar
Linseklikk Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 På nettet leser jeg hos linseprodusenter: ”Super Multi Coating reduces flare and ghosting that tends to occur when using digital SLR cameras.” Er dette bare et salgstriks …? Selvfølgelig forstår jeg at de gamle EF-objektivene til Canon kan brukes. Spørsmålet er om de gir like gode resultater som det spesialiserte EF-S objektive eller Canon sine L objektiver. Jeg kjenner ikke Canon så godt. Jeg har hele tiden hatt Pentax og objektiver i toppklasse. De veier ca 5 ganger så mye som dagens plastobjektiver. En annen ting, er alle objektiver til EOS kameraene til Canon såkalte EF-objektiver. Greit å vite når jeg skal handle brukt.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Det er nok noen som vil selge nye linser til Canon eiere som skal kjøpe digitalt speilrefleks. Det har ved flere anledninger kommet kunder inn i butikken og fortalt at "ja, men jeg kan jo ikke bruke de gamle EF objektivene, for det sier den og den i den og den fotobutikken at gir dårlig resultat". Har måttet forklare for ganske mange at det bare er tull. Forskjellen er ørliten, og har i praksis ikke noe å si for en helt vanlig amatørfotograf. Enden på visa blir at de kjøper utstyr for noen tusen der jeg jobber, fordi vi faktisk er ærlige. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 På Nikon D70 så har jeg vært borti flare og ghosting fra objektiver som er beregnet på 35 mm film. Men bare når det gjelder sterkt overeksponerte punktkilder som for eksempel stjerner. På vanligere motiver har jeg ikke hatt noen problemer. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 På Nikon D70 så har jeg vært borti flare og ghosting fra objektiver som er beregnet på 35 mm film. Men bare når det gjelder sterkt overeksponerte punktkilder som for eksempel stjerner. På vanligere motiver har jeg ikke hatt noen problemer. Dette kan kanskje også komme av UV filter om man bruker et "billig" ett? Nå vet jeg ikke om du bruker dette, men billige filter er ikke coated på en slik måte at lysreflekser kan unngås. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå