The_evil_blue_toad Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 I dag da jeg sjekket vg.no ble jeg midt sagt kvalm over en av sakene. Saken det gjelder omhandlet fyllebråk i stockholm, men det jeg reagerte på var bruken av bilde og overskrift. De hadde nemlig satt en rød ring rundt offeret og brukt overskriften "her har 25 åringen sekunder igjen å leve". Er det bare meg eller har pressen virkelig begynt å følge strofen "smi mens liket er varmt"? Det virker nærmest som om de gleder seg over det hele. VG (se etter overskriften og bildet) : http://www.vg.no/ Saken: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=277517 Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Pressen begynner å bli dristige på bilder og tekst, ja. Forøvrig er vel bildet ok, men satt i sammenheng med det de skriver synes jeg det var litt på kanten. Legger ved et bilde av forsiden, slik at de som eventuellt ser denne om noen dager kan se. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Jeg vet ikke, Frederik... jeg er av den oppfatning at folk burde utsettes for grusomme bilder i nyhetene, slik at de virkelig forstår det fulle alvoret, og ikke kan lure seg selv med at "Men det skjer jo ikke her.... men det er jo så langt borte... jo men jeg kjenner jo ikke de..." Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Joda, jeg er litt enig, men det blir litt ekstremt noen ganger. Bildet i seg selv er veldig gripende, ved at man ser mannen strekker armene ut, etter menneskene. Om han gjør det for hjelp eller ikke vet vi jo ikke, men det blir et veldig spesiellt bilde, kombinert med overskriften. At slike bilder blir mer og mer vanlig, nå som flere og flere mennesker får seg en mobiltelefon med kamera er sannsynlig å tro. For pårørende blir det veldig sterke ting å få se. Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Joda, jeg er litt enig, men det blir litt ekstremt noen ganger. Bildet i seg selv er veldig gripende, ved at man ser mannen strekker armene ut, etter menneskene. Om han gjør det for hjelp eller ikke vet vi jo ikke, men det blir et veldig spesiellt bilde, kombinert med overskriften. Hvis du leser artikkelen så står det at bildet ble tatt før han ble sparket i hodet, altså mens han var på vei til den andre siden for å slåss. At han ligger nede kommer nok av at han akkurat hadde hoppet ned fra den ene siden og var for full til å kunne ta seg for da han landet. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Må si at jeg fikk en vond følelse i magen av å se disse bildene og lese artikkelen. Jeg tenker automatisk "Tenk om dette var meg, eller vennene mine? Hva med familien min?". Allikevel tror jeg det er sunt at man er klar over hva som faktisk skjer i verden, særlig når man nærmer seg myndig alder, og må forberede seg på et hardt møte med verden (). Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 jaja.... kondolerer..... bor ute på bondelandet og har aldri tenk å nærme meg byen noen gang EVVER. sist gang gikk jeg som her hjemme og tenkte på alt mulig drit plutselig ble jeg revet bakover av kameraten min og snittet av en trikk. samme skjedde med en drosje.... par månder etter på skjedde det samme med trikken men da var jeg aleine og ingen dro meg vekk...laget en rift i jakken min.. hehe men går det strøm i togsporet eller kom toget? eller er t-bane noe helt annet? (i såfall skulle jeg hatt grillet pølse mellom beina:D) Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 VG og Dagbladet er opptatt av å tjene penger. Slikt selger, dermed tjener de mer. Dette er strengt tatt ikke noe nytt... Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 oddis89, selv på bondelandet så ser man vel til venstre og høyre før man går over gata? Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 oddis89, selv på bondelandet så ser man vel til venstre og høyre før man går over gata? hehe da har du ikke vært i flå..... Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Stygg sak ... litt usikker på bildebruken ... den har eg forsåvidt sett før, så jeg syns ikke det er noe værre enn før for å si det slik. Har sett nyhetsklipp på nrk og tv2 med reportasjer fra krig hvor man sleper rundt på døde, skyter folk til de dør osv osv men.... eg vet ikkje helt. Eg for min del blir ikkje påvirket nevneverdigt, men eg er mer bekymret for "sarte sjeler" som barn og sånt... men ... Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Jeg vet ikke, Frederik... jeg er av den oppfatning at folk burde utsettes for grusomme bilder i nyhetene, slik at de virkelig forstår det fulle alvoret, og ikke kan lure seg selv med at "Men det skjer jo ikke her.... men det er jo så langt borte... jo men jeg kjenner jo ikke de..." Er jo nettopp sånn det er i usa. Der vises bare tragedier på tv hele tiden og du ser hvor fucket det landet er. Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 men går det strøm i togsporet eller kom toget? eller er t-bane noe helt annet? (i såfall skulle jeg hatt grillet pølse mellom beina:D) Altså,det er ikke farlig å gå på selve skinna,så lenge ikke toget kommer da,det sier seg selv... på t-banen i oslo,så kan du se at de farlige strøm kablene ligger under den gula plast ramma langs sporet...det er hvis du fikler under der at du kan få strøm.... På trikk og Tog,som bruker en strømtilførsel over selve toget,så er det farlig å være nær den,det er til og med farlig å nærme seg den... fordi strømmen er så høy,så trenger du ikke være nær selve tilførselen før det smeller. Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Pressen begynner å bli dristige på bilder og tekst, ja. Forøvrig er vel bildet ok, men satt i sammenheng med det de skriver synes jeg det var litt på kanten. Legger ved et bilde av forsiden, slik at de som eventuellt ser denne om noen dager kan se. og der står de på rekke og rad og gidder ikke å hjelpe Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Problemet med media i Norge er at dei ikkje er interisert i å raportere ting som hender i virkeligheten, men drar ut saker som er ekstreme og uvanlige. Etter som desse sakene ser ut til å selge meir enn granskande journalistik rundt ei sak eller ein gjennomgående reportasje. Samtidigt tar det fokus vekk fra det som media og ytringsfrihet var meint fot. Å informere massene. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 En ting kan eg uansett si - journalistikken i norge er skikkelig dårlig, det er så lavpanna at det er merkeligt at folk ikke reagerer på alt "lav-iq" stoffet. Tror ikke nødvendigvis at folk ikke er interessert i skikkelig journalistikk, men denne saken er ikke spesielt grotesk spør du meg. Altså det er nok av torturbilder, krigsbilder, bilder av henrettelser osv osv. Men nå virker det som om de sparker alle journalistene (dagbladet f.eks) ... og jeg kan ikke skjønne det, når det er de som lager innholdet ... som vi gidder å lese ... Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 jeg sytes det er rart journalisten bare står der å tar bilder istedet for å kansje kunne reddet livet til fyren... i denne situasjonen så det litt vanskelig ut men alikavell! Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 jeg sytes det er rart journalisten bare står der å tar bilder istedet for å kansje kunne reddet livet til fyren...i denne situasjonen så det litt vanskelig ut men alikavell! Det er ikke en journalist som har tatt bildene, men en fyr som mer eller mindre tilfeldigvis var på stedet. Ikke godt å si iom at fotografen er kreditert som "privat". Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 jeg sytes det er rart journalisten bare står der å tar bilder istedet for å kansje kunne reddet livet til fyren...i denne situasjonen så det litt vanskelig ut men alikavell! Overvåkningskamera. Media beveger seg hele tiden i gråsonen, dette bildet er jo nok en test for å se hva vi "tenner" på eller ei. Det hele koker ned til hvor lavmål vi mennesker er og om vi ønsker å se dødscener eller ikke. Personlig så er jeg møkka lei av slike nyheter, burde fokuseres litt mer på det positive i sammfunnet enn alt det negative som bare gjør oss enda mer pessimistiske. Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 jeg sytes det er rart journalisten bare står der å tar bilder istedet for å kansje kunne reddet livet til fyren...i denne situasjonen så det litt vanskelig ut men alikavell! Overvåkningskamera. Media beveger seg hele tiden i gråsonen, dette bildet er jo nok en test for å se hva vi "tenner" på eller ei. Det hele koker ned til hvor lavmål vi mennesker er og om vi ønsker å se dødscener eller ikke. Personlig så er jeg møkka lei av slike nyheter, burde fokuseres litt mer på det positive i sammfunnet enn alt det negative som bare gjør oss enda mer pessimistiske. Eh, nei. Hvis du leser artikkelen det er linket til i den første posten, vil du kunne lese dette: Bildene VG Nett kan presentere i dag har den svenske avisen Aftonbladet fått fra et vitne som fulgte det som skjedde på T-banestasjonen Sätra utenfor Stockholm kl. 02.30 natt til lørdag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå