Gå til innhold

Noen spørsmål...

Anbefalte innlegg

1. Er det vanskelig å ødelegge kjernen på den nye xp1800+ prosessoren jeg skal kjøpe?

2. Dette er sikkert et litt dumt spørsmål: Kan man skade kjernen hvis man tar kjølepasta på prosessoren feil på? Har hørt at man bare skal ha et knappenålshode men kjølepasta på prosessoren.

3. Jeg bestilte en 512 MB DDR minnebrikke i går til 900 kr. Var det et godt kjøp i disse tidene hvor minneprisene smyger seg oppover?

PC'en under er den jeg skal få, ikke den jeg har nå (elkjøp pc...)

specs.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, skal litt til for å ødelegge kjernen. Les bruksanvisningen nøye. Vask av kjernen med f.eks isopropanol, så legger du et tynt lag med pasta. Hvis du søler er det bare å tørke det bort med isopropanol. Selvsagt kan du ødelegge den hvis du er klønete, eller såkalt "sleggemekaniker".

Bra deal på minnet. Og ja den pc'en blir rask.

Dersom du er redd for å ødeøegge kan du jo kjøpe en slik. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=D4AACS

[ Denne Melding var redigert av: Kafarsken på 2002-07-14 12:05 ]

Lenke til kommentar

Bare du er forsiktig når du monterer kjøleribbe/vifte burde det gå helt fint. Samtidig må du sikkert bruke endel kraft for å få ribba på plass, så det gjelder å bruke makt forsiktig :grin:

Hvis du bare presser på ene hjørnet av ribba, kan jo coren knekke i det hjørnet, så prøv å hold ribba slik at trykket fordeles jevnt.

Ha på et tynt lag kjølepasta på selve coren (1/2 mm tykt eller noe sånt), da bør det ikke være noe problem. Enkelte har vel misforstått og tømmer hele tuben med kjølepasta utover hele CPU'en, hvis det er strømførende kjølepasta vil den jo kortslutte CPU'en eller hovedkortet (kan jo bli så mye pasta at det renner utover hovedkortet også :smile:

900 kroner for 512 MB er billig i dag ja, men for to uker siden hadde det ikke vært spesielt billig.

Synes oppsettet til ny PC så ok ut jeg. :smile: Athlon XP1800+ gir mye ytelse pr krone. Kabinettet er romslig og pent å se på. Skjermkortet gir også mye ytelse pr krone, og lett å klokke opp til 4400-hastighet.

Det finnes jo raskere CPU'er, men det er ikke sikkert de er verdt de ekstra hundrelappene. Kan være bedre å bruke dem på større og raskere harddisk. Anbefaler Western Digital 120 GB med 8 MB cache :smile: Komplett har dem på tilbud til og med mandag.

Ellers er 80 GB disker så billige for tiden at det er kanskje et bedre valg. Seagate Barracuda IV 80 GB er veldig stillegående hvis det er viktig for det.

Du kunne jo ha sett på alternativer med Pentium 4 på 1.6 eller 1.8 GHz, som du selvfølgelig overklokker til 2.13 eller 2.4 med å sette opp bussen fra 100 til 133 MHz :wink:

- Jørn

Lenke til kommentar

Du overklokker lett Pentium 4 1.6 eller 1.8 til 2.133 eller 2.4 GHz uten noe ekstra kjøling utover standard boxed vifte Bare husk å kjøpe 512 kb versjonen (Northwood) og ikke 256 kb :smile:

Er litt prisforskjell da, en Pentium 4 1.8 GHz koster dobbelt så mye som en Athlon XP1800+ :sad:

Skjermkortet overklokker du også uten noe ekstra kjøling, men du er ikke garantert å få den helt opp i Ti4400 hastighet da.

- Jørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...