Gå til innhold

Magnet påvirkning av hd (pc i bil)

Anbefalte innlegg

Driver å skal bygge en pc i bil Audi RS2 :thumbup:

Vel pc'en skal bli del av en stereoinstallasjon og blir da utsatt for magneter fra høytalere osv noen som veit hvor stor avstand en må beregne før de klikker eller blir påvirket ?

Montere hd i kabinett og kjøre via usb ? Noen som har peiling ?

Benytter 2.5 tommere i installasjonen fra hitachi.

Takker for all input her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke at jeg har peil på magneter og harddisker, men jeg tror jeg ville hatt litt mer dokumentasjon enn

"Dette med HDD'er og magneter er visst veldig blåst opp mener eg."

før jeg satte en pc nær et fett basselement :-)

Lenke til kommentar

Det er visstnok en veldig sterk magnet i harddisken (lesehodet), så akkurat det tror jeg ikke du trenger å tenke på. Ting som muligens kan bety mer, er vel vibrasjoner og lignende om du har planer om å plassere pc-en rett ved en sub.

Lenke til kommentar

Sendte en pm til zippo, men tviler alufolie funker prøvde dette på hjemmekinoen for en stund siden da bildet ble vrengt og missfarget av høytalerne i center og sidehøytalerne. Der har jeg tilsammen 6 8"tommere + div annet.

Tviler derfor på at 4 stk 12 tommere og annet stasj 40 cm fra hd'en vil være helt bra :)

Men satser på at netting vil gjøre susen...bare en får vite hva min størrelsen på nettingen må være :hmm:

Lenke til kommentar
Sendte en pm til zippo, men tviler alufolie funker prøvde dette på hjemmekinoen for en stund siden da bildet ble vrengt og missfarget av høytalerne i center og sidehøytalerne. Der har jeg tilsammen 6 8"tommere + div annet.

Tviler derfor på at 4 stk 12 tommere og annet stasj 40 cm fra hd'en vil være helt bra :)

Men satser på at netting vil gjøre susen...bare en får vite hva min størrelsen på nettingen må være :hmm:

Personlig går jeg får teorien om at magneten neppe skader harddisken, som sagt her, det er en ganske kraftig magnet klin oppe i platene fra før, som ikke ser ut til å endre magnetiseringen på disken.

Er det ikke uasnett bare å stappe endel ting du ikke trenger på disken, og kline en magnet klin oppi, og se om du får noen bitfeil?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

tror nok ikke en harddisk 40cm unna 4x12" er den mest strategiske plasseringen du kan finne altså.. da må du hvertfall ha et sabla bra strikkoppheng for og ikke drepe den med vibrasjoner.

Lenke til kommentar
...som sagt her, det er en ganske kraftig magnet klin oppe i platene fra før, som ikke ser ut til å endre magnetiseringen på disken...

Det er akkurat den magneten som er i faresonen, hvis den befinner seg i lesehodet, så kan den bli påvirket av de andre magnetene som befinner seg i nærheten av disken ;)

Lenke til kommentar

Blir vel testing og feiling tenker jeg evt. kjøre den via usb kabel.

Men blir nok en worklogg her evt et annet sted siden det blir bil/stereo/pc bygging. Skal bli ferdig til gatebil på rudskogen i 8-10 juli.

Bare til å skrive inn hvis noen har ideer om hva en skal gjøre for å beskytte hd'en.

Lenke til kommentar
2.5 tommers disker skal vel tåle 30G før de blir ødelagt, så er ikke så redd for det :)

Nye 2,5"-disker tåler ca 200 G mens de er i gang. Hitachi lanserte nylig 5K100-serien sin, hvor diskene tåler 300 G i drift (i løpet av 1ms vel å merke). Når det gjelder kontinuerlige vibrasjoner fra en subwoofer er saken en ganske annen, knapt 1 G.

Endret av KAS
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er det ikke bare å legge noen blyplater rundt "harddiskområdet" i bilen? Er vel bly de bruker i centerhøytalerne til hjemmekino

Nei, det er nok ikke det. Bly har null effekt på magnetfelt. Samme gjelder for aluminiumfolie som nevnt over. Ren overtro.

Enig med alle som allerede har sagt at en HD overhodet ikke vil påvirkes av en høyttalermagnet.

Lenke til kommentar
Nei, det er nok ikke det. Bly har null effekt på magnetfelt. Samme gjelder for aluminiumfolie som nevnt over. Ren overtro.

Stemmer. Det som faktisk gjøres i instrumenter er å avlede magnetfeltet fra de delene man ønsker skjermet ved å bruke bløtt jern. Magnetfeltet vil da følge jernkjernen og det på innsiden er skjermet effektivt. Synes å huske at permalloy (Fe+Ni) er enda bedre enn jern, men hukommelsen er ikke alltid med meg.

Lenke til kommentar

Yepp, beklager, var litt kjapp når jeg nevnte det. Centerhøytalere bruker "kompensasjonsmagneter", hva nå det måtte være??

Men selv om høytalere/magnetisme har liten effekt på HDD, tviler jeg på at levetiden til disken blir maximal hvis du "limer" den på magneten til høytaleren og har den der.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Prøv med Farraday netting :

http://www.absoluteastronomy.com/encyclope...araday_cage.htm

http://www.rfsafe.com/research/rf_radiatio...araday_cage.htm

http://www.physics.purdue.edu/reports/demo/elect/El-13.html

Så de brukte i filmen Enemy Of State.

Kan noe av det brukes ?

Eller`s annbefaler jeg disse linkene :

http://www.bildator.se/

http://www.mp3car.com/

MvH

W_B

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...