Gå til innhold

Feil på harddisk under oppstart

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått et problem med en harddisk

på maskinen min. Det er forøvrig en

Intel P4 3,0 ghz/1024 MB minne.

Det som skjer er at maskinen plutselig

slår seg av, det kan skje under oppstart,

etter 1 minutts bruk, eller etter timer

med bruk, virker helt tilfeldig. Når jeg da

starter maskinen igjen, kommer denne

meldingen tidlig i bootsekvensen:

!!! Hard disk warning !!!

Hard disk boot device has changed

or boot sector has been modified.

Confirm the new boot sector in setup,

and run a virus scan program

Press F1 to resume, F2 to Setup

Harddisken er en Western Digital 250GB.

Jeg trodde først jeg hadde et virus, scannet

med Norton Antivirus 2005, men fant ikke noe.

Har vært inne i setup, men kan ikke se hvor jeg

"Confirmer" ny boot sector.

Jeg har også slettet partisjonene på denen harddiskene,

laget nye, formattert disse og reinstallert Windows XP

Fikk samme feil under første restart :(

Kan noe gjøres, eller er det bare å bestille ny harrdisk?

På forhånd takk.

Mvh

Øyvind Hvidsten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ligger en diagnostics på WD sine sider som du kan bruke for å sjekke om disken kan være defekt. Resultatet av denne kan, om den finner feil, brukes til en eventuell reklamasjon.

Takk for tipset, fant ikke feilmeldingen min på diagnostics, sikkert fordi min feilmelding kommer fra Bios under oppstart og har ingen feilkode.

Jeg lastet ned et testprogram fra wdc.com og kjørte den grundigste testen som tok over en time, men den fant ingen feil på disken. Så jeg klør meg fortsatt i hodet og er et steg nærmere å bestille en ny disk.

Lenke til kommentar

OK, men før du gjør dette, prøv en annen HD-kabel, og sjekk at kabelen sitter skikkelig i. Når du installerer WinXP, installerer du en versjon med SP2 integrert? Hvis ikke, så finner du en guide for hvordan man lager en CD med integrert SP2 litt nede på denne siden. Det er ikke trygt å gå på internet uten å ha en maskin som er mest mulig patchet, for symptomene dine minner mye om virus, selv om du har skannet maskinen. Det kan også være verd å prøve en online virusskanner.

Lenke til kommentar

Hei!

Kabel er byttet, jeg har kjørt den online virussjekken som du linket til, men fikk ok på alle driver. Når jeg installerte/formatterte var jeg ikke knyttet til Internett, har Win XP prof, har SP1 og SP2 på CD, og har Norton AV på CD, så det meste er installert før PC går live på Internett. Har resignert og kommer til og bestille ny harddisk, har brukt så mye tid på denen feilen allerede og ufrivillige shutdown i tide og utide blir ganske irritirerende i lengden :mad: Takk for tips :D

Mvh

Øyvind Hvidsten

Lenke til kommentar

Tja, nå er vel forvirringen total vil jeg si. Jeg tok ut den gamle harddisken, puttet inn en ny jeg kjøpte inn, og under første boot kom samme feilmelding! Før disken er formattert eller skrevet på i det hele tatt. For "moro" skyld tok jeg den disken som jeg hadde byttet ut og puttet i en annen PC, den gikk i bluescreen under bootup og rebootet automatisk. Konklusjon: Den gamle disken er det noe feil med, den nye disken stopper på samme sted som den gamle, men er jo helt ny så den skal være ok. Dersom jeg trykker F1 på feilmeldingen for å Resume, begynner den og lese fra WIN XP cd'en som jeg skulle installere fra, der står den på: Setup is loading files(Kernel Debugger DLL) i en evighet før den kommer med melding:

"File \i386\KDCOM.DLL could not be loaded

The Error code is 7"

Dersom jeg putter samme CD i en annen PC under boot fungerer den utmerket. Frustrasjonsnivået er på maks nå, og jeg er rådløs, er slett ingen PC tekniker :hrm: Jeg antar det må være noe som styrer les/skriv på disk/CD-ROM, IDE controller e.l. hvor sitter den og hvem selger slik evt?

Tips mottas med takk, og bor det noen i Ås området (sør for Oslo) så betaler jeg gladelig for og få dette fikset.

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar

Hei

Prøvde å ta ut alle minnebrikkene, bootet PC og samme melding kom selvom det ikke var minne på maskinen i det hele tatt. Noe er fundamentalt galt, har bestilt en ny IDE flatkabel, har byttet en gang allerede, men med en eldgammel en jeg hadde, ingenting skal være uprøvd, inntil hele f.skapen flyr ut av vinduet en dag jeg har fått nok. :mad:

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar

Testet ny flatkabel i dag, 175,00 hos Elkjøp, himmel og hav. Den holdt forøvrig i ca. en time, etter par ganger på og av løsnet den sorte plastklipsen fra kabelen. Ikke hjalp det heller. Fant så en annen brukt kabel, tok ut slavedisken og satte inn kun den helt nye harddisken. Jeg kommer nå helt til boot fra WIN XP cd, har brukt en CD fra en annen maskin jeg har, ingen feilmelding under les fra CD lengre, men når jeg skal partisjonere harddisken slår maskinen seg av hver gang, på samme sted. Summa summarum, en ubrukelig PC er fortsatt en ubrukelig PC, men nå er feilen en annen. Vurderer å bytte power, har et liggende, men sant og si har jeg mest lyst til å skaffe hjelp. Noen som vet noen som driver PC hjelp i Oslo/sør for Oslo, gjerne enkeltmannsgreie da jeg ikke har lyst til å betale tusenvis av kroner for å fikse en brukt PC. Kan bringe/hente PC'n til en som vil hjelpe.

E-Mail: [email protected]

Hilsen

Øyvind

Lenke til kommentar

Maskina du prøvde den "gamle" disken i og fikk blåskjerm, er det samme hovedkort/ drivere i "testmaskina" og den som først fikk problem med disken? Er driverene og korta ulike er det god mulighet at driverkonflikt gav blåskjermen.

Sleit med ei gammal maskin (2000 modell KT133A kort) med IDE kabel i disken nekta disken og rotere, bytta kabel uten hell - disken var ensom på IDE porten.

Løsninga ble et "nytt" hovedkort fra "lageret" over pensjonerte komponenter, samme disk og kabel er i bruk - fungert en måned.

Mulig det er noe kluss på hovedkortet med IDE "kontrolleren", siden du hadde ei "testmaskin" ville eg satt inn den nye disken der og prøvd og lagt inn XP med disken i den maskina. Blir det konflikter der også kan en retur av den nye disken være ei "redning" - spørsmålet er om hovedkortet ( IDE kontrolleren) i maskina som fikk problem er "korrupt" og "vraker" diskene som blir tilkobla.

Når du skriver noe om XP som tilhører ei anna maskin, burde det ikke bety noenting så sant det ikke er en "recovery CD" - er det det er den med drivere til hovedkortet og helst for et samarbeid med deler av XP på en "skjult" partisjon på disken - blir helst "ubrukelig" på et annet system enn det den var "designa" til.

Lenke til kommentar

HAG: Jepp, bluescreen på "testmaskinen" har annerledes hovedkort/skjermkort/prosessor så var vel ikke annet å vente enn det, hehe.

Benytter en original XP CD inklusive SP1 og 2, så det skal være ok, men kommer ikke lengre i booten enn til rett etter der man svarer F8 = Agree til lisensrettigheter og hvor man kan slette/lage partisjoner. Skal nevne partisjonere den nye disken før jeg så installerer Win XP, men da slår den seg altså av, hver gang. Er vel en ide og gjøre som du sier, installere win XP på den nye harddisken mens den er tilkoplet "testmaskinen", bare for å se at CD/disk er ok. Jeg er drittlei :mad:

Lenke til kommentar

Liten oppdatering. Har nå byttet Powersupply, maskinen skrur seg fortsatt av uten videre. Trodde først at jeg hadde fikset det for første boot gikk og og maskinen sto på i mer enn 8 timer uten problemer. Så startet den å slå seg av og nå klarer jeg ikke å boote ferdig før den slår seg av. Oppsummering av hva jeg har gjort:

1. Formattert harddisk og reinstallert Windows XP - hjalp ikke

2. Byttet til ny harddisk - slår seg av under formattering/partisjonering

3. Byttet IDE kabel, opptil flere - hjalp ikke

4. Byttet minnebrikker - hjalp ikke

5. Byttet Powersupply - hjalp ikke

6. Byttet grafikkort - hjalp ikke

Maskinen slår seg av under boot, prøver jeg mange nok ganger får jeg den til desktop, dersom jeg lar den stå der kan det holde seg i live i noen timer. Dersom jeg starter å gjøre noe slår den seg av? Maskinen er en Intel P4 3.ghz med Windows XP, 1024 MB Ram. Hadde den vært en gammel maskin hadde jeg svingt storslegga forlengst. Har noen tips til hva i alle dager denne feilen kan være?

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar

Hadde du hatt en mer stabil maskin, så hadde jeg foreslått å oppdatere BIOS, men det er litt risikabelt med en maskin du ikke vet når slår seg av. Men prøv i stedet å cleare CMOS (les manualen til hovekortet), og legg inn nye verdier i BIOS. Problemene kan også skyldes overoppheting av prosessor. Jeg vet ikke hvilken kjøleløsning du bruker, men sjekk i det minste at viften går rundt. Hvis ikke prosessoren er Boxed, ta av kjøleribben og monter den etter instruksjonene på nytt. Dårlige kjøleløsninger bruker å dukke opp i disse tider, når det blir sommertemperaturer ute.

Lenke til kommentar

1 - Hvilket hovedkort har du ?

2 - Hvilken BIOS versjon har hovedkortet ?

3 - Blir HD automatisk detektert i BIOS, eller satt opp manuellt ?

4 - Kan du få lånt deg en disk som er mindre enn 137GB, og prøve med den ?

5 - Hvor "lenge" hadde du hatt maskinen operativ, og med 250GB disk i bruk før dette problemet dukket opp første gangen ?

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...