Orbo Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Hei, jeg har lagt en ny blogg nå. Men jeg har litt problem med menyen i Firefox. Er det slik at Firefox oppfatter border som padding, mens IE og Opera oppfatter det som margin?(Vis dere forstår) Det er ikke noe problem å få den til å funke i Firefox, men da funker den ikke sikkelig i IE og Opera. http://blogg.oerjanbo.com/ Jeg vil gjerne ha litt kritikk på farger og lignene også Vet det er veldig kjedelig design, men jeg har ganske dårlig fantasi =/ Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Det er IEs boksmodell som er fucket til de grader. Du mangler blant annet doctype. Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Kritikk: Det første som slår meg, er at det er for lite. Først og fremst for smalt, liksom ikke plass til de lengre blogginnleggene. Headerbildet er fint, men den blåe teksten passer aldeles ikke inn. Synes også du burde valgt en annen farge på linkene i innholdsfeltet. Når det gjelder menyen, hadde det sett penere ut om det hadde vært like avstander mellom hver link. Burde også vært lik marg på sidene av menyen. Gulfargen ved :hover kunne du kanskje ha byttet ut med en farge ifra headerbildet? Midtstilt tekst spesielt behagelig å lese, dette gjelder både overskrifter og tekst. Ville fjernet underline fra overskriftene når det ikke er en link. ( c ) kan du bytte ut med ©. Ellers er det litt mye grått, hadde ikke gjort noe med litt flere farger. Ble mye negativt, men jeg håper det kan være til hjelp.. EDIT: ET PAR LEIFER Endret 16. mai 2005 av <ingve> Lenke til kommentar
_Paulsen_ Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Synes den var litt i det minste laget, burde ha gjort den bredere synes jeg! Ikke spesielt kreative fargekombinasjoner heller, blir ganske kjedelig spør du meg... Hva med å sette seg ned å prøve på nytt, mtp. designet? Prøve å tenke på farger du liker, for så å finne fine kombinasjoner med dette og videreføre dette til din personal computer? Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Men den funker jo i IE og Opera. Jeg trudde Opera brukte w3 standard'en jeg? Slik som Firefox. Hva skal stå i doctype? Har aldri brukt det... Edit: Takk for mange fine svar Jeg skal lage den litt breiere. Så skal jeg fikse teksten også Endret 16. mai 2005 av BaX Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Legg dette helt øverst i HTML-dokumentet ditt: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Ta en titt her: http://validator.w3.org/check?verbose=1&ur...g.oerjanbo.com/ Doctype kan se slik ut og skal plasseres øverst i dokumentet: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 Nå har jeg fiksa litt.. Ble det bedre nå? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Nå har jeg fiksa litt.. Ble det bedre nå? Ta en titt på validatoren jeg linket til i posten over din forrige. Du mangler character encoding. I tillegg har du brukt id=meny flere steder. Du burde brukt class. ID er unike. Endret 16. mai 2005 av drange_net Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Menybug i både Opera og FF. I FF går siden helt opp, men ikke i Opera. Du burde lagt på litt padding i innholdsfeltet, blir liksom klemt ut til sidene Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 Fiksa padding. Nå funker den i Opera FF og IE Ta en titt på validatoren jeg linket til i posten over din forrige. Du mangler character encoding. Noen som kan forklare litt her? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Legg dette til i head: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 Må jeg bruke å osv. hver gang jeg skal ha" æ", "ø" eller "å" jeg nå da? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Må jeg bruke å osv. hver gang jeg skal ha" æ", "ø" eller "å" jeg nå da? Nei, det er derfor du skal bruke den character encodingen. Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 Må jeg bruke å osv. hver gang jeg skal ha" æ", "ø" eller "å" jeg nå da? Nei, det er derfor du skal bruke den character encodingen. Ja, det er det jeg lurer på hva er for noe... Er ikke så flink i engelsk jeg Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Når du har HTML 4.01, må du fjerne " /" i slutten av character encoding-elementet. I tillegg må du bytte ut alle div id="meny" med div class="meny", samt bytte ut # med . i CSS. Det nærmer seg noe... Nei, jeg har ombestemt meg. Bytt ut alle div id="meny" med <ul id="meny"> <li><a href="#">Element</a></li> <li><a href="#">Element</a></li> <li><a href="#">Element</a></li> </ul> og i CSS skriver du ul#meny li { display:inline; } Endret 16. mai 2005 av drange_net Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 Jeg brukte <ul> og <li> før, men da fekk jeg det som oftest bare til å fungere i enten FF og Oprea, eller bare IE. Kan jeg ikke bare ha det sånn som det er nå siden det funker fint? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Jeg brukte <ul> og <li> før, men da fekk jeg det som oftest bare til å fungere i enten FF og Oprea, eller bare IE. Kan jeg ikke bare ha det sånn som det er nå siden det funker fint? Nei, du kan faktisk ikke det. Da bruker du ikke HTML til det det er ment å brukes til. Så vidt alle kan se, er det en horisontal liste over lenker, og da skal du bruke listeelement. Det ser likt ut i IE, Opera og FF med riktig bruk av padding, margin og display. Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 17. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2005 (endret) Ta en titt i FF nå da.. Nå er ikke menyen helt som den skal. Den funker fint i IE og Opera. Satte opp slik: <ul id="meny"> <li><a href="#" class="menu">Gjestebok</a></li> <li><a href="#" class="menu">Linker</a></li> <li><a href="#" class="menu">Bilder</a></li> <li><a href="#" class="menu">Om meg</a></li> <li><a href="#" class="menu">Hjem</a></li> </ul> ul#meny li { display: inline; } li a.menu{ width: 100px; height: 20px; background: #272727; text-align: center; float: right; padding-top: 3px; margin: 0; } Når du har HTML 4.01, må du fjerne " /" i slutten av character encoding-elementet. ÆØÅ blir fortsatt helt rare... Edit: Ha en fin 17. mai alle sammen Endret 17. mai 2005 av BaX Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 I character encoding må du bytte ut "utf-8" med "iso-8859-1" Jeg ser du har brukt to h4-elementer på siden, og det er feil bruk av HTML. Hvor er hovedoverskriften, h1? Og h2 og h3? Hvis du synes h1 er for store, da endrer du det i CSS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå