Gå til innhold

Hvilken vei bør vifter stå? *

arna

Anbefalte innlegg

Sikkert et utrolig dumt spørsmål men når det kommer til vifter, hvem vei bør de stå da?

Ta foreksempel en cpu, bør en vifte blåse mot kjøleribba på cpuen eller bort ifra den?

Eventuelt er det noen som har testet og har noekonkret å vise til?

Endret av arna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

på CPUen så er det best å la den blåse, men det blir enda bedre hvis du lar det være på en adapter (husker ikke hva det heter...) som du har en vifte (120mm) på slik at den er beregnet til fester på 80mm.. da blir du kvitt dødpunktet midt under vifta ;)

Lenke til kommentar

Det heter ikke "Hvem vei bør vifter stå?", det heter "Hvilken vei bør vifter stå?"!

Er slikt adapter er ikke alltid så enkelt å bruke, det spørs nesten på hvilken CPU kjøler du har om du kan bruke et slikt adapter.

Hvilken CPU kjøler skal du evt. gjøre dette på?

Endret av Moltrez
Lenke til kommentar

Hehe,. beklager! Er klar over det men tok meg desverre ikke tid til å feilrette!

Har bestilt denne kjøleren til Pentium hovedkort http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MCX6400V

Skal montere en silenx vifte oppå der..

Jeg prøvde forøvrig en vifte på en amd pc for 1 time siden og da gikk cpu varmen ned 11 grader når jeg blåste viften ut fra kjøleribben og ikke imot som dere sier.. Kan det ha noe med ribben å gjøre eller hva da?

Lenke til kommentar

Det adapteret kalles en "funnel" og koster mellom 50 og70kr...

Plasseringen av vifter er; Inn: fremme-nede Ut; topp, bak-oppe

Det dummeste å sette en vifte til å blåse inn oppe bak, fordi varm luft stiger, og toweret ditt står oftest inne mot en vegg elns. som gjør at det blir ganske varmt bak og da resirkulerer du varm luft som gjør maskinen din varmere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...