Gå til innhold

Sigma 24-70/2.8 frontfokusering

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer en Sigma 24-70mm F2.8 EX DG MACRO til mitt 300D da dette ser ut til å være et objektiv som gir svært bra bilder og mye for pengene.

Men det har vært en del snakk om fokusproblemer på disse objektivene, særlig ved 24mm, hvor de frontfokuserer en del. Jeg har lest at dette var noe Sigma skulle ordne opp i. Er det noen som vet hvordan det ligger an nå? Er fokusproblemet der fortsatt dersom man kjøper en Sigma 24-70/2.8 ny fra butikk, eller har Sigma fått ryddet opp i problemene, slik at de nye objektivene er feilfrie?

Vurderer forøvrig også Sigma 18-50/2.8 som alternativ; noen som har kommentarer eller tips ifm. det valget (bortsett fra det åpenbare - brennvidde)? Er 18-50/2.8 bedre optisk, f.eks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vurdert Tamron 28-75/2.8, men synes denne har litt for dårlig vidvinkel. Jeg tror jeg har større behov for litt ekstra vidvinkel (24mm) enn litt ekstra tele (75mm), er derfor jeg vurderer Sigma 18-50/2.8 også...

Noen som vet noe ang. Sigma 24-70/2.8 og fokusproblemene?

Lenke til kommentar

Har hørt en hel del om feilfokus på dette objektivet, men vet ingenting, ingen førstehånds erfaring m.a.o.

Om du skulle kjøpe det, sørg for å kjøp nytt i Norge, og fortrinnsvis i butikk. Spør, grav og forklar om fokusproblemryktet og sørg for at du kan komme tilbake og bytte det hvis det ikke er bra (sørg for at du er helt sikker på at det er money back/bytte i et annet objektiv).

Forskjellen mellom 24 og 28 er selvfølgelig noe, men den praktiske betydningen er større på et dSLR, og 24 mm dekker på ingen måte behovet for vidvinkel (ikke for meg i alle fall). 18-50 er et mer fornuftig valg om vidvinkel er prioritet. 18-50 er visstnok svært bra optisk - men endrer lengde ved ´zooming´ og mangler HSM (men det gjør kanskje Sigma 24-70 og?)

Lenke til kommentar

24-70 mangler vel også HSM. Om det endrer lengde ved fokusering vet jeg ikke, men hvis 18-50 gjør det antar jeg 24-70 også gjør det. Noen som kan bekrefte/avkrefte?

Angående brennvidde har jeg ikke helt bestemt meg for hvilket område som er mest gunstig. 24-70 blir jo nokså bruktbart til portretter ved 70/2.8, men mangler litt på vidvinkelsiden.

Er det noen kvalitetsmessige forskjeller mellom 18-50/2.8 og 24-70/2.8, altså mhp. optikk og bildekvalitet (og evt. byggekvalitet)? Er det noen grunn for å velge den ene framfor den andre, sett bort fra brennvidde?

Er det noen rask og pålitelig metode som er å anbefale for å påvise/undersøke om objektivet fokuserer feil, kanskje ta bilde av en testplakat e.l.? Noen tips?

Lenke til kommentar

her er en grei metode for å teste fokus:

http://www.photo.net/learn/focustest/

det med den lille bildesirkelen er jo alltids et argument for 24-70en, selv om de hardeste slagene om dette temaet virker som om de har lagt seg litt i forumene rundt omkring. Med DC-optikk mister du muligheten til å ta med deg objektivene til fremtidige 1,3, fullframe og filmhus pga den lille billedsirkelen.

Lenke til kommentar

Kjøpte dette objektivet for ikke så mange ukene siden (bruker det med 10D), og jeg er strålende fornøyd hvertfall. Endrer "størrelse" ved fokusering - men maks en cm. Har ingen problemer med fokusering her.

Tar sylskarpe bilder, fokuserer ikke like kjapt som Canon 70-200 f/4 L, men kjapt nok. Støyer litt ved fokusering, men ikke plagsomt og jeg ser over hodet ingen problemer med det med mindre du bruker ta paparazzibilder av småjenter i bikini mens du skjuler deg i buskene på stranda.

Er veldig fornøyd hvertfall og kan anbefalle det sterkt. Eneste problemet er at det veier endel og har 82mm filtergjenger.

Dette objektivet er vel ikke noe DC variant, men EX (eller blander jeg termene dere snakker om her?).

Lenke til kommentar

Både 18-50/2.8 og 24-70/2.8 er vel EX, mens kun 18-50/2.8 er DC, slik at 24-70/2.8 også kan brukes til 1.3 crop og fullframe. Det er jo en liten fordel i favør 24-70/2.8, selv om jeg ikke tror det blir noen 1D(s)MkII på meg med det første... :)

TomasK: Du har altså ingen problemer med fokus, som nevnte frontfokusering ved 24mm? Håper støy ved fokus er ubetydelig nok; har en EF 28/2.8 som lager noen skjærende skrapelyder ved fokusering, men regner med 24-70/2.8 er langt unna dette.

Veldig interessert i flere som har erfaringer med 24-70/2.8 og/eller 18-50/2.8.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har testet dette objektivet en del. Det gir i utgangspunktet skarpe bilder, og har en veldig hyggelig pris i forhold til spesifikasjonene.

Jeg har hatt noe problemer med frontfokusering, og det ødelegger mye for det. Utver det, er det ikke veldig mye negativt å si om det. Jeg fikk først et objektiv som var hinsides uskarpt på 24 f/2,8, men fikk låne et nytt, som var mye bedre.

Jeg synes zoom-ringen er litt smal, og litt treg å skru på. Fokusringen er veldig bra, men det er et ganske tåpelig system for å bytte mellom af og mf (du må endre to ulike steder).

Fokusmotoren er støyende og ganske langsom, og kan ikke sammenliknes med Canons USM-motorer for eksempel. Vi opplevde også at objektivet rapporterte at det var i fokus, men neste gang vi fokuserte på samme sted (uten å ha endret noe) endret kameraet fokus. Jeg vet ikke om det var riktig første eller andre gangen, men det er ikke bra at et objektiv gjør sånt.

Byggekvaliteten er jevnt over bra.

Så det kommer an på hva du skal bruke kameraet til. Dersom du hovedsaklig skal bruke autofokus og korte brennvidder og store blenderåpninger, er jeg redd objektivet faller litt igjennom. Vi har brukt det mye i studioet her hos Akam. Da bruker vi manuell fokus, og små blenderåpninger, og da fungerer det glimrende.

Jeg vurderer det dit hen, at hvis du ikke kan stole på autofokusen (og du har tenkt å bruke den), så finn et annet objektiv. Dersom du kjøper objektivet, kjøp det i en lokal butikk, sånn at du lett kan bytte det i et annet eksemplar hvis det ikke funker som det skal.

Erik

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var hos Elite Foto i Trondheim igår og forhørte meg om både Sigmas 18-50/2.8 og 24-70/2.8. Sistnevnte hadde de faktisk på lager (ikke den nyeste versjonen med MACRO-betegnelse riktignok). Fikk prøve det såvidt på en 350D, og det virket bra; eneste jeg la merke til var at motstanden i zoom-ringen var temmelig ujevn; selgeren mente dette ville gå seg til etterhvert. Er dette et kjent problem på 24-70/2.8?

Etter å ha testet litt spurte jeg om prisen; han skulle ha over 6000 for det! Jeg konfronterte han med at det koster rett over 3000 på nett (og i butikker som fotovideo osv). Jeg regnet med at butikkpris ville ligge noe over, og hadde ikke forskjellen vært så stor kunne jeg vurdert å kjøpe det der; greit å ha en butikk å gå til. Men dobbel pris!? Forklaringen var at fotovideo osv. drev direkteimport, men jeg klarer likevel ikke å forstå hvordan prisen dobles av den grunn.

Kommer nok til å kjøpe enten Sigma 24-70/2.8 eller 18-50/2.8 i Oslo til sommeren; hvor anbefales det å gå? FotoVideo, FotoHuset, Lømorks er de jeg har hørt mye om. Hvilke butikker som fører Sigma er å anbefale?

Lenke til kommentar

Jeg har nett kjøpt Sigma 28-70 f2.8 EX DG, og er usikker på om det er jeg som gjør noe galt eller om det er objektet som sliter med fokuseringen.

Flere av bildene er ikke så skarpe som jeg hadde håpet.

Jeg synest også det bråker litt mye under foukuseringen.

Jeg har kamera EOS 350D

Endret av royrogers
Lenke til kommentar
Jeg har nett kjøpt Sigma 28-70 f2.8 EX DG, og er usikker på om det er jeg som gjør noe galt eller om det er objektet som sliter med fokuseringen.

Flere av bildene er ikke så skarpe som jeg hadde håpet.

Jeg synest også det bråker litt mye under foukuseringen.

Jeg har kamera EOS 350D

Kan det være fordi jeg har UV filteret på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...