Gå til innhold

nåtidens beste gitarist..

star-wars

Anbefalte innlegg

Det finnes en drøss av musikere som kan instrumentet sitt ut og inn, uten at det gjør dem til "verdens beste". Og er du sikker på at soloen i Stairway to Heaven ble kåret til verdens beste fordi det var _han_ som spilte den?

Men det finnes ikkje en drøss av musikere med sitt eget særpreg. Hjelper ikkje en dritt hvis du kan instrumentet ditt ut og inn og ikke har musikalsk innsikt.

Det er soloen som er kåret til den beste soloen gjennom tidene. Men hvem har lagd soloen? Når Led Zeppelin lagde "Stairway To Heaven", gruet Jimmy Page seg til å lage soloen. Men resultatet ble et mesterverk. Jeg brukte soloen for å understreke den musikalske innsikten og originaliteten til Jimmy Page som gitarist!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet at Bonham døde i sitt eget spy. Det er ikke uten grunn at John Bonham og Jimmy Page er blant de mest respekterte i musikkverdenen. (John Bonham er respektert selv om han er død).

Fordi Led Zeppelin gjorde noe nytt, de stod for grunnleggingen av en ny gren i musikkverdenen, og fordi de var et fantastisk band både på plate, live og som låtskrivere, ikke fordi Jimmy Page eller Bonzo var/er guder på sitt instrument.

Det er greit nok at kombinasjonen av de fire musikerene passet sammen, men de hadde aldri vært det de var hvis de ikke kunne instrumentet sine ut og inn.

Jeebus. Har jeg heller aldri sagt at de ikke gjorde/gjør, bare at det er tåpelig å kåre f.eks Jimmy Page til tidenes gitarist bare fordi han var medlem i et av tidenes største band.

Skal ikke krangle, men Jimmy Page sin "Stairway To Heaven" solo er kåret til den beste soloen gjennom tidene.

Skal man først kåre en solo som fortjener det stempelet er det etter mitt skjønn ikke Stairway To Heaven av Page sine soloer som fortjener den tronen. Og jo, du krangler.

Du hater sikkert kåringer, men dette er profesjonelle folk som har kåret den til det.

OJ! PROFESJONELLE FOLK. Wow. Imponert = moi.

Musikk er og blir subjektivt. Også gitarsoloer.

Nå høres du faktisk ut som en av de derre "fakta"-guttene. De hviler på laurbærene og mener at man er verdens beste hvis man klarer å spille raskest. Men beklager HalTan, uten musikalsk forståelse kommer man ingen vei!

Ho-hoi. Der dreit du virkelig på draget. La meg presentere meg selv i korte trekk: Jeg er STOR Led Zeppelin-fan. Jeg forguder Led Zeppelin over alt for har skjedd noensinne i musikken, og kan hver jævla låt utenatt, dessuten troner Led Zeppelin II toppen av min topp 5 album-liste. Er det en ting jeg ikke kan fordra i musikken, så er det shred-gitar og flinkis-band alà Dream Theater (det og dårlige sekkepipemusikere). Forresten spiller jeg gitar, blues og bluesrock alà Led Zeppelin og Hendrix er favorittsjangeren min, og er det noe jeg er enig i, så er det at man må ha musikalsk forståelse. Ikke kom her og prøv å belære meg. Det er greit at du nettopp har lært deg flotte uttrykk som "musikalsk forståelse", men det betyr ikke at du kan bruke det mot meg uten fundament i argumentet - Jeg har aldri sagt at en god gitarist ikke trenger musikalsk forståelse. Og nei, selv om Jimmy Page, Robert Plant, Bonzo og John Paul Jones lagde utrolig mye bra musikk, betyr ikke det at en eneste en av dem er hverken teknisk best, eller har mest og best "musikalsk forståelse" for sitt respektive instrument. Et Led Zeppelin er dynamitt, hver for seg er ingen av medlemmene verdt å nevne i en virtuosoutnevnelse, da kanskje med unntak av Robert Plant som rockevokalist.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Hva skal jeg belære deg med HalTan? Du kan jo ALT!...

Musikalsk uttrykk er noe som du kommer til å lære med litt flere år på gitaren din. Du har ditt saklige nivå på topp ser jeg. Jeg får rette også deg på dine feil. Jimy = Jimmy... :hrm:

Bare lurer på noe. Snakker du som musikk-kritiker, og/eller som musiker?

Lenke til kommentar
Jeg får rette også deg på dine feil. Jimy = Jimmy... :hrm:

Vist du ser litt lengre opp, så har han faktisk skrevet det, var nok en "engasjemangsskrivefeil" :p

Dessuten så er det umulig og kåre verdens beste gitarist, siden ALLE har forskjellige meninger og synspunkt, så lar det seg rett og slett ikke gjøre.

Blir nesten som og spørre hva som er best av Kristendommen eller Buddhismen ;)

Lenke til kommentar
Hva skal jeg belære deg med HalTan? Du kan jo ALT!...

Har jeg aldri sagt.

Musikalsk uttrykk er noe som du kommer til å lære med litt flere år på gitaren din.

Øhm? Jeg har heller aldri sagt at jeg ikke eier forståelse for "musikalske uttrykk" (gratulerer, forresten, du greier nok engang å slenge rundt deg med det som gir seg ut for å være et faguttrykk for å heve din egen fremtoning, og nok en gang ender det i at det strengt tatt ikke er noen gyldig sammenheng å bruke det i), og jeg har heller ikke sagt at musikalske uttrykk er intetsigende. Så piss meg i øret, nå bedriver du ikke noe annet enn stråmannsargumentasjon (takk for den Johan (en bruker her på forumet ofr de uinnvidde), visste jeg kom til å få bruk for det uttrykket en eller annen gang). Nå er du forresten godt igang med nok et latterlig forsøk på å belære meg, og et like latterlig forsøk på en herseteknikk du ikke behersker.

Du har ditt saklige nivå på topp ser jeg.

Om det er noen av oss som holder oss saklige her, så er det strengt tatt meg. Det tror jeg ikke det er noe problem å få bekreftelse fra andre forumbrukere på heller. Så ja, hvorfor ikke?

Jeg får rette også deg på dine feil. Jimy = Jimmy... :hrm:

Dersom du hadde tenkt litt gjennom det utsagnet der før du skrev det, hadde du forstått at det ikke er med på mer enn å felle din egen saklighet å påpeke en enkel feilstavelse (som forresten er et engangstilfelle i en post hvor Jimmy Page er nevnt flere ganger). Og du snakker om å være saklig...?

Bare lurer på noe. Snakker du som musikk-kritiker, og/eller som musiker?

Jeg snakker som meg. Hva mer trenger du egentlig?

... Snakker om saklighet ja, lykke til med å fortsette å spenne bein på din egen integritet.

Ps. Gidder ikke krangle akkurat nå, senga er litt mer fristende enn å pløye gjennom en haug med tull nok en gang. Godnatt min due.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Jeebus. Har jeg heller aldri sagt at de ikke gjorde/gjør, bare at det er tåpelig å kåre f.eks Jimmy Page til tidenes gitarist bare fordi han var medlem i et av tidenes største band

Den kåringen var basert på MEDLEMMER av band. Det endte med at Led Zeppelin ble gjenvalgt.

Nå høres du faktisk ut som en av de derre "fakta"-guttene. De hviler på laurbærene og mener at man er verdens beste hvis man klarer å spille raskest. Men beklager HalTan, uten musikalsk forståelse kommer man ingen vei!

Ho-hoi. Der dreit du virkelig på draget. La meg presentere meg selv i korte trekk: Jeg er STOR Led Zeppelin-fan. Jeg forguder Led Zeppelin over alt for har skjedd noensinne i musikken, og kan hver jævla låt utenatt, dessuten troner Led Zeppelin II toppen av min topp 5 album-liste. Er det en ting jeg ikke kan fordra i musikken, så er det shred-gitar og flinkis-band alà Dream Theater (det og dårlige sekkepipemusikere). Forresten spiller jeg gitar, blues og bluesrock alà Led Zeppelin og Hendrix er favorittsjangeren min, og er det noe jeg er enig i, så er det at man må ha musikalsk forståelse. Ikke kom her og prøv å belære meg. Det er greit at du nettopp har lært deg flotte uttrykk som "musikalsk forståelse", men det betyr ikke at du kan bruke det mot meg uten fundament i argumentet - Jeg har aldri sagt at en god gitarist ikke trenger musikalsk forståelse. Og nei, selv om Jimmy Page, Robert Plant, Bonzo og John Paul Jones lagde utrolig mye bra musikk, betyr ikke det at en eneste en av dem er hverken teknisk best, eller har mest og best "musikalsk forståelse" for sitt respektive instrument. Et Led Zeppelin er dynamitt, hver for seg er ingen av medlemmene verdt å nevne i en virtuosoutnevnelse, da kanskje med unntak av Robert Plant som rockevokalist.

Les posten før du svarer! Vet at du er glad i Led Zeppelin...

Mitt favorittalbum er forresten Physical Grafitti

John Bonham er død, han kan ikke "være".

Hvem bryr seg om en feil definisjon. Derfor kom jeg med det der:

Jeg får rette også deg på dine feil. Jimy = Jimmy...

Dersom du hadde tenkt litt gjennom det utsagnet der før du skrev det, hadde du forstått at det ikke er med på mer enn å felle din egen saklighet å påpeke en enkel feilstavelse (som forresten er et engangstilfelle i en post hvor Jimmy Page er nevnt flere ganger). Og du snakker om å være saklig...?

Bare slutt med de derre "hvordan kan du belære meg" greiene dine. De har du kommet med før, og ihvertfall jeg begynner å bli lei det det argumentet. Jeg sier min mening, du sier din.

Musikalsk forståelse er å la musikken tre frem i lyset av det tekniske. Her skal musikerens egne tanker komme foran teknisk ufoldelse! Det er ikke tvil om at Jimmy Page hadde musikalsk forståelse, og for å lage noen av verdens beste sanger så må det litt til.

Jimmy Page var hjernen bak Led Zeppelin suksess. Det var han som gjorde slik at Led Zeppelin hadde egenrett på alt materiale når de ble populær. Han var produsent på samtlige låter til Led Zeppelin og alle de geniale riffene som Led Zeppelin er blitt så berømt for, er det Jimmy Page som har funnet på, fulgt av John Bonham sin tolkning av sangen, mens John Paul Jones var bindende leddet mellom de to.

Edit: Musikalsk uttrykk for deg som utøvende musiker, ikke som en sangkritiker :)

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Den kåringen var basert på MEDLEMMER av band. Det endte med at Led Zeppelin ble gjenvalgt.

Jeg synes fremdeles det blir feil. :shrug:

Les posten før du svarer!

Gjorde jeg vel. :--|

Bare slutt med de derre "hvordan kan du belære meg" greiene dine. De har du kommet med før, og ihvertfall jeg begynner å bli lei det det argumentet. Jeg sier min mening, du sier din.

Du prøver nærmest å få meg til å tro at jeg ikke kan uttale meg om dette fordi du mener jeg ikke legger vekt på "musikalsk forståelse" eller [sett inn uttrykk her], det er rett og slett tåpelig, og jeg nekter å svelge det rått.

Musikalsk forståelse er å la musikken tre frem i lyset av det tekniske. Her skal musikerens egne tanker komme foran teknisk ufoldelse!

Wow.

Og?

Ja, Jimmy Page var en dyktig musiker på alle måter, har aldri sagt noe annet. Jeg har bare sagt at jeg ikke er enig i at han er _dyktigst_, og også at

Det er ikke tvil om at Jimmy Page hadde musikalsk forståelse

Har jeg aldri benektet. Ta en titt på tittelen på denne tråden. Står det "nåtidens beste låtskriver.."?

Jimmy Page var hjernen bak Led Zeppelin suksess. Det var han som gjorde slik at Led Zeppelin hadde egenrett på alt materiale når de ble populær.

Noe som fremdeles ikke har noe med hans ferdigheter som gitarist å gjøre.

Han var produsent på samtlige låter til Led Zeppelin

Led Zeppelin brukte også andre produsenter. Og nei, å være en god produsent gjør deg ikke til "nåtidens beste gitarist".

og alle de geniale riffene som Led Zeppelin er blitt så berømt for, er det Jimmy Page som har funnet på

Ikke at dette har noen relevanse for diskusjonen, men nei, Jimmy Page skrev ikke alle riffene til Led Zeppelin, og heller ikke alle låtene eller arrangementene. Det skal også sies at Led Zeppelin har lånt _mye_ fra andre musikere og band, blant annet er Dazed And Confused et nesten rent plagiat.

Edit: Musikalsk uttrykk for deg som utøvende musiker, ikke som en sangkritiker :)

?

Lenke til kommentar
Wow.

Og?

Ja, Jimmy Page var en dyktig musiker på alle måter, har aldri sagt noe annet. Jeg har bare sagt at jeg ikke er enig i at han er _dyktigst_, og også at

Om det finnes dyktigere gitarister enn Jimmy Page er en smakssak og er veldig subjektivt. JA, det finnes folk som er dyktigere teknisk enn Jimmy Page! Jeg mener at i forhold til hva han har betydd for sitt respektive instrument, så er han blant de dyktigste etter min mening.

En av de raskeste gitaristene som også har noe melodiøst innimellom idag er Steve Vai, men i forhold til hva han har gjort for musikkhistorien, kommer han langt bak i min liste. Det finnes selvfølgelig folk som er dyktigere teknisk enn de gamle heltene, men de gamle heltene har kvalitet nesten hele veien for meg som lytter. Når jeg hører på dem vet jeg at det ikke er tomme "ord".

Lenke til kommentar
Om det finnes dyktigere gitarister enn Jimmy Page er en smakssak og er veldig subjektivt. JA, det finnes folk som er dyktigere teknisk enn Jimmy Page!

Nei! Det har aldri vært og kommer aldri til å bli noen som er dyktigere enn Page på gitar. Det er ikke bare det tekniske man da ser på, men helheten. Jeg tror det store flrtall av musikkinteresserte vil hevde at Page er unik og best.

Thats it!

Lenke til kommentar
Om det finnes dyktigere gitarister enn Jimmy Page er en smakssak og er veldig subjektivt. JA, det finnes folk som er dyktigere teknisk enn Jimmy Page!

Nei! Det har aldri vært og kommer aldri til å bli noen som er dyktigere enn Page på gitar.

OK.

lol :thumbs:

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar

Mye tøv om Page her. Han er utvilsomt en god gitarist, men det er ingenting med Page som utmerker ham framfor de det er naturlig å sammenligne ham med, slik som Jeff Beck, Eric Clapton, Jimmy Hendrix eller Ritchie Blackmore. En appell til "følelse" eller "innlevelse" her faller naturlig til grunnen. Det er ikke akkurat noe som mangler hos disse andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...