mortenlm Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Mulig jeg er helt på viddene med valg av forum og overskrift, men vi får prøve... Jeg skal sette opp et nettverk hjemme, og begynner å innse at jeg trenger litt hjelp. Hovedpoenget med hele nettverket er å kunne styre lyd- og bilde-systemet i hele huset, i alt 10 lyd-soner og 2-3 "TV-soner" . Nettverket består foreløpig (på papiret) av en HTPC i TV-stua, en PC på kontoret, en i garasjen, en laptop og en filserver. Å bygge HTPC og PCer skal jeg få til på egenhånd, men oppsett av server er jeg usikker på. Jeg er også usikker på hvordan jeg skal sette opp nettverket på mest fornuftige måte. Jeg skal prøve å forklare: Lydsystemet: 10 soner som sagt, hvorav kontor-pc, HTPC og garasje bruker interne lydkort. Da står det igjen 7 soner som hovedsaklig skal styres av laptop. Jeg var inne på tanken å fordele lydkortene til disse sonene i de forskjellige maskinen, men det blir veldig upraktisk siden jeg må trekke opp nye høyttaler-ledninger hvis jeg skal flytte en PC. Disse er derfor ønskelig å plassere på en "fast" maskin, fortrinnsvis serveren. Lagring: Server er jo det naturlig valget her, men gjelder det alt? Har det for meg at mp3 og filmer bør lagres på en annen maskin med tanke på å bruke serveren til andre ting mens andre i huset ser på film. TV: HTPC i tv-stua, TV i stua + muligens en på barnerommet. Dette bringer meg til et annet spørsmål: Har jeg noen muligheter til å dele satelitt-signalene til disse, sånn at jeg kan se på forskjellige programmer? Mener å lest noe om at Dreambox får til dette, men kan ikke finne noe konkret om dette. Server: Hva er å anbefale av hardware med tanke på hele nettverket? CPU, HK o.l. Har tenkt til å sette opp RAID-disk på denne. OS? Tenkte på Linux, men vet ikke hvordan det går med tanke på fildeling osv. med windows. Det var vel det hele, tror jeg. Beklager hvis det er litt rotete og uforståelig, har litt problemer med å ordlegge meg skriftlig... Mest sannsynlig finner jeg vel svar på alt dette på forumet, men etter en ukes tid med leting, har jeg ikke funnet noe fornuftig, og velger derfor å spørre. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Denne er nok mest nettverksorientert. #Flyttes# (Morten har PM) Lenke til kommentar
TormodK Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Dette blir stort!! :!: driter du penger? i allefall et voldsomt prosjekt du skal til å begynne med, noe jeg ikke forsto helt var om du mente å ha 7 lydkort i serveren? eller? skal du kunne kjøre totalt 10 forskjellige soner i huset ditt med forskjellig musikk/lyd? stort hus er det forresten snakk om? Det mest praktiske ville være å lagre musikk og film på serveren, som hele tiden kan stå på, du kan streame fra denne serveren fra alle maskinene rundt om i huset du eventuelt vil se film på, det skal gå greit å streame, men det krever litt av hardware, og ikke minst et godt nettverk, jeg ville kanskje vurdert gigabit-nett! Lenke til kommentar
mortenlm Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 Jeg driter ikke penger, jeg er lagd av dem... Neida, jeg har foreløpig ingen formening om hvor dyrt dette blir, siden jeg enda ikke har snøring på hva jeg trenger og hvordan jeg skal få det til. Men forhåpentligvis blir ikke så dyrt... Huset blir ca. 250 kvm. (etter utbygging, forhåpentligvis ferdig i løpet av sommeren) skal du kunne kjøre totalt 10 forskjellige soner i huset ditt med forskjellig musikk/lyd? Det er i utgangspunktet det, ja. At samtlige rom i huset + terrassen osv. har tilgang til all musikk, men at dette spilles uavhengig av hverandre. I stue og TV-stue er det snakk om 5.1, i resten av sonene går jeg for et enkelt lydkort med et enkelt sett med høyttalere. Her er det ikke snakk om den "ultimate" lydopplevelsen, kun "bakgrunnsmusikk". For å kunne få styrt lyden til de respektive sonene går jeg ut ifra at jeg må ha et lydkort til hver... Et par av rommene må nok vike for å få dette gjennomførbart til en fornuftig pris, men pr. idag er ønsket (hovedsaklig fra min bedre halvdel) 10 soner. jeg ville kanskje vurdert gigabit-nett! Hva trenger jeg til det? Planen min var som følger (mulig dette er underdimensjonert så det holder): Linksys LSWRT54G Til denne kobles HTPC og server med CAT5, og kontor-PC, garasje og laptop trådløst med 802.11g. Den trådløse delen mener jeg skal holde lenge, da disse kun skal brukes til arbeid og overføring av lyd for å ha noe å høre på, men HTPC/server delen er jeg usikker på om er nok til å streame film. Jeg vet ikke helt om dette hjalp noe særlig men... Jo mer jeg tenker på det, jo mer lurer jeg på om det er like greit å gå å kjøpe seg et HomeTheater-system og en ghetto-blaster til hvert rom, men hva er det som er så moro med det? Lenke til kommentar
TormodK Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 jeg synes du skal gjennomføre prosjektet ditt jeg:) virker kult:) har du tenkt å legge høytallerkabler til hvert enkelt rom? i såffal ville jeg, om huset enda er i bygningsfasen strekke skjult-rør fra de rommene du vil ha musikk i, i vegger og tak ned til det rommet hvor serveren skal stå. et lydkort i seg selv leverer sjelden nok effekt til at du skal kunne drive høytalerene i rommet, så du må ha en forsterker for hver sone! dvs 7(10?) forsterkere i server-rommet. det fineste ville være å enten sette opp egne uttak til høyttalere som er innebygd i veggen, altså slik som kontakter osv i nyere bygg er, med skjulte ledninger. eller å kjøpe høyttalere som du bygger inn i taket! for å få et gigabit nettverk så må du ha ett ledningsbasert nettverk, du kan bruke cat 5, men cat 6 er absolutt best! trådløst får du ikke i noe "mer" enn 108mbit (teoretisk). hvor stor hastighet du trenger på nettet ditt avhenger blant annet av hvor mange som streamer fra server samtidlig, hvor stor filene er osv. så du må nesten teste ut litt på forhånd, men et gigabitnettverk vil også være mest framtidsrettet! men skal du bare streame fra HTPC vil sikkert 100mbit holde lenge;) så basen du har sett deg ut er helt sikkert bra nok! er elektrikkerlærling, så jeg vil bare anbefale deg å legge skjult! det er penest Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Trenger ikke 10 forsterkere på serveren. Bruke høyttallere med innebygd forsterker? Anbefaler gbit nettverk! Lenke til kommentar
mortenlm Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Ja, jeg hadde tenkt til å montere høyttalerene i taket. Ihvertfall på soverommene, badet og kjøkkenet. Kontoret og garasjen får PC-høyttalere på internt lyd. Ute er jeg ikke sikker på hva jeg gjør, mulig jeg setter noen vanntette høyttalere i kasser som jeg kan ta inn om vinteren, og som foreslått, bygger inn kontakt til disse i ytterveggen. Takk for tipset. Forsterkere hadde jeg ikke tenkt på, men jeg har et gamle liggende og å få tak i et par til bør ikke være noe problem. Det er vel begrenset hvilke tekniske krav det er til de forsterkerne. Som sagt er jeg bare ute etter brukbar lyd, ikke nødvendigvis så sinnsykt bra lyd. (Driter egentlig i alt, bare jeg får Schnappi og Mekke Mikkel ut av stua og inn på rommet til dattera! Gudhjelpemeg åtte timer om dagen) Hvordan det blir i TV-stua vet jeg ikke enda. Jeg ramlet nettopp over denne artige saken, ReelBox, som jeg blir nødt til å finne ut litt mer av først. Hvis noen har noe erfaring med denne, så si gjerne ifra. Når det gjelder gigabit-nettverk, så holder det vel å begrense dette til rommene med tv-muligheter? Problemet mitt er at huset er fra -46, så det blir bare i tilbygget jeg har muligheter for skjult nett uten at det koster skjorta... Og nettverk utenpå veggene utgår med skyhøye kneløft... Serveren: Dette er feil forum for dette, men siden jeg er her: Er det noen som kan fortelle meg minimumskravene til denne? Forutsatt at denne også blir brukt til lagring og streaming av film/musikk. Endret 16. mai 2005 av mortenlm Lenke til kommentar
abbor Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Sjekk ut Elko home link. @ www.Elko.no Dette er en kabelbasert løsning som fyller cat 6 standarden= gigabit..... Her kan det overføres tv, lyd, tele, data, etc Dette koster litt, men hva gjør vel det;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå